Kundereiseorientert kommunikasjon kan foregå på tvers av kanaler og enheter, men dagens forbrukere forventer sømløse og hyperpersonifiserte brukeropplevelser når de kommuniserer med merkevarer. Konkurransen om oppmerksomhet fra deg og andre bedrifter er stor og forbrukerne er klar over det. Kundeoppfølgingsprosessen må fange oppmerksomheten til målgruppen din på en slik måte at kunden ser seg "nødt" til å bli værende. Ingen andre kan måle seg med den oppfølgingen de får hos "deg". Her er fem typer e-poster som kan hjelpe deg i kundeoppfølgingsprosessen:
#1. Velkomste-post
Når en ny kontakt blir kunde for første gang, abonnerer på blogg/nyhetsbrev eller registrerer seg for å få tilgang til et innholdstilbud burde du sende ut en Velkomste-post. Slike e-poster gir høy oppmerksomhet og gode åpnings- og klikkrater (invespcro.com). I slike e-poster kan du introdusere merkevaren din, fokusere på de viktigste produktene dine (gjerne personalisert), og bidra til å raskt skape en relasjon til den nye kontakten.
Bli abonnement på HubSpotbloggen vår og se hvordan vi har løst vår velkomste-post for bloggen her >
#2. En vennlig påminnelsese-post
Utnytt data fra nylige hendelser (eller brudd i vanlig hendelsesmønster) til å sende e-poster som minner kontakten om å fortsette som relasjon/sitt kjøp hos din bedrift. Et velkjent eksempel på slik e-post er "avbrutt handlekurv"-e-post, men denne teknikken kan utnyttes i langt flere situasjoner enn det. For eksempel tidligere webinardeltakelse som ikke deltok på siste relevante webinar, eller påmeldte til webinar som ikke deltok, men som nå kan få se det i opptak.
Her er det viktig med et CRM som fanger opp denne dataen slik at du kan benytte deg av den i etterkant. HubSpot er et eksempel på et slikt CRM.
#3. Reaktiveringse-post
Slike e-poster kan benyttes som en retargeting-taktikk overfor tidligere kunder/tidligere aktive/interesserte leads for å skape nytt engasjement. Ofte kan det være tilfeldigheter som har ført til at en kontakt blir inaktiv (for eksempel slutter å lese bloggen din), og en velformulert reaktiveringse-post kan gi en verdifull dytt for å reaktivere vedkommende.
#4. Godt tilbudse-post
Alle liker å få et godt tilbud, bare det er relevant. I slike e-poster kan du fremheve dine nyeste tilbud, kampanjer, gjerne med personaliseringer som gjør at jeg som mottaker opplever at dette var "kun for meg" og forstår hvorfor jeg fikk tilbudet. Personalisert tilbudse-poster kan øke åpningsrater og inntekter med hele 760%. Denne typen e-poster kan også fungere svært godt som en del av et lojalitetsprogram.
Har du et marketing automation-system og et CRM som jobber godt sammen kan du også benytte muligheten til å utnytte dette videre.
#5. Be om anmeldelse/omtalee-post
Du kan be kunder omtale/anmelde et nylig kjøpt produkt/tjeneste eller deg som leverandør. Dette kan kombineres med en automatisert tilfredsundersøkelse i forkant, slik at du kan nøye deg mot å be om omtaler fra kunder du vet er fornøyde. Positive omtaler kan benyttes på blant annet ditt nettsted, i sosiale medier, i presentasjoner og i lead nurturing-e-poster. Omtalene, positive og negative, kan også brukes til å forbedre eller fornye innhold du har på ditt nettsted i form av bloggartikler og innholdstilbud.
Jeg synes det er krevende å vite hvilket innhold i e-posten som er riktig …
Da er du ikke alene. Hvis du vurderer e-post i kundeoppfølgingsprosessen for første gang eller leter etter måter å oppgradere den nåværende strategien din på, er det noen få ting du bør vite. Det ligger en hel strategi bak denne måten å markedsføre seg på - å vite hva som fungerer og hva som ikke fungerer, hva du skal gjøre og hva du ikke skal gjøre.
Det er essensielt at du har et CRM og et marketing automation-system som jobber godt sammen. I dag er det mye kundekommunikasjon som gjøres automatisk ved hjelp av marketing automation, man må bare vite hvilket system som passer bedriften best og jobbe ut fra det. For oss har HubSpot, som kom på banen for oss i 2014, fungert utrolig bra. HubSpot begynte å snakke om inbound marketing, som riktignok omfatter marketing automation, men som også omfatter metode og filosofi for flere år siden og har vært en plattform som vi er svært fornøyde med.
Å fortsette å markedsføre til eksisterende kunder kan gå langt bare ved å tilpasse deres online shoppingopplevelse med ditt firma og merke. Hvis du tar med disse fem typene e-poster i markedsføringsstrategien din, har du garantert færre engangskjøpere i fremtiden. Det er viktig å huske på at kundeopplevelsen skal være enkel og intuitiv for kundens oppfatning. Kundeopplevelsen er ikke begrenset til spesifikke kanaler for interaksjon og er ikke en engangsgreie. Snarer er det summen av kundens følelser på hvert punkt av deres interaksjon med bedriften din som akkumuleres under kundens reise.