Du har en landingsside, men hvordan får du den til å gi optimale resultater? A/B-tester du landingssiden din kan du optimalisere for flere konverteringer. Denne oppskriften viser deg hvordan du gjennomfører tester av din egen landingsside i HubSpot for å øke konverteringsraten.
Tekniske forberedelser
Oppskriften krever en HubSpot Marketing Hub Professional- eller Enterprise-lisens og en ferdig landingsside (hvis ikke kan du lage en).
Slik går du frem
Du trenger to ulike versjoner av landingssiden du ønsker å teste. Landingssiden du allerede har er kontrollversjonen – A. Versjon B er utfordreren. Når du A/B-tester en landingsside i HubSpot så vil begge landingssidene ha samme URL. HubSpot bestemmer tilfeldig hvilken versjon som blir vist til besøkende for å avdekke hvilken versjon som gir flest konverteringer.
Desto mer trafikk på landingssiden, desto raskere vil du kunne kåre vinneren av testen. Kjør testen i 1-2 måneder slik at du får inn nok visninger til å kunne bedømme hvilken variant som ga best resultat. I HubSpot kan du se hvor godt hver variant presterer underveis.
Konkrete ideer for å få best mulig utbytte
- Test forskjellige tilbud: Eksperimenter med innholdstilbudet ditt. Fungerer en e-bok bedre enn en sjekkliste eller video?
- Test format og oppsett: Eksperimenter med oppsettet av innholdet. Finn ut hva som fungerer best av hele tekster og lengre avsnitt, kontra punktlister og kortere avsnitt.
- Test forskjellige bilder: Finn ut om enkelte bilder resonnerer bedre enn andre.
- Test variasjoner av skjemaer: Test forskjellige varianter av kontaktskjemaet. Bør du kun spørre om e-posten til personen, eller om mer informasjon?
Her har du 45 kjappe tips til hva du kan endre på landingssiden din.
Eksempel på konkret anvendelse
Her er 6 eksempler på A/B-testing: 6 Landing Page A/B Test Examples to Improve Your Conversion Rate
Her kan du lese om konkrete endringsforslag for 17 forskjellige landingssider.
Detaljert fremgangsmåte
1. Logg inn på HubSpot-kontoen din
2. Lag en landingsside dersom du ikke har en fra før av.
3. I HubSpot klikk på Marketing > Website > Landing Pages
4. Inne på landingssiden, klikk på Run a test (ligger øverst til venstre på siden).
5. Etter klikk på Run a test vil du få valget mellom å gjøre en A/B test eller en Adaptive test (beta). Velg A/B test og klikk på Next.
6. Videre får du mulighet til å skrive navn på de ulike variasjonene. Her har jeg kun skrevet versjon A og versjon B for å vise. Klikk på Create variation for å gå videre.
7. Nå har du opprettet to variasjoner. Versjon B er en kopi av versjon A. Sørg for å gjøre de nødvendige endringer for å kunne teste. Følg tipsene under «Konkrete ideer for å få best mulig utbytte».
Du kan enkelt navigere mellom versjon A og B ved å klikke på navnet øverst til venstre på siden.
8. Publiser sidene og følg med på resultatene av testen for å avgjøre en vinner.
For å kåre vinneren gjør du følgende:
1. I HubSpot naviger til Marketing > Website > Landing Pages.
2. Klikk på navnet til landingssiden din med A/B-testen.
3. Klikk på Test results.
4. Klikk på Date range og Frequency i dropdown-menyen og velg tidsrammen for å se de resultatene du er interessert i.
5. Klikk på kolonneoverskriftene i tabellen for å sortere resultatene etter en bestemt beregning.
6. For å velge en versjon som vinner av testen og slutte å vise taper-versjonen, hold over vinner-versjonen og klikk Choose as winner.
Bilde hentet fra HubSpot-artikkel: A/B test your page
7. Hvis du ønsker så kan du etter litt tid velge å kjøre testen på nytt. Da klikker du på Rerun this variation.
Greit å vite: Dersom du klikker på Rerun this variation på en A/B-test så vil siden bli publisert på nytt med engang.
Kilder
Relatert innhold
Slik A/B tester du en CTA i HubSpot