Har virksomheten din en digital markedsstrategi? Hvis svaret er «nei» utnytter du ikke de mulighetene du har for å kapre nye kunder. I dette blogginnlegget vil jeg gå gjennom 5 trinn som vil hjelpe deg å optimalisere din digitale strategi, og vinne flere kunder i 2022.
En undersøkelse utført av Smart Insights viser at kun rundt halvparten av de bedriftene som jobber med digital markedsføring, har en digital strategi. Å lage en markedsstrategi handler om å legge en plan for hvordan du skal kapre nye kunder, og vinne “krigen” mot konkurrentene. En digital markedsstrategi handler om det samme. Forskjellen er at du bruker digitale verktøy til å hjelpe deg.
En god strategi baserer seg på spesifikke mål, for eksempel å generere 20 % flere leads fra websiden din i år sammenlignet med i fjor.
Mange store bedrifter styrer markedstiltakene etter omstendighetene. Styrer du kun etter markedet, har du ingen plan for hvilken retning du skal gå. Det er som å skyte med en løs kanon; du har ingen anelse om hva eller hvor du treffer. Nøkkelen er å benytte digitale verktøy for å skape fleksible digitale strategier som tåler endring.
Veiviseren for å utvikle en digital markedsstrategi
Min kollega Stig Hammer har skrevet en veiviser for å utvikle en digital salgs- og markedsstrategi. Denne forutsetter at du investerer i et integrert og automatisert system. Det gjør deg i stand til å samordne og tilpasse markedsførings- og salgsprosessene dine. Når det er gjort, kan du følge disse fem trinnene:
Trinn 1: Forstå kundens kjøpsprosess
Det begynner å bli allment kjent at de fleste kjøpsprosesser starter på Google. Ofte vet ikke kunden selv hva de leter etter. Dersom jeg er på jakt etter nye joggesko, søker jeg mest sannsynlig etter, nettopp, joggesko. Ikke Nike Air Max. Ikke ditt produkt. Gjør jeg det har jeg i så fall kommet mye lenger i prosessen. Gjør grundig research før du produserer innhold, slik at søkeord og innhold er tilpasset kjøpsprosessen til målgruppen din.
Les også: Hva er egentlig forskjellen på kundens kjøpsprosess og din egen salgsprosess?
Trinn 2: Hjelp kundene gjennom kjøpsprosessen med relevant innhold
Når du har kartlagt kundens kjøpsprosess gjenstår det å lede dem mot det produktet eller den tjenesten som passer for dem. Det gjør du ved å skreddersy innhold som passer til hver av fasene i kjøpsprosessen: erkjennelsesfasen, evalueringsfasen og beslutningsfasen. For å tilpasse språket til de ulike kundegruppene kan du dele de inn i ulike grupper, såkalte personas.
Se gratis webinar: Hvordan bygge bedre kundereiser
Trinn 3: Ha din egen digitale kommunikasjonskanal
Ikke bruk hjemmesiden din som hovedkanal for kommunikasjon. Da starter i feil ende av kjøpsprosessen. En potensiell kunde ønsker ikke å bli eksponert for produktene eller selskapet ditt før mot slutten av kjøpsprosessen. Tenk heller motsatt og sett deg selv i kundenes sko. Hvor starter kjøpsprosessen? Gjerne i søk eller betalte medier. Da må du starte med å promotere innholdet der, og jobbe deg bakover i kjøpstrakten, helt tilbake til hjemmesiden din.
Les også: 5 steg til organisk synlighet i Google
Trinn 4: Lag en konverteringsstrategi
Ønsker du full uttelling for det arbeidet du legger ned i innholdsproduksjonen din, bør du forsøke å konvertere besøkende til leads. Dette gjør du ved å få den besøkende til å legge igjen e-postadressen sin, i bytte mot ditt høykvalitets innhold.
Videre gjelder det å bygge en strategi for hvordan du skal bearbeidet leadet til å bli en kunde. Dette kan variere fra gang til gang, basert på hvilke handlinger kunden foretar seg.
Les også: Slik forbedrer du dine kundereiser
Trinn 5: Sanntidsdata
Er du en butikkselger ser du enkelt når en kunde viser en tydelig kjøpeklar atferd. De står kanskje lenge og ser på en spesifikk vare, eller spør deg direkte om pris. Lignende atferd er det fullt mulig å fange opp i den digitale verden også. Det handler om å skaffe seg anvendbare data om dine kunders kjøpsatferd i sanntid. For eksempel burde du kanskje ringe en kunde som har besøkt pris-siden din for tredje gang på en uke?
Les også: Hvorfor svarer du ikke når kunden fyller ut skjema på hjemmesiden?
Strategi handler vel så mye om å prioritere – hvis alt er like viktig, er ingenting viktig.
Selv om vi har fått nye digitale kanaler og hjelpemidler må du ikke glemme strategien.
Skal du ta med deg én ting fra dette innlegget, så er det å ta valg basert på innsikten om målgruppens digitale kjøpsprosess. Hvis målgruppen din starter kjøpsprosessen sin på Facebook, starter du der.
Det handler om hvordan du skal lose målgruppen din gjennom kjøpsprosessen, ved hjelp av en unik kombinasjon av kanaler og hjelpemidler.