Slik A/B-tester du en landingsside i HubSpot.jpg

Tid: lesetid 1 time
Vanskelighetsgrad: 1 av 5vanskelighetsgrad

Du har en landingsside, men hvordan får du den til å gi optimale resultater? A/B-tester du landingssiden din kan du optimalisere for flere konverteringer. Denne oppskriften viser deg hvordan du gjennomfører tester av din egen landingsside i HubSpot for å øke konverteringsraten.

Tekniske forberedelser

Du er nødt til å være enten Professional- eller Enterprise-kunde hos HubSpot og ha en ferdig landingsside (hvis ikke kan du lage en).

Slik går du frem

Du er nødt til å ha to forskjellige versjoner av landingssiden du ønsker å teste. Landingssiden du allerede har er kontrollversjonen – A. Versjon B er utfordreren. Når du A/B-tester en landingsside i HubSpot så vil begge landingssidene ha samme URL. HubSpot bestemmer tilfeldig hvilken versjon som blir vist til besøkende for å avdekke hvilken versjon som gir flest konverteringer.

Desto mer trafikk på landingssiden, desto raskere vil du kunne kåre vinneren av testen. Kjør testen i 1-2 måneder slik at du får inn nok visninger til å kunne bedømme hvilken variant som gav best resultat. I HubSpot kan du se hvor godt hver variant presterer underveis. 

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

  • Test forskjellige tilbud: Eksperimenter med innholdstilbudet ditt. Fungerer en e-bok bedre enn en sjekkliste eller video?
  • Test format og oppsett: Eksperimenter med oppsettet av innholdet. Finn ut hva som fungerer best av hele tekster og lengre avsnitt, kontra punktlister og kortere avsnitt.
  • Test forskjellige bilder: Finn ut om enkelte bilder resonnerer bedre enn andre.
  • Test variasjoner av skjemaer: Test forskjellige varianter av kontaktskjemaet. Bør du kun spørre om e-posten til personen, eller om mer informasjon?

Her har du 45 kjappe tips til hva du kan endre på landingssiden din.

Klikk her for 10 retningslinjer for effektiv A/B-testing i HubSpot.

Eksempel på konkret anvendelse

GetResponse har skrevet et blogginnlegg som tar for seg fem suksessfulle A/B-tester av landingssider.

Her kan du lese om konkrete endringsforslag for 17 forskjellige landingssider.

Detaljert fremgangsmåte

  1. Logg inn på HubSpot-kontoen din.
  2. Lag en landingsside. Gå til punkt 3 hvis du allerede har en landingsside i HubSpot.
  3. Fra startsiden i HubSpot, gå til Content > Landing Pages.

Velg landingssiden du ønsker å lage en testen for. Hold over den og trykk Edit.

Landingsside 1.jpg

Klikk på Settings, for så å klikke på Create A/B Test.

Landingsside 2.png 

  1. Bestem navn for variasjonen.

Navngi variasjon B, gjerne med (Variasjon) på slutten av navnet.

Landingsside 3.jpg

  1. Rediger variasjonen.

Følg tipsene under «Konkrete ideer for å få  best mulig utbytte».

Du kan enkelte redigere den andre (opprinnelige) variasjonen oppe til venstre ved å trykke på enten A eller B.

Landingsside 4.jpg

  1. Se resultatene av testen.

For å kåre vinneren av A og B gjør du følgende:

  1. Klikk på Variation-fanen.
  2. Se resultatene av forskjellige målestokker som Submissions, New Contacts og Customers.
  3. Trykk på knappen Choose as winner for den variasjonen som ga best resultater.

Landingsside 5.jpg

Gjør følgende for å fjerne varianten som presterte dårligst i testen:

  1. Naviger til Content > Landing Pages.
  2. Lokaliser A/B-testen din og klikk på Edit.
  3. Trykk på den som ga dårligst resultat (A eller B) oppe til venstre.
  4. Klikk på Settings > Delete variation.

Landingsside 6.jpg

Kilder

HubSpot Academy
Wishpond Blog  

Relatert innhold

Hvordan designe landingssider som gir høy konverteringsgrad

Få e-post om nye oppskrifter:  Abonner på Vekstoppskrifter.no