De 3 mest effektive metodene for å generere leads på Facebook

De-3 mest-effektive-metodene-for-aa-generere-leads-paa- Facebook

 
Tid: lesetid 1-2 timer
Vanskelighetsgrad: 4 av 5vanskelighetsgrad

Vet du hvor dine potensielle kunder befinner seg? Facebook har over 2,2 billioner innlogginger i løpet av én måned. 1,45 billioner av disse logger seg inn hver dag. Sannsynligheten for at dine potensielle kunder logger seg inn på Facebook i løpet av en dag, en uke eller en måned er svært stor. I denne oppskriften viser jeg hvordan du kan tiltrekke deg potensielle kunder gjennom Facebook.

Tekniske forberedelser

  1. Du trenger tilgang til Facebook-kontoen til bedriften din.
  2. Dersom du skal lage Facebook-annonser trenger du i tillegg tilgang til bedriftens Business Manager- og annonsekonto. Om bedriften ikke har dette må det opprettes først.

Dette bør du vite før du går i gang

For at en person skal bli et lead på Facebook må vedkommende ha  valgt å oppgi noe personlig informasjon, slik som e-postadresse, for noe i retur. Det kan være tilbud om å laste ned en e-bok, guide, sjekkliste, en presentasjon, fullføre en spørreundersøkelse, rabattkode o.l. Personer som liker, deler eller kommenterer innleggene dine, regnes ikke som leads.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

  1. Send leadsene fra Facebook til en landingsside. På landingssiden bør tilbudet ligge sammen med et skjema for å få tilgang. Her er det viktig at du husker å bruke sporingslinker, slik at du kan spore hvor mange som har klikket på innlegget eller annonsen, og hvor mange som faktisk har konvertert. Ved bruk av Facebook Lead-annonser fyller personen ut skjemaet for å få direkte tilgang i Facebook. Les mer: Få flere kunder ved hjelp av Facebook Lead Ads

  2. Call-to-Action (CTA): Ved utarbeidelse av en annonse i Facebook vil en CTA være en obligatorisk del av annonsen som du må ta stilling til. En CTA skal virke veiledende overfor leseren og fortelle dem hva du ønsker at de skal gjøre. Det kan f.eks. være «last ned nå», «meld deg på her» eller «les mer». Ved organiske innlegg får du ikke muligheten til å legge inn en CTA som ved annonser, så her trenger du å legge til en link som leseren oppfordres til å klikke på. Her er det viktig at man er tydelig overfor leseren og at det ikke er noen tvil om at det er denne linken de må klikke på for å få tilgang. Et annet tips for organiske innlegg er å oppfordre leserne til å dele, like og kommentere innlegget for å nå ut til et større publikum.

  3. Bruk et bilde som er av god kvalitet og som gir en indikasjon på hva du tilbyr: For organiske innlegg, bør man også tenke på at bildet som er på landingssiden er det samme bildet som på selve Facebook innlegget. For å sørge for at Facebook tar med seg riktig bilde, bør du sørge for at bildet er optimalisert for Facebook, med blant annet riktig størrelse.

Eksempel på konkrete anvendelser

 eksempel-paa-konkrete-anvendelser-for-aa-generere-leads-paa-facebook

Detaljert fremgangsmåte

Det finnes mange ulike metoder for å generere leads på Facebook. I denne oppskriften skal jeg vise fram 3 av de mest brukte.

Organisk innlegg: Dette er et vanlig Facebook-innlegg hvor du legger til en link som leder direkte til en landingsside. Dette er en god metode for å konvertere personer som allerede følger deg til å bli leads. Dette er også en god metode for å generere leads med høy intensjon.

