Dette må du vite om QR koder

 

Selv om utbredelsen av QR koder i Norge fortsatt er begrenset har du kanskje allerede lagt merke til. Stadig flere annonsører har for eksempel begynt å legge en QR kode på annonsene sin for at de som se annonsen kan få tilgang til mer relevant informasjon ved å scanne koden med smarttelefonen sin.

Litt historie
QR står for ”quick response”. De ble utviklet av det japanske selskapet Denso-Wave så tidlig som i 1994 for merking av bildeler hos Toyota. I motsetning til tradisjonelle strekkoder er QR koder 2-dimensjonale og kan lagre informasjon opptil 2953 bytes.

Last ned gratis e-bok: 10 vekstoppskrifter til din digitale markedsføring

Boom!
Med smarttelefonenes fremmarsj har QR kodene plutselig blitt høyaktuelle og noe mannen i gata etter hvert også må forholde seg til. Nye telefoner har gode kameraer og programvare som kan dekode informasjonen som lagres i QR koder.

Hva slags informasjon kan lagres i QR koder?
QR koder kan inneholde et bredt spekter av informasjon og blant annet trigge følgende responser på smarttelefoner:

  • Vise tekst
  • Åpne URL
  • Slå et telefonnummer
  • Klargjøre en SMS til sending til et gitt nummer
  • Klargjøre sending av e-post til en gitt adresse
  • Visittkort (Vcard)
  • Kalenderoppføring (Vcalendar)
  • Google Maps lokasjon
  • Tilgang til et trådløst nett
  • Paypal kjøp-nå link
  • Linker til sosiale medier
  • Linker til iTunes og YouTube videoer

Hvordan lager jeg en QR kode?
Det er såre enkelt å lage en QR kode. Det finnes flere gratis online generatorer på nett. Søk etter ”QR kode generator” eller forsøk en av disse: http://delivr.com/qr-code-generator , http://www.qrstuff.com/

Hvordan får jeg telefonen min til å lese en QR kode?
Dersom du har en relativt ny smarttelefon med et godt kamera trenger du kun en QR-kode leser for å scanne kodene. Enkelte telefoner har denne programvaren inkludert fra leverandøren. Jeg har en Iphone 3GS og bruker en leser som heter ”Scan” fra QR Code City. Fungerer utmerket.

Du kan sette et personlig preg på dine QR koderpersonlig_preg_QR-koder
I tilegg til å endre farge på QR koden er det faktisk gode muligheter til å tilpasse det visuelle inntrykket ytterligere. QR koder kan lages med en feilmargin på opptil 30%. Dette innebærer at koden vil være leselig selv om opptil 30% av koden er uleselig. En QR kode som er laget på denne måten inneholder visuelle elementer som ikke inneholder informasjon. Disse elementene kan dermed fjernes og erstattes med visuelle elementer.

Les også: QR-kode på visittkortet? »

Alternativer til QR koder
Ja, de finnes. Det mest kjent alternative er Microsoft Tags. Den største forskjellen er at Microsoft Tags lagrer informasjonen på en server i stedet for i selve koden. Når koden scannes hentes den lagrede informasjonen fra server. Fordelen er at en enkelt kode kan inneholde mer informasjon. Bakdelen er naturlig nok at brukeren må være online for å kunne scanne koden. I tillegg kan det oppstå personvern utfordringer knyttet til en slik serverbasert løsning.

Gratis ebok:  Growth hackerens kokebok  10 vekstoppskrifter til din markedsføring

Tønnes Sannem Heian's photo

Av: Tønnes Sannem Heian

Tønnes Sannem Heian er daglig leder i Markedspartner. Han har bakgrunn som forretningsrådgiver og har omfattende erfaring fra strategi, markedsføring og webprosjekter fra en rekke bransjer.