Skap engasjement på Instagram med flere bilder i én post

okt_engasjement_med_flere_bilder_i_en_post_på_Instagram-378550-edited.jpg

Tid: lesetid 15 minutter
Vanskelighetsgrad: 1 av 5vanskelighetsgrad

Du har sikkert fått med deg at Instagram lar deg poste flere bilder i en og samme oppdatering. Dette blir gjerne omtalt som en bildekarusell eller et «swipeable album». På denne måten kan Instagram-brukere sveipe til siden for å se flere bilder eller videoer i samme post. I denne oppskriften skal jeg vise deg hvordan du kan utnytte denne funksjonen på kreative måter for å skape oppmerksomhet og øke engasjementet på Instagram.

Tekniske forberedelser

Du må være logget inn på din bedrifts Instagram-konto.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

Gjør et godt førsteinntrykk: Sørg for at du skaper oppmerksomhet med det første bildet i sekvensen. Det er ikke sikkert brukerne vil sveipe seg gjennom alle bildene du legger ut. Derfor er det viktig at du får fram budskapet ditt så tidlig som mulig. På en annen side vil du at bildet skal være spennende nok til at brukere ønsker å sveipe til neste bilde.

Tenk i sekvenser: Rekkefølgen på bildene/videoene du poster er avgjørende for historien du forteller. En gjennomtenkt sekvens hjelper brukere å få med seg hele historien. Hvert bilde eller video bør lede til en reaksjon. Husk at sekvenser ikke nødvendigvis betyr kronologisk rekkefølge.

Få brukerne til å sveipe – bruk handlingsorienterte ord i bildeteksten: Skriv for eksempel «Sveip for å se mer». Fortell gjerne i bildeteksten nøyaktig hva de følgende bildene vil vise deg. Har du laget en oppskrift på hvordan man lager en matrett, utfører en treningsøvelse eller bruker et produkt? Skriv at man må sveipe for å se steg for steg. For flere detaljer eller full oppskrift kan man henvise til en link på profilen din (se neste idé).

Fortsette engasjementet utenfor Instagram: Foreløpig lar ikke Instagram alle brukere inkludere klikkbare linker i sine innlegg. Du kan derimot inkludere én klikkbar link i biografien på Instagram-profilen din. Du kan inkludere en link til en landingsside og henvise til linken i biografien din i innlegget du poster.

Bruk #hashtags, @mentions og sted: Sørg for at du inkluderer relevante hashtags i bildeteksten, tagger andre Instagram-brukere dersom du omtaler dem og legger til stedstagg. Dette optimaliserer innlegget for søkefunksjonen i Instagram.

Forslag til ulike bruksområder:

  • Lag engasjerende artikler: Legg til tekst på bildene og vips har du en visuell og interaktiv artikkel! Dette kan for eksempel være spørsmål og svar, fun facts eller visste du at. Se hvordan det ser ut i avsnittet under.
  • Del opp panoramabilder: På denne måten må man sveipe gjennom alle bildene for å se hele bildet. Appen Swipeable for Instagram lar deg gjøre nettopp dette. Du kan velge blant dine panoramabilder, da vil Swipeable dele de opp i x antall kvadratiske bilder. I tillegg vil denne appen legge til animasjon på det første bildet ditt for å signalisere brukeren at de bør sveipe videre.
  • Demonstrer produktene dine: Vis hvordan produktet ditt er i bruk og hvordan det passer inn i dine kunders liv. Skap en setting som demonstrerer dette.
  • Vis frem før og etter: Kanskje dere har oppdatert et produkt eller pusset opp kontorlokalene?
  • Vis hva som skjer behind the scenes: Vis hvordan dere har det på kontoret og hvordan produktet ditt produseres. Kanskje har du nye medarbeidere? Ta bilder og skriv om det!
  • Demonstrer hvordan: Vis følgerne dine hvordan de skal bruke produktet ditt steg for steg.

Eksempel på konkret anvendelse

Det Silicon Valley-baserte livsstilmagasinet Lonny Magazine publiserte dette innlegget på Instagram som de kaller Insta article.

Eksempel insta articles Lonny magazine.png

Innlegg på Instagram med flere bilder eller videoer markeres med to hvite firkanter oppå hverandre. 

Under kan du se hvordan dette ser ut når man har trykket på selve innlegget. Prikkene rett under bildet illustrerer hvilket bilde i sekvensen som vises på nåværende skjermbilde. De har også skrevet en bildetekst i tillegg til overskriften «Insta Articles» på bildet.

 

〰INSTA ARTICLE〰 "Hi there! This is Ana Kamin aka @fluxi. I live in San Francisco, in an apartment atop an old Victorian overlooking SF’s downtown and even seeing, just a corner, of the Golden Gate Bridge. It's an Oldie but Goldie (over 100 years!), and it could use a bit of remodeling, but hey, this is San Francisco… I would describe my decor style as Organic California Casual. I love neutrals, organic textures and patterns, with pops of color here and there. A bit about me… I’m the editor of California Weekend Magazine (@californiaweekend) - an online magazine focused on everything the Golden State has to offer. From travel and food to fashion and design. I also write travel related stories for different publications and do lots of interior photography for Airbnb, Apartment Therapy, and yes, Lonny, too. I hope you enjoy the tour!" - @fluxi

Et innlegg delt av Lonny Magazine (@lonnymag)

Innlegget har åtte bilder etter forsidebildet. Du kan trykke deg videre med piltastene midt i bildet. På telefon vil man typisk sveipe i stedet for å trykke. Som du ser har de satt opp innlegget som et intervju med spørsmål og svar på annethvert bilde. Bildene i innlegget er tatt hjemme hos personen som blir intervjuet.

Du kan se et annet eksempel fra Den Norske Turistforeningen her.

Detaljert fremgangsmåte

Instagram tilbyr en detaljert fremgangsmåte på norsk. Trykk på «Hvordan deler jeg et innlegg med flere bilder eller videoer?» og følg guiden. Husk å sette av tid til å planlegge innhold (bilder, tekst og video). Nå er det bare å slippe kreativiteten fri og engasjere ditt publikum. Ta utgangspunkt i konkrete ideer for å få best mulig utbytte.

Kilder

Instagram: Hvordan deler jeg et innlegg med flere bilder eller videoer?
Convince and Convert: Social media strategy: 5 ways to increase engagement on instagram
Observer: PR Tips: 10 Ways to Leverage Instagram Albums

Relatert innhold

Inboundbloggen: Instagram for bedrifter: en introduksjon

Gratis ebok:  Growth hackerens kokebok  10 vekstoppskrifter til din markedsføring

Først publisert: 24. oktober 2017. Oppdatert: 16.11.2018.

Hanne Sofie Hammer's photo

Av: Hanne Sofie Hammer

Hanne Sofie har en Master i økonomisk markedsføring fra Copenhagen Business School og en Bachelor i økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI. Hun jobbet tidligere som inbound marketing-konsulent i MarkedsPartner, og i dag arbeider hun som eCommerce Manager i Viking Outdoor Footwear.