Slik bruker du hashtags på sosiale medier for å øke engasjement

Bruk hashtags for å øke engasjement-176122-edited-510954-edited.jpg

 

Tid: lesetid 5 minutter
Vanskelighetsgrad: 1 av 5vanskelighetsgrad

Internettspråket har opplevd en markant utvikling i takt med sosiale medier i de senere årene. Hashtags er en stor del av denne utviklingen. Det som kun var en knapp på telefonen er nå en del av et viktig fenomen på sosiale medier. Denne oppskriften går gjennom hvordan du bør bruke hashtags på sosiale medier for å øke engasjement blant følgerne dine.

Tekniske forberedelser

Du er nødt til å operere på sosiale medier og styre kontoen(e) på henholdsvis Twitter, Instagram og Facebook.

Slik går du frem

Hashtags er ord, eller en gruppe ord etter tegnet # (#hashtag). Blant markedsførere brukes tegnet til å skape engasjement mellom bedriften og dens potensielle kunder. En hashtag er synlig for alle som har en interesse i hashtagen, og øker rekkevidden mot alle som er interessert i hashtagen eller søkeordet.

Søk etter hashtagene du føler er relevante for deg på Twitter, Instagram og Facebook før du bruker de, for å finne ut av om de har stor konkurranse. Lag en oversikt over hvilke hashtags du skal bruke til kampanjene dine. Her ser du forskjellige typer hashtags, og eksempler på når du bør bruke hvilken type:

  • Brand hashtag: Lag en hashtag ut av merkevaren din. Det kan være navnet på bedriften din eller et ord som målgruppen forbinder med deg. Eksempel: #HaveABreak.
  • Campaign hashtag: Bruk helt enkelt navnet på markedsføringskampanjen din. Det bør være et kort ord eller en unik frase. Eksempel: #ShareaCoke.
  • Trending hashtag: Det er de mest brukte akkurat nå. Hvis de er relevant for virksomheten din, kan det være positivt å bruke slike. Twitter har funksjonen Trending. Eksempel: #MondayMotivation. Du kan også bruke andre verktøy for å finne populære hashtags:
  • Content hashtag: Det er ord som er relatert til det du poster, ikke som definerer virksomheten din. Eksempel: #SocialMedia. De går på:
    • Produkt.
    • Livsstil.
    • Event.
    • Geografisk område.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

Det er ulike praksiser i bruk av hashtags på Twitter, Instagram og Facebook:

  • Hashtags på Twitter: Tweets med hashtags får 2x mer engasjement (klikk, retweets, favoritt, svar) enn tweets uten. Du bør maks holde deg til to stykker. 1-2 øker engasjementet med 21 %.
  • Hashtags på Instagram: Hashtags på Instagram fungerer annerledes enn på Twitter. Interaksjoner på Instagram er høyest når man har minst 11+ hashtags. Engasjementet er (per 1000 følgere) 79,5 % høyere med 11 hashtags eller mer.
  • Hashtags på Facebook: Effekten av hashtags på Facebook har økt siden det først ble introdusert. Engasjementet er størst når man bruker 1-2 hashtags. Det er i gjennomsnitt 593 interaksjoner per innlegg med 1-2 hashtags.

Avhengig av det sosiale mediet du er i, tilpass antall hashtags. Ikke overdriv, da dette kan oppfattes som spam. Du ønsker å lage og bruke hashtags som er unike og relevante for ditt selskap, og selskapets produkter og/eller tjenester.

Eksempel på konkret anvendelse

TINT har skrevet en artikkel om hvordan selskaper har brukt hashtags for å skape suksessfulle markedsføringskampanjer.

Detaljert fremgangsmåte

HubSpot har skrevet en guide for hvordan hashtags fungerer på henholdsvis Twitter, Instagram og Facebook. Guiden viser deg i detalj hvordan du bør gå frem.

Kilder

Wishpond Blog
TINT
Quicksprout
HubSpot Blog 

Relatert innhold

Instagram for bedrifter: En introduksjon

Få e-post om nye oppskrifter:  Abonner på Vekstoppskrifter.no

Fredrik Stang's photo

Av: Fredrik Stang

Fredrik jobbet tidligere som innholdsprodusent i MarkedsPartner. Fredrik har en bachelor i markedsføring fra Høyskolen Kristiania i Oslo og har bakgrunn fra salg og markedsføring i IT-bransjen.