E-poststrategier som øker konvertering

E-poststrategier som øker konvertering

E-post som markedsføringskanal er langt fra død. Hvis du har relevant og godt innhold, finnes det knapt noen bedre måte å nå ut til et stort antall mottakere på.

Se opptaket av Inbound-dagen 2023

På Inbound 2023 delte e-postmarkedsførings-guru Jay Schwedelson sine beste tips til hvilke e-posttrender markedsførere bør inkludere i strategien sin. Vi har sett litt nærmere på tipsene han delte og valgt ut noen vi har tenkt å teste selv, kanskje det er noe her du også kan prøve?

Reviews

Det er mye større sannsynlighet for at vi tør å prøve noe nytt hvis noen andre sier det er verdt det. Du kan for eksempel inkludere gode tilbakemeldinger fra kunder, og dele dine mest populære produkter og tjenester. For eksempel:

  • Vår mest populære e-bok
  • Våre mest leste artikler
  • Vår mest nedlastede mal

Disse overskriftene formidler til publikum at andre mennesker liker produktene og tjenestene dine, så det vil mest sannsynlig du også gjøre. Dette er en strategi som krevet lite innsats og gir høy avkastning. Det er med på å øke e-postengasjementet, samtidig som det viser til potensielle kunder at produktet eller tjenesten din er verdifull.

Les også:  Nyhetsbrev på e-post er svært effektivt - HVIS du gjør det riktig

Segmenterte kampanjer

Med så mye konkurranse er det viktigere enn noen gang å levere riktig innhold til riktig målgruppe. Helt enkelt er en segmentert kampanje en e-post som ikke sendes ut til hele databasen din, men til en spesifikk målgruppe. Det kan for eksempel være:

  • Nylig begynt å abonnere på bloggen din
  • Lagt igjen ting i handlekurv uten å sjekke ut
  • Bursdag/jubileum

Nye abonnenter er faktisk et segment som ofte blir oversett, og det er ikke lurt, forklarer Jay. Når en ny kontakt åpner en e-post fra deg signaliserer det til e-postsystemet deres at de er interessert i kommunikasjon fra deg og sjansen for at e-postene dine havner i søppelpost reduseres kraftig. En ny kontakt som åpner den første e-posten fra deg øker sjansen for at du ikke havner i søppelposten med hele 85%. Ikke undervurder førsteinntrykket – selv om det er på e-post!

Noen helt konkrete tips fra Jay

Jay hadde noen helt konkete tips til hvordan e-postene dine kan få flere konverteringer. 

1. Hvilke ord du bruker i emnefeltet betyr noe

  • Å skrive «I morgen» istedenfor datoen øker åpningsraten med 28%
  • Å bruke ordet «gratis» øker åpningsraten
  • Å skrive «Se nå» istedenfor «Se opptak» øker åpningsraten med 34%

2. Enkle landingssider fungerer best

  •  Å ha en landingsside som tar deg direkte til tilbudet istedenfor å gi deg flere valg har en 240% høyere konverteringsrate. 

3. Skill deg ut med klokkeslett

  • Over 80% av alle e-poster er sendt akkurat på timen, go crazy og send den neste e-posten din 2 minutter over.

4. Personlig touch

  • Personaliser e-postene du sender (navn er ikke personalisering)
  • Fortell folk hvem de er så fort du klarer, for eksempel ved å inkludere industri, funksjon eller interesse i emnefelt

5. Test, test, test

  • A/B test innholdet ditt
  • Sjekk rettskriving, lenker, bildetekst, preview og emne nøye
  • Du kan aldri teste for mye!

6. Call to action

  • Gjør CTA-knappene dine spennende! Mix it up og prøv noe annet enn «send inn skjema»
  • Ikke ha for mange knapper, men alltid ha en!

7. Pain points

  • Løft frem pain points, og still dem gjerne som spørsmål for å fange oppmerksomheten til leseren din.

Les også: Tips til hvordan du kan lykkes med dine e-postutsendelser

CHEETAH

Jay har en metode han kaller CHEETAH du kan bruke for å sørge for at e-postene dine er så gode som overhodet mulig.

Captivate: Skriv emnefelt som øker sjansen for at e-posten din blir åpnet

Human: Forsøk å skriv en-til-en e-poster, fremfor en-til-mange

Entertain: Ikke vær kjedelig. Underhold og overrask med e-postene dine! Ikke send ut e-poster hvis du ikke har noe å si.

Easy: Definer ett mål, og ha så få CTAs som mulig.

Transitions: Prøv å unngå en strek mellom hver del av e-posten, gjør det pent og oversiktlig. 

Animate: Bruk gjerne animasjoner for å skille deg ut, men ikke for mange så de blir distraherende.

Harmony: Sørg for at innholdet i e-posten henger sammen med innholdet på landingssiden

Det var noen helt konkrete tips Jay Schwedelson kom med på Inbound i år. Vi gleder oss til å teste og håper du også ble gira på å sende masse, masse e-post. Det er nemlig Jay sitt aller siste tips. Det kan aldri bli for mange e-post! (Vet ikke om jeg er helt enig akkurat den formuleringen, men ikke vær redd for å sende e-post – så lenge det du har å si er nyttig og relevant.)

 

Se opptaket av Inbound-dagen 2023

 

 

Helene Nissen Woie's photo

Av: Helene Nissen Woie

Helene er digital innholdsspesialist i Markedspartner. Helene kommer fra en rolle som Innholdsprodusent og freelance tekstforfatter. Hun har en spennende faglig bakgrunn med studier både ved Norges Kreative Høyskole (tekstforfatter) og en bachelor i Interaktivt design fra Høyskolen Kristiania. I bagasjen har hun har også med seg studier i norsk grammatikk.