7 viktige e-post-trender i 2022

datamaskin med e-poster på

Nå om dagen er det mye fokus på webinar, videokampanjer og andre nye muligheter for å nå ut til dine potensielle kunder. Jeg er her for å fortelle deg at du ikke må glemme en av de mer tradisjonelle kanalene – nemlig e-post.

Last ned gratis e-bok: Inbound sales: Slik tilpasser du deg kundens digitale  kjøpsprosess

E-postmarkedsføring er både raskt og kostnadseffektivt. I gjennomsnitt gir e-post en return on investment (ROI) på 36 kroner for hver krone du bruker, det er høyere enn noen annen kanal. Sterk konkurranse i markedet gjør så det stadig kommer nye og innovative løsninger for å kapre kunder. Men hvis du har en god strategi og følger med på trendene, er ingen ting bedre enn e-post!

1. Privatliv

i 2018 kom GDPR og endret måten vi sendte ut e-poster på. Det er strengt talt ikke en trend fordi det er lovpålagt, men å respektere privatliv er noe du må fortsette med i 2022. Det skal alltid være lett for mottakeren av e-posten din å melde seg av eller endre preferanser. La det være opp til hver enkelt om de vil motta innholdet ditt.

Les også: Hva betyr GDPR for inbound marketing?

2. Åpningsrate er ikke lenger en KPI

I 2022 er ikke hvor mange som åpner e-posten din lenger en Key Performance Indicator (KPI). I sin nyeste oppdatering har Apple lagt til en ny funksjon som beskytter brukerne fra tredjepartsapper. E-postsporing bruker piksel som lastes ned når brukeren åpner e-posten for å beregne åpningsraten. Nå laster Apple inn alt innhold på forhånd, inkludert pikslene som brukes til sporing. Det betyr at selv om brukeren aldri åpner e-posten, vil det fortsatt se ut som den er åpnet.

Les også: Hva er egentlig CAPI og hvorfor bør du bry deg? 

3. Personalisering

I en verden hvor alt går fort og alt du ønsker deg er et tastetrykk unna, er det personlig markedsføring som gjelder. Dagens forbrukere har ikke tid til å se på reklame som ikke har noe å gjøre med deres ønsker og behov. Du må bruke dataen du har tilgjengelig og lage engasjerende innhold med overskrifter, tilbud og innhold som er personalisert. Dette er kanskje den viktigste trenden i 2022. Her er noen tips for å gjøre e-postmarkedsføringen din enda mer personlig:

  • Skreddersy innhold og kampanjer etter målgruppesegment
  • Anbefal produkter eller innhold basert på besøksatferd

4. Kunstig intelligens (AI)

Kunstig intelligens gjør jobben med personalisering lettere fordi du enkelt og effektivt kan finne data om kundene dine. Ved å utnytte AI kan du optimalisere arbeidsmengden din og spare masse tid på å sende ut e-poster. I 2022 er det på tid å la den kunstige intelligensen ta over noe av jobben. AI kan blant annet hjelpe deg med:

  • Skrive emne på e-posten din
  • Personalisere hver e-post
  • Optimalisere utsendingstidene
  • Effektivisere kampanjene dine
  • Rydde opp i e-postlistene dine og bygge nye e-postlister

5. Interaktive e-poster

Denne trenden er heller ikke helt ny, men den kommer til å bli viktigere enn noen gang i 2022. Vi mennesker blir naturlig dratt mot alt som er annerledes enn det vi er vandt til, og interaktivitet er en enkel og morsom måte og skille seg ut i innboksen. Her er noen eksempler på hvordan du kan få kundene dine til å interagere med e-posten din:

  • Spørreundersøkelser
  • Meningsmålinger
  • Skjemaer
  • Quiz
  • Spill

6. Brukergenerert innhold 

En annen trend vi kommer til å se mer av i 2022 er brukergenerert innhold i e-postkampanjer. Dette gir deg muligheten til å få frem ulike perspektiver og krydre budskapene dine. Det viser også kundene dine at du bryr deg om deres meninger og tanker. Et eksempel på en slik e-post kan være et nyhetsbrev hvor fornøyde kunder bruker produktene dine. Rundt 70% av alle forbrukere tar en kjøpsavgjørelse basert på anmeldelser og vurderinger fra andre brukere.

7. Mobiloptimalisering 

I 2022 er det veldig mange som sjekker e-postene sine på mobilen, men allikevel er en av fem e-postkampanjer ikke optimalisert for mobil. Hvis du er en av disse, er det på tide å gjøre det med det! E-postene dine være brukervennlige på mobil og andre enheter. Utformingen av e-posten er også viktig, så mobilbrukere ikke trenger å bla i det uendelige for å finne det relevante innholdet. I 2022 må det å holde e-postkampanjene dine brukervennlige ha like stor prioritet som brukervennlighet på datamaskin.

E-postmarkedsføring er stadig i utvikling og forandrer seg fra år til år. For å ligge et hakk foran konkurrentene dine, anbefaler jeg å alltid følge med på trendene.

Last ned gratis e-bok:  Inbound sales: Slik tilpasser du deg kundenes digitale kjøpsprosess

 

 

 

Per Raknes's photo

Av: Per Raknes

Per jobber som prosjektleder og testansvarlig i Markedspartner. Han sørger for at prosjekter blir gjennomført iht. den planen som er avtalt med våre kunder.