Hvordan legge til alternativ bildetekst på Instagram

Hvordan legge til alternativ bildetekst på Instagram

 

Tid: lesetid 5 min
Vanskelighetsgrad: 1 av 5vanskelighetsgrad

På Instagram kan du nå legge til alternativ bildetekst. Dette er i hovedsak et tiltak for å gjøre plattformen mer tilgjengelig for synshemmede. Du kan enten skrive bildetekstene selv, eller la Instagram generer en ved hjel av kunstig intelligens.

Tekniske forberedelser


  • Du må ha tilgang til en Instagram-konto.

Slik går du frem

Det finnes to måter å legge til alt-tekst på bildene på Instagram – legge til på allerede publiserte bilder eller på nye bilder som skal publiseres.
Legge til alt-tekst på allerede publiserte bilder:

  1. Gå inn på Instagram-profilen.
  2. Gå inn på bildet.
  3. Trykk på de tre prikkene oppe til høyre og velg Edit.
  4. Trykk på Add alt-text som vises nederst til høyre på bildet.

Legge til alt-tekst på bilder du skal publisere:

  1. Gå inn på Instagram og trykk på plusstegnet nederst i midten, for å legge ut et nytt bilde.
  2. Velg bildet som skal publiseres og trykk på Next fram til du kommer til siste vindu før publisering.
  3. Velg Advanced settings som ligger under de andre valgene
  4. Trykk på Alt text og skriv inn ønsket tekst

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

Teksten bør gi en tydelig forklaring av hva som er på bildet. En god huskeregel er at man ikke skal måtte se bildet for å forstå hva det er bilde av. Instagram har som nevnt lansert denne muligheten for å gjøre plattformen mer tilgjengelig for synshemmede ved at skjermlesere kan lese opp alt-teksten, og formidle hva det er bilde av. Dersom du ikke selv legger til en alt-tekst lager Instagram en for deg ved bruk av AI, men da risikerer du at den ikke blir helt optimal.


Eksempel på konkret anvendelse


Bildet nedenfor illustrerer hvordan man legger til alt-tekst på nye bilder du skal publisere.

Instagram alt-tekst

Kilder

https://instagram-press.com/blog/2018/11/28/creating-a-more-accessible-instagram/ (13.12.2018)

Relatert innhold

Skap engasjement på Instagram med flere bilder i én post

Få flere følgere på Instagram med disse tipsene

 

Gratis ebok:  Growth hackerens kokebok  10 vekstoppskrifter til din markedsføring

 

Line Glimsdal's photo

Av: Line Glimsdal

Line jobbet som performance-spesialist og digitalmarkedsfører i Markedspartner. Hun er utdannet økonom fra Høgskolen i Østfold innen økonomi og administrasjon, med fordypning i prosjektledelse og bedriftsrådgivning. I sin bacheloroppgave undersøkte hun, sammen med en gruppe på seks studenter, det digitale modenhetsnivået til SMB innen inbound marketing.