Du har en landingsside, men hvordan får du den til å gi optimale resultater? A/B-tester du landingssiden din kan du optimalisere for flere konverteringer. Denne oppskriften viser deg hvordan du gjennomfører tester av din egen landingsside i HubSpot for å øke konverteringsraten.
Tekniske forberedelser
Du er nødt til å være enten Professional- eller Enterprise-kunde hos HubSpot og ha en ferdig landingsside (hvis ikke kan du lage en).
Slik går du frem
Du er nødt til å ha to forskjellige versjoner av landingssiden du ønsker å teste. Landingssiden du allerede har er kontrollversjonen – A. Versjon B er utfordreren. Når du A/B-tester en landingsside i HubSpot så vil begge landingssidene ha samme URL. HubSpot bestemmer tilfeldig hvilken versjon som blir vist til besøkende for å avdekke hvilken versjon som gir flest konverteringer.
Desto mer trafikk på landingssiden, desto raskere vil du kunne kåre vinneren av testen. Kjør testen i 1-2 måneder slik at du får inn nok visninger til å kunne bedømme hvilken variant som gav best resultat. I HubSpot kan du se hvor godt hver variant presterer underveis.
Konkrete ideer for å få best mulig utbytte
- Test forskjellige tilbud: Eksperimenter med innholdstilbudet ditt. Fungerer en e-bok bedre enn en sjekkliste eller video?
- Test format og oppsett: Eksperimenter med oppsettet av innholdet. Finn ut hva som fungerer best av hele tekster og lengre avsnitt, kontra punktlister og kortere avsnitt.
- Test forskjellige bilder: Finn ut om enkelte bilder resonnerer bedre enn andre.
- Test variasjoner av skjemaer: Test forskjellige varianter av kontaktskjemaet. Bør du kun spørre om e-posten til personen, eller om mer informasjon?
Her har du 45 kjappe tips til hva du kan endre på landingssiden din.
Klikk her for 10 retningslinjer for effektiv A/B-testing i HubSpot.
Eksempel på konkret anvendelse
GetResponse har skrevet et blogginnlegg som tar for seg fem suksessfulle A/B-tester av landingssider.
Her kan du lese om konkrete endringsforslag for 17 forskjellige landingssider.
Detaljert fremgangsmåte
- Logg inn på HubSpot-kontoen din.
- Lag en landingsside. Gå til punkt 3 hvis du allerede har en landingsside i HubSpot.
- Fra startsiden i HubSpot, gå til Content > Landing Pages.
Velg landingssiden du ønsker å lage en testen for. Hold over den og trykk Edit.
Klikk på Settings, for så å klikke på Create A/B Test.
- Bestem navn for variasjonen.
Navngi variasjon B, gjerne med (Variasjon) på slutten av navnet.
- Rediger variasjonen.
Følg tipsene under «Konkrete ideer for å få best mulig utbytte».
Du kan enkelte redigere den andre (opprinnelige) variasjonen oppe til venstre ved å trykke på enten A eller B.
- Se resultatene av testen.
For å kåre vinneren av A og B gjør du følgende:
- Klikk på Variation-fanen.
- Se resultatene av forskjellige målestokker som Submissions, New Contacts og Customers.
- Trykk på knappen Choose as winner for den variasjonen som ga best resultater.
Gjør følgende for å fjerne varianten som presterte dårligst i testen:
- Naviger til Content > Landing Pages.
- Lokaliser A/B-testen din og klikk på Edit.
- Trykk på den som ga dårligst resultat (A eller B) oppe til venstre.
- Klikk på Settings > Delete variation.