Velg webleverandør før du velger publiseringsløsning

 

"Wordpress er konge!", "Joomla er no elendige greier!", "EPiServer er enterprise og stødig." Jeg er hundre prosent sikker på at dette er autentiske sitater fra mennesker som har brukt disse systemene. Hvorfor får vi slike forhold til publiseringsløsningene vi bruker? Fordi vi har hatt en god opplevelse når vi har jobbet med innhold på nettstedene våre. Men er det publiseringsløsningenes fortjeneste?

Kvalitet er subjektivt

Jeg har hørt helt like utsagn om de samme systemene, bare med omvendte adjektiver. Vi hører historier om Umbraco-siter som har skilleark med 50 sjekkbokser navngitt "Annonse 1", "Annonse 2" osv. (For ordens skyld, så mangler også Annonse 13 av ukjent årsak).

Hvordan i all verden skal man kunne trives med en slik løsning? Er det "Annonse 24" som gjelder i uke 27-32?"

Det kommer ikke som en overraskelse dersom brukeren av sistnevnte løsning vil si at "Umbraco er noe dritt."

Les også: 7 gode grunner til å velge et open source CMS [publiseringsverktøy]

Last ned gratis e-bok: 4 steg til en mer selgende web

Fleksibilitet med ansvar

Felles for de aller fleste publiseringsverktøy er at de er meget fleksible. Noen har kanskje bare denne ene typen "side" med en overskrift og en lang artikkeltekst. Kanskje nøkkelord eller tagger. Imidlertid har de ofte et vell av såkalte "plugins" eller "pakker". Disse kan komme fra hvem som helst, og gjerne med en MIT-lisens, som betyr at de brukes på eget ansvar. 

Slike utvidelser kan komme til å skape kaos i en ellers god løsning. Utviklerne bruker dagevis på å rydde opp, og i noen tilfeller må alt bygges på nytt. Når sånt oppstår, er det godt å kunne lene seg på god kildekodekontroll og gode backup-rutiner for databasene. Noen platformer tilbyr ikke denne typen kontroll.

Så er det de systemene som tilbyr fleksibilitet i innholdsstrukturen. Eksempelet i innledningen med de 50 sjekkboksene er en av mange muligheter som byr seg med slik frihet. Det kunne imidlertid ha vært løst ved hjelp av helt andre tekniske løsninger og en fin veiviser, et søk eller en plukkliste ville gjort det hele mer levedyktig og trivelig å jobbe med.

I mer kompliserte tilfeller finnes det ikke gode løsninger ut av boksen. Da vil et kyndig byrå kunne utvide publiseringsløsningen til å støtte akkurat din arbeidsflyt. Her kan det imidlertid komme en del ekstra kostnader. Kan være at det finnes "work-arounds" som gjør at innholdet ser fint ut på nettstedet, men det tar lang tid å sette opp for redaktørene. Da kan det være lurt å prøve seg frem til man har god konvertering på nettstedet samt kjenner struktur og prosess godt. Når man har denne erfaringen, har man et godt grunnlag til å jobbe videre med optimalisering av arbeidsflyt for innholdsproduksjon.

Riktig webleverandør hjelper deg å planlegge implementering og videreutvikling av nettstedet med mest mulig avkastning per investering.

Les også: Derfor bør du integrere hjemmesidene med CRM- og/eller økonomisystemet

Riktig for målgruppen

Er du riktig heldig, er byrået som setter opp nettstedet ditt dyktige med strukturering av innhold. Kanskje til og med for dyktige. Grensesnitt og datastruktur er perfekt og optimalt for arbeidsflyten ved innholdsproduksjon. Men var det noen som tenkte på hvem nettstedet er laget for? Finner de besøkende informasjonen de leter etter i den teknisk perfekte femnivå-menyen med 300 valg? Konverterer de på skjemaet som validerer samtlige felter etter ISO-standard XYZ5000?

Vel så viktig som en trivelig hverdag for redaktørene er det at du treffer målgruppen din med relevant innhold. Nettstedet må balansere god teknisk struktur og gjennomtenkt digital strategi mot sluttbruker.

Det er leverandørens ansvar å sørge for at du kjenner adferden til de som besøker nettstedet ditt. 

Minst like viktig er det å evaluere antagelsene etter innledende prosesser – når nettstedet er i produksjon. Ofte bygges et nettsted over en tidsperiode, og så forsvinner leverandøren. Redaktørene sitter igjen med et Google Analytics-dashboard og noen besøkstall å se på hver måned. Man gjetter på hvorfor tallene går opp og ned, og hvorfor den ene artikkelen er mer lest enn den andre.

Det er leverandørens ansvar å sørge for at du blir kjent med adferden til de som besøker nettstedet ditt etter lansering. For å sikre virkelig avkastning kan det være en fordel å avtale en månedlig eller kvartalsvis pott som benyttes til løpende læring og forbedring.

Les også: Gjør nettstedet ditt til en kundemagnet

Det er ikke publiseringsverktøyet, det er menneskene

For å putte noen tall på det hele vil jeg anslå at driverene for suksessen til et nettsted er 20 % publiseringsløsning og 80 % mennesker. Det er engasjementet, ideene og læringen som skaper kvaliteten vi ønsker oss. For å lære litt allerede nå av mennesker som har vært i feltet en stund anbefaler jeg å surfe litt på søkeresultatet til frasen "it's not the cms, it's the implementation".

Lykke til med et nytt eller forbedret nettsted. Sørg for at du har et brennende engasjert team bak den, og at beste praksis for gitte systemer blir fulgt.

Hos MarkedsPartner har vi av varierende årsaker valgt Umbraco og HubSpot som våre platformer. Men mye viktigere enn det: Vi bruker hodet og står på skuldrene til kjemper!
Gratis e-Bok  4 steg til en mer selgende web  Gjør weben din til en kundemagnet

Lars-Erik Aabech's photo

Av: Lars-Erik Aabech

Lars Erik er faglig leder systemutvikling hos Markedspartner AS. Han har jobbet profesjonelt med internett siden den kommersielle webbens barndom i 1998.