Instagram for bedrifter: En introduksjon

 

I et mangfold av sosiale kanaler, delingstjenester og fotoapplikasjoner, har Facebook-eide Instagram vokst frem til å bli den mest anerkjente tjenesten for å dele bilder og videoer – små øyeblikk fra hverdagen - via mobilen. Dette innlegget er en introduksjon til Instagram for bedrifter.

Tiden med fremkalling, mørkerom og lukten av kjemikalier for å kunne betrakte sitt blinkskudd er for lengst forbi. Det samme er behovet for å møtes over en kaffe for å vise frem familiens overeksponerte feriebilder fra Las Palmas. Med smarte telefoner og mobile apper deler folk flest sine magiske øyeblikk med omverdenen på få sekunder - og Instagram er utvilsomt folkefavoritten.

Større enn LinkedIn, Twitter og Google+

De ferskeste tallene fra Ipsos (28. mai 2017) viser at over 1.9 millioner nordmenn er Instagram-brukere. I 2016 var 33 % av befolkningen aktive brukere ukentlig eller oftere. Det gjør kanalen til den fjerde mest populære blant de sosiale nettverkene, etter YouTube, Facebook og Snapchat, men foran Twitter, LinkedIn og Pinterest.

Instagram Q1 2017 Ipsos SoMe.jpg

LES OGSÅ: Markedsføring i sosiale medier: 21 Twitter-tips for ledere og CMOer

Hvordan fungerer Instagram?

For å benytte tjenesten må du laste ned en gratis app på mobilen din. (Nedlastningslinker for både Android og iOS finner du på Instagram.com.)

Skjermbilde_2016-04-25_kl._23.13.12.pngVia appen kan du knipse et bilde eller ta opp en video med 3-60 sekunders lengde. Du kan også laste opp 1-10 mediefiler fra telefonens bildearkiv i samme innlegg. Appen gir deg så muligheten til å endre utseende på produktet ved å legge på kreative filtre, skrive en liten historie/tekst, knytte det opp mot hashtags (eller emneknagger, som ser ut til å ha blitt det norske ordet), og publisere det til den ganske klode.

Bildet eller videoen vil umiddelbart bli synlig i strømmen (feeden) til dine følgere, samt for dem som søker etter bilder ved å skrive inn hashtags. Ytterligere har lar Instagram deg publisere en «story» og sende live i story.

Til forskjell fra andre sosiale medier, som Facebook, LinkedIn og Twitter, kan du ikke dele linker i bildeteksten på Instagram. Ikke med mindre du benytter deg av Instagram Ads, som er deres annonseplattform (se eksempelet til høyre). Da kan du legge en link på selve bildet, og legge til en handlingsknapp under, som f.eks. Last ned, Kjøp nå, Registrer deg her, osv. 

Er Instagram riktig for din bedrift?

Instagram er ikke nødvendigvis riktig for alle virksomheter. Men hvis det du selger har en visuell appell og egner seg på bilder, kan det være verdt å vurdere. Spesielt i bransjer som reiseliv, interiør, mote og stil, mat, hus og hage, bil, sport og idrett, kunst og håndverk osv. Husk bare at Instagram-brukere er kresne, og at du konsekvent må levere høy kvalitet på alle bilder du legger ut. 

10 #heite, raske tips til bruk av Instagram for bedrifter

  1. Planlegg. Gjør det enklere for deg selv i en hektisk hverdag. Lag deg en kalender med faste publiseringsdager- og tider. Klargjør hashtags, bilder og tekster. Planlegg for sesongvariasjoner, merkedager og events. Da har du en fast bank som kan rulles ut fortløpende – så sper du selvsagt på med de hverdagslige tingene innimellom.

  2. Lever kvalitet. Skal du få følgere, må du levere kvalitet fra begynnelsen av - og holde den oppe. Middelmådige bilder og videoer vil koste deg følgere. Del innhold som forteller historier som engasjerer og som rører. Benytt gjerne en tekst som innbyr til spørsmål, kommentarer og tilbakemeldinger.

  3. Vær til stede. Svar på kommentarer og spørsmål fra følgerne dine. Responder på likes med en like og kommenter tilbake.

  4. Vær engasjert. Engasjer deg også i andres profiler. Følg dem, lik innholdet deres og legg igjen en kommentarer på det de har lagt ut. Etabler nye relasjoner ved å finne personer i målgruppen din gjennom #hashtags og @mentions. Du kan også dele andres innhold, også kalt å "regramme".

