Personalization tokens lar deg personliggjøre e-postene du sender til leads og nyhetsabonnenter. Oppsettet er enkelt og kan automatiseres. Det er derfor en effektiv metode for å få eksisterende og potensielle kunder til å engasjere seg i innholdet ditt. Her viser jeg deg hvordan.
Tekniske forberedelser
Personalization token krever at du har tilgang til et marketing automation-verktøy. I dette eksempelet tar jeg for meg hvordan det fungerer i HubSpot. Det finnes også andre verktøy:
- WordPress
- MailChimp
Slik går du frem
For best mulig utnyttelse av personalization tokens er det viktig med så detaljert og presis informasjon på kontaktene i databasen din som mulig. Med bakgrunn i de registrerte opplysninger om kontaktene kan du:
- Legge til token for hvert felt du har på kontakten (fornavn, selskapsnavn, mobilnummer). Eksempel: «Hei Fornavn» i e-postens emnefelt.
- Legge til standardfelt (engelsk: default) som kan brukes på kontakter som ikke har registrert seg med fornavn, og/eller annen informasjon du bruker i e-postene. Eksempel: «Hei på deg» i e-postens emnefelt.
Konkrete ideer for å få best mulig utbytte
- Personliggjør e-postene: Experian rapporterer om 26% høyere åpningsrate dersom emnefeltet på e-posten din er personliggjort. Dette er definitivt «beste praksis» for e-postutsendelser. Benytt samme metode i brødteksten.
- Tilpass etter kjøpsprosessen: Tilpass e-postene etter hvilket steg de potensielle kundene er i kjøpsprosessen. I bildet under har jeg lagt ved et eksempel på en e-post som går ut til MarkedsPartner sine kontakter som allerede har gjort en handling (lastet ned en e-bok). På bakgrunn av denne handlingen skreddersyr vi e-poster som gjør oss mer relevante for mottakeren av e-posten.
- Sett opp en workflow: Setter du opp en workflow i bakkant håndteres dette helt automatisk.
Klikk her hvis du ønsker andre tips til hvordan du kan få bedre resultater med din e-postmarkedsføring.
Eksempel på konkret anvendelse
Denne e-posten ble åpnet av 36 % av mottakerne. Sammenlikner vi dette med Experian sin åpningsrate på 26 % fra 2014, så gir dette oss en indikasjon på at viktigheten av å tilpasse e-poster til mottakerne har blitt større med årene.
Detaljert fremgangsmåte
- Logg inn på HubSpot. Klikk på Marketing og velg deretter Email.
- Klikk deg inn på en eksisterende e-post eller klikk på Create email øverst i høyre hjørne.
- For personliggjøring av emnefelt, klikk på Edit details. Klikk så på Personalize til høyre for subject line og velg ønsket token.
- For personliggjøring av brødtekst, klikk på (i e-posten) Mail email body. Velg symbolet helt til høyre i menylinjen, Insert personalization token, og velg deretter ønsket token.
Slik ser det ut i HubSpot:
Ønsker du en forhåndsvisning av resultatet før du sender ut e-posten kan dette gjøres via menyen til venstre inne i e-postverktøyet.
- Velg Preview.
- Klikk på Preview as a specific contact og skriv inn deg selv som et eksempel.
Kilder
Marketing Land: Personalized Emails Deliver 6X Higher Transaction Rates, But 70% Of Brands Fail To Use Them
Adobe: Real Time Marketing Insight
Simen Ellevset: Kort og Godt om Markedsføring via E-mail
RewardStream: 45 Examples of Personalized Marketing That Really Work
Relatert innhold
Inboundbloggen: 3 råd som gir din e-postmarkedsføring bedre resultater
Inboundbloggen: 7 ideer til smart e-postmarkedsføring
Først publisert 2. juni 2017. Oppdatert 13. juli 2018.