E-postmarkedsføring: Hvordan personliggjøre automatiske e-postutsendelser i HubSpot?

Tid: lesetid 30-60 minutter
Vanskelighetsgrad: 1 av 5 vanskelighetsgrad

Personalization tokens lar deg personliggjøre e-postene du sender til leads og nyhetsabonnenter. Oppsettet er enkelt og kan automatiseres. Det er derfor en effektiv metode for å få eksisterende og potensielle kunder til å engasjere seg i innholdet ditt. Her viser jeg deg hvordan. 

Tekniske forberedelser

Personalization token krever at du har tilgang til et marketing automation-verktøy. I dette eksempelet tar jeg for meg hvordan det fungerer i HubSpot. Det finnes også andre verktøy:

  • WordPress
  • MailChimp

Slik går du frem

For best mulig utnyttelse av personalization tokens er det viktig med så detaljert og presis informasjon på kontaktene i databasen din som mulig. Med bakgrunn i de registrerte opplysninger om kontaktene kan du:

  • Legge til token for hvert felt du har på kontakten (fornavn, selskapsnavn, mobilnummer). Eksempel: «Hei Fornavn» i e-postens emnefelt.
  • Legge til standardfelt (engelsk: default) som kan brukes på kontakter som ikke har registrert seg med fornavn, og/eller annen informasjon du bruker i e-postene. Eksempel: «Hei på deg» i e-postens emnefelt. 

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

  • Personliggjør e-postene: Experian rapporterer om 26% høyere åpningsrate dersom emnefeltet på e-posten din er personliggjort. Dette er definitivt «beste praksis» for e-postutsendelser. Benytt samme metode i brødteksten.
  • Tilpass etter kjøpsprosessen: Tilpass e-postene etter hvilket steg de potensielle kundene er i kjøpsprosessen. I bildet under har jeg lagt ved et eksempel på en e-post som går ut til MarkedsPartner sine kontakter som allerede har gjort en handling (lastet ned en e-bok). På bakgrunn av denne handlingen skreddersyr vi e-poster som gjør oss mer relevante for mottakeren av e-posten.
  • Sett opp en workflow: Setter du opp en workflow i bakkant håndteres dette helt automatisk. 

Klikk her hvis du ønsker andre tips til hvordan du kan få bedre resultater med din e-postmarkedsføring.

Eksempel på konkret anvendelse

 Personalization tokens 1.png

 

Denne e-posten ble åpnet av 36 % av mottakerne. Sammenlikner vi dette med Experian sin åpningsrate på 26 % fra 2014, så gir dette oss en indikasjon på at viktigheten av å tilpasse e-poster til mottakerne har blitt større med årene.

Detaljert fremgangsmåte

  1. Logg inn på HubSpot. Klikk på Marketing og velg deretter Email.
  2. Klikk deg inn på en eksisterende e-post eller klikk på Create email øverst i høyre hjørne.
  3. For personliggjøring av emnefelt, klikk på Edit details. Klikk så på Personalize til høyre for subject line og velg ønsket token.
  4. For personliggjøring av brødtekst, klikk på (i e-posten) Mail email body. Velg symbolet helt til høyre i menylinjen, Insert personalization token, og velg deretter ønsket token. 

Slik ser det ut i HubSpot:

Personalization tokens 2.png

Ønsker du en forhåndsvisning av resultatet før du sender ut e-posten kan dette gjøres via menyen til venstre inne i e-postverktøyet.

  1. Velg Preview.
  2. Klikk på Preview as a specific contact og skriv inn deg selv som et eksempel. 

Kilder

Marketing Land: Personalized Emails Deliver 6X Higher Transaction Rates, But 70% Of Brands Fail To Use Them
Adobe: Real Time Marketing Insight 
Simen Ellevset: Kort og Godt om Markedsføring via E-mail
RewardStream: 45 Examples of Personalized Marketing That Really Work

Relatert innhold

Inboundbloggen: 3 råd som gir din e-postmarkedsføring bedre resultater
Inboundbloggen: 7 ideer til smart e-postmarkedsføring

Last ned  En guide til Hubspot CRM

Først publisert 2. juni 2017. Oppdatert 13. juli 2018.