  5. Del produktbilder og alternative bruksområder. Ikke la strømmen din bestå kun av produktbilder, men forsøk å se produktene dine fra nye vinkler – og nye bruksområder. Spør følgerne hva deres kreative bruksområder er.

  6. Salg og kampanjer. Ikke benytt feeden din som en promoteringskanal på tilbud og kampanjer, men gi følgerne et hint om at noe er på gang. Kanskje kan de som følger deg få månedens eksklusive tilbud?

  7. Konkurranser! Ta et makrobilde av et produkt – hva ser du her? Hvordan benytter du produktet? Hvem har de mest kreative løsningene? Oppfordre til å dele bilder og knytte det opp mot hashtags. Be de regramme (dele) bildet ditt og trekk en heldig vinner. Lynkonkurranser som avgjøres på en time eller to kan skape stor oppmerksomhet. Her finner du en oppskrift på hvordan du holder en konkurranse på Instagram

  8. Snikktitt på fabrikken – hvordan lages det? Gi følgerne et innblikk i produksjonsprosessen, fra idé til prototyp og ferdig produkt. Du kan benytte video på Instagram. Kanskje du kan lage en serie hvor du filmer produktets reise «gjennom» maskinen, til emballering, pakking, distribusjon, hylleplassering, salg og fremme på sin destinasjon?

  9. Backstage, hva skjer på kontoret? Vis følgerne dine at dere faktisk er vanlige, dødelige også på kontoret. Er du på et seminar? Har sjefen kneppet skjorten skjevt i dag? Eller kanskje noen har en sovesveis som om han møtte på en tornado på vei til jobb?

  10. Velg hashtag med omhu. Finn populære tagger som har en god tilknytning til ditt selskap og dine produkter, men bygg deg også opp et sett av «egne» tagger som du alltid benytter. Tagger benyttes som en vertikal navigasjon – og man kan fort finne nye, umerkede stier om man beveger seg inn i tagge-jungelen.

Hva kan du gjøre feil?

  • Å ikke være engasjert. Dette er definitivt den beste måten å frastøte seg følgere på. Det vil si å ikke svare på kommentarer, ikke følge tilbake, ikke like innlegg som er tagget med ditt selskap. 

  • Spamme følgere med tilbud og produkter. Pøs på med bilder av alle produktene dine, gjerne collager med ulike vinkler. Lapp på med noen prisbomber og tilbudstekster. Det er oppskriften på en reklamekanal som vil få svært få følgere.

For å beholde en viss form for seriøsitet, men samtidig bevare og oppmuntre til engasjement, bør du sette deg noen kjøreregler for kommentering og hashtagging.

  • Diskusjoner i kommentarfelt. Den største engasjementskaperen. Tillat det og oppfordre til det. Men dersom diskusjonen drar utover debattanter imellom, prøv å tre inn som en seriøs debattleder. Skulle det ikke hjelpe, kan du alltids slette kommentarer, alternativt hele posten.

  • Moderer spam-kommentarer. Det finnes spammere og bot-er på Instagram som på alle andre kanaler – og eventuell reklame for vekstpiller og andre hjelpemidler kan og bør med fordel slettes så fort de dukker opp.

  • Negativ omtale. Det kan dukke opp både berettigede og uberettigede kritiske kommentarer. Fjern kommentaren ved behov, men vær varsom med sensur, spesielt hvis kritikken er berettiget. Da bør den imøtegås. Møt alle med en serviceminded tone – hva kan vi hjelpe deg med for å løse problemet?

  • Hashtags/emneknagger. Vær obs på at enkelte populære hashtags kan benyttes til spredning av bildemateriale du ikke ønsker å knyttes til. Dersom dette skjer med tagger du har benyttet, rediger innlegget og fjern knaggen.

TIPS: Sjekk også ut Instagrams blogg Instagram for Business, samt deres bedriftsside som inneholder en rekke casestudier på hvordan kjente bedrifter og merkevarer har oppnådd gode resultater med Instragram.

Gratis e-Bok  Digital markedsstrategi i 2017 for ledere

Ole Martin Kristiansen's photo

Av: Ole Martin Kristiansen

Ole Martin har en bachelorgrad i mediemanagement fra Høgskolen i Gjøvik og har siden 2008 jobbet med både analoge og digitale medier. Han jobbet tidligere som prosjektleder i Markedspartner, og arbeider i dag som Marketing Manager i Borregaard Exilva.