Daglig er store deler av den norske befolkningen innom Snapchat-appen. I denne oppskriften viser jeg hvordan du kommer i gang med annonsering på Snapchat og benytter plattformen til å få flere besøkende til nettsiden din.
Tekniske forberedelser
- Du må ha en Snapchat-profil for bedriften din.
- Du må ha en annonsekonto hos Snapchat (Snap Ad Manager). Dette oppretter du ved å benytte e-postadressen og Snapchat-profilen til bedriften.
Slik går du frem
Snapchat tilbyr ulike annonseformater. Denne oppskriften tar utgangspunkt i formatet Web View. Dette formatet lar deg drive trafikk til en forhåndslastet nettside ved at brukeren trykker/sveiper opp. Deretter vises nettsiden umiddelbart via Snapchat-appen.
Konkrete ideer for å få best mulig utbytte
- Ettersom en stor andel av brukerne på Snapchat er mellom 18 og 29 år, kan det være en fordel om annonseringen er rettet mot en yngre målgruppe.
- Benytt kun vertikale formater på Snapchat. Selv hevder selskapet at annonsering i vertikalt format gir 9 ganger så høy konvertering i forhold til horisontalt format.
- Nettsiden som benyttes i annonsen må være optimalisert for mobile enheter og støtte nettleserne Safari og Google Chrome. Les hvilke restriksjoner du bør ta hensyn til her.
- Snapchat er en leken og kreativ kanal, så tillat deg selv å være mindre formell enn du pleier. Annonser på denne plattformen bør være engasjerende, kreative og interaktive. NB! Tenk lydløst dersom du benytter video, slik at annonsen også er relevant for de som ser uten lyd.
- Alle annonser gjennomgås og godkjennes av Snapchat. Sett deg inn i retningslinjene for annonsering her.
Eksempel på konkret anvendelse
Nedenfor ser du et eksempel fra Gilde:
Det norske Forsvaret har også benyttet denne type annonsering på Snapchat for å rekruttere nye soldater og linket til en nettside hvor man kunne lese mer om hvordan det er å være i Forsvaret (DN+).
Detaljert fremgangsmåte
- Logg inn eller lag en bruker for bedriften på Snapchat sin annonseplattform.
- Gå til Ad Manager og Dashboard. Trykk deretter på + New Campaign oppe i høyre hjørne.
- Velg formålet Drive Traffic To My Website for å lede brukerne til nettsiden din.
- Angi en tidsplan for annonsen ved sette en start- og sluttdato, og skriv inn navnet på kampanjen. Trykk deretter på Next.
- Definer lokasjon, demografi og eventuelt interesser til målgruppen din. Snapchat baserer disse interessene på brukeraktiviteten i Snapchat-appen. Du kan velge funksjonen Custom Audience dersom du allerede har opprettet et egendefinert publikum fra en e-postliste.
- Bestem hvor annonsen din skal vises. Skal den kunne plasseres i hele appen, eller kun på utvalgte steder innenfor visse temaer, kun i Stories eller bare i User Stories?
- Angi et daglig budsjett og velg deretter Swipe Ups som kampanjemål.
- Trykk + New Creative for å lage annonsen og velg formatet Web View (en 10 sekunders annonse som lar brukerne følge en lenke ved å sveipe opp).
- Fyll ut den nødvendige informasjonen for å forme annonsen slik du vil ha den.
- Angi hva som skal stå på Call-To-Action knappen.
- Legg inn URL-adressen til nettsiden du ønsker at annonsen skal gå til. Nettsiden må støtte nettleserne Safari og Google Chrome på mobil, samt ha lastetid på under 6 sekunder og maks 2 MB størrelse.
- Trykk på Launch Campaign for å starte kampanjen.
- Følg med i utviklingen i analyseverktøyet og optimaliser fortløpende.
Kilder
Snapchat Ads: Get started
Snapchat: Business Center
Snapchat Ads: Examples
Relatert innhold
Vekstoppskrifter: Snapchat-konto for bedrifter: Slik engasjerer du målgruppen
Inboundbloggen: Snapchat eller Instagram Stories som del av en inbound-strategi