  1. Logg inn i Facebook med bedriftens brukernavn og passord.
  2. I innlogget modus kan du lage innlegget direkte fra toppen av nyhetsfeeden.

 fremgangsmaate-paa-organisk-post-paa-Facebook

 pil-peker-nedover-de-tre-mest-effektive-metodene-for-aa-generere-leads-paa-Facebook

fremgangsmaate-paa-organisk-post-paa-Facebook-innhold

  1. Her har du mange muligheter, men det vanligste er å velge opplasting av et bilde eller en video. Du kan velge flere bilder og/eller videoer og laste de opp samtidig. Hopp over dette steget dersom du kun ønsker tekst.
  2. Legg til tekst i innlegget. Klikk på tekst-feltet og fyll inn med tekst. Her kan du også velge en bakgrunn med farge dersom teksten inneholder 130 karakterer eller færre. Her er det viktig å linke til en landingsside for skjema-utfylling og være tydelig på hva det er du ønsker at leseren skal gjøre.
  3. Del innlegget ved å klikke på den blå knappen nederst i vinduet.

Lead-annonser: Denne annonseformen lar leseren få tilgang til rabatter, innholdstilbud o.l. uten å forlate Facebook. Denne metoden krever at du har en Facebook Ads Manager-konto tilknyttet bedriftskontoen. Her kommer skjemaet som en «pop-up» i Facebook og Facebook fyller ut skjemaet automatisk med den informasjonen de allerede har på vedkommende. Dette kan være alt fra navn, e-postadresse og telefonnummer. Dette er spesielt bra for å konvertere mobilbrukere.

Les mer her: Få flere kunder ved hjelp av Facebook Lead Ads

Linkeklikk-annonser: Dette er den mest tradisjonelle formen for Facebook-annonse og antakelig den du er mest vant til å se i Facebook. Denne metoden krever at du har Facebook Ads Manager tilknyttet bedriftskontoen.

Utseendemessig ser denne annonsen nesten helt lik ut som et organisk innlegg, med et bilde og tekst over. Her har du derimot en tydelig CTA som leder til landingssiden for skjema eller til den siden du ønsker. Det er verdt å merke seg at denne metoden leder personen ut av Facebook og inn på en landingsside.

Linkeklikk-annonser kan plasseres ulike steder slik som i Nyhetsfeed, Stories og på Instagram. Du har altså mulighet til å bruke den samme annonsen flere steder for å nå ut til et bredere publikum.

5 viktige komponenter som er verdt å merke seg:

  1. Bilde – visuelle komponenter spiller en viktig rolle for å fange publikums oppmerksomhet.
  2. Overskrift – informerer leseren hva annonsen handler om.
  3. Kopier tekst – anbefaler å inkludere tekst som følger med bildet og overskriften for å forklare annonsen.
  4. CTA-knapp – oppfordrer leseren til å gjøre en handling.
  5. Lenke-beskrivelse – tilhørende informasjon om hva lenken leder til og hva leseren kan forvente etter å ha klikket seg videre.

Annonse-spesifikasjoner som er viktig å ha med seg:

  1. Filtype: JPG eller PNG
  2. Bildeforhold: 9:16 til 16:9
  3. Tekst: 125 karakterer
  4. Bilder: tilpasset til 1:91:1
  5. Overskrift: 25 karakterer
  6. Lenketekst: 30 karakterer
  7. Minimum bilde-bredde i pixler: 400
  8. Minimum bilde-høyde i pixler: 150

Kilder

 HubSpot Academy Lesson – Facebook Lead Gen Tutorial

https://www.facebook.com/business/ads/lead-ads

Relatert innhold

Slik fremmer du et innlegg på Facebook

Finn potensielle kunder med speilpublikum på Facebook

Øk trafikken til innholdet ditt med native annonsering på Facebook

Ann Helen Fossheim's photo

Av: Ann Helen Fossheim

Ann Helen jobber som inbound marketing-konsulent i MarkedsPartner. Hun har en bachelor i økonomi og administrasjon fra Høgskolen i Østfold, med fordypning i prosjektledelse og bedriftsrådgivning. I sin bacheloroppgave undersøkte hun, sammen med en gruppe på seks studenter, det digitale modenhetsnivået til SMB innen inbound marketing.