Twitter moments: Skap engasjement med målgruppen

 

Tid: lesetid 5-15 minutter
Vanskelighetsgrad: 1 av 5 vanskelighetsgrad

Twitter Moments tillater deg å opprette tweets, samle dem i en liste og skape et øyeblikk som du kan dele og fremme. Enten det handler om et arrangement, en kampanje eller et spesifikt tema kan markedsførere dra nytte av denne funksjonen. I denne oppskriften gir jeg deg en veiledning.  

Tekniske forberedelser

Oppskriften krever en konto på Twitter.

Slik går du frem

  1. Logg inn på Twitter-profilen din.
  2. Velg Øyeblikk (Moments) fra profil-ikonet oppe i høyre hjørne. 
    Twitter moments 1.png

  3. Klikk på Opprett nytt Øyeblikk.
    Twitter moments 2.png

  4. Gi øyeblikket ditt en tittel, beskrivelse og legg til et forsidebilde.
  5. Legg til tweets i øyeblikket. Du kan velge mellom tweets du har likt, gjennomgå forskjellige Twitter-kontoer for å velge tweets fra en bestemt virksomhet/individ, eller søke etter tweets med bestemte søkeord og hashtags.
  6. Tilpass Twitter-øyeblikket ved å trykke på pil opp og ned for å endre på rekkefølgen til tweetsene. Du kan også fjerne tweets fra øyeblikket ditt ved å trykke på den grå X-knappen.
    Twitter moments 3.png

  7. Klikk på Ferdigstill senere for å lagre utkastet, eller Publiser når du har lagt til alle tweets du vil ha med i øyeblikket ditt.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

  • Marker et bestemt emne etter eget valg. Dette kan øke engasjementet og sparke i gang en samtale.
  • Knytt influencers til øyeblikket ditt. Samarbeid med en bransjeekspert eller en influencer kan hjelpe deg å generere mer trafikk og høyere synlighet. Plasser tweeten fra influenceren i begynnelsen av øyeblikket for å sikre at den er synlig umiddelbart.
  • Promoter et arrangement, skap forventninger og gi brukerne all informasjon de trenger på ett sted. Twitter-øyeblikk er en fin måte å markedsføre et arrangement på, enten det er kommende, skjer live eller allerede har passert. Bruk en blanding av dine egne informative tweets sammen med tweets fra andre brukere i et øyeblikk. Dette kan være et sterkt salgsfremmende verktøy for eventet/kampanjen.  
  • Bruk video i Twitter-øyeblikket til å øke engasjementet og forbedre resultatene. Video har hatt stor innvirkning på sosiale medier og kan være en effektiv måte å fortelle en historie på.
  • Del en samling av relevant innhold. Du kan legge til nye oppdateringer i en historie, eller fremme en rekke blogginnlegg. Dette gir deg muligheten til å omarbeide eldre innhold som fortsatt er nøyaktig og relevant.
  • Benytt bilder, videoer, illustrasjoner eller GIFs for å gjøre øyeblikket mer engasjerende.
  • Unngå å bruke over ti tweets i et øyeblikk, dette vil påvirke brukeropplevelsen.
  • Avslutt med et sterkt budskap til følgerne dine eller inkluder en CTA for hva de skal gjøre videre.
  • Merk: Høsten 2016 gjorde Twitter det mulig for alle brukere å opprette øyeblikk, likevel er Moments-fanen (eller Explore) på nåværende tidspunkt kun tilgjengelig for utvalgte land. Du kan altså opprette et øyeblikk, men funksjonen har per dags dato visse restriksjoner for norske brukere.

Eksempel på konkrete anvendelser

Nedenfor ser du et eksempel på et øyeblikk fra Hans-Petter Nygård-Hansens Twitter-profil.

Twitter moments 4.png

Twitter moments 5.png 

Kilder

Twitter: About Moments
HubSpot: How to Create a Twitter Moment

Relatert innhold 

Markedsføring i sosiale medier: 21 Twitter-tips for ledere og CMOer
Slik bruker du avstemninger på Twitter til å skape engasjement

 Få e-post om nye oppskrifter:  Abonner på Vekstoppskrifter.no

Maria Pettersson's photo

Av: Maria Pettersson

Maria jobbet som digital markedsfører hos Markedspartner. Maria har sin utdanning fra Handelshøyskolen BI og Leeds Beckett University, hvor hun har tatt en bachelor i Internasjonal Markedsføring og en master i International Business.