ok trafikken til nettsidene med annonsering på instagram-166611-edited.jpg

Tid: lesetid 1 time
Vanskelighetsgrad: 3 av 5vanskelighetsgrad

Vi nærmer oss to millioner Instagram-brukere i Norge. Ipsos Norge anslår at over halvparten av disse bruker tjenesten daglig, og majoriteten er under 30 år. Med andre ord en attraktiv kanal å markedsføre i, spesielt for å nå unge forbrukere. I denne oppskriften viser jeg deg hvordan du genererer trafikk til nettstedet ditt fra annonser på Instagram. 

Abonner på Vekstoppskrifter.no: En kokebok for digital vekst

Tekniske forberedelser

Instagram eies av Facebook. Når du skal opprette en annonse på Instagram, gjøres dette derfor i Facebook Business Manager. Du trenger derfor en Facebook-side for bedriften din. Har du en bedriftskonto på Instagram, kan du følge denne fremgangsmåten for å koble Instagram til Facebook-siden til bedriften.

Spor resultatene av dine Instagram-annonser ved å sette opp en Facebook-piksel, og eventuelt en Google URL-builder (nettadressebygger) for kampanjen. Benytter du HubSpot? Se hvordan du oppretter en tracking-URL her.

Slik går du frem

Annonser på Instagram kan opprettes i både Annonseadministrasjon- og Power Editor-funksjonene i Facebook Business Manager, samt i selve Instagram-appen. Jeg tar utgangspunkt i Annonseadministrasjonen i Business Manager.

Du kan velge mellom et enkelt bilde, flere bilder (bildekarusell) og videoannonser. Instagram lar deg også annonsere i Stories. Fokuset i denne oppskriften er på et enkelt bilde, flere bilder eller video med link. Annonsetypen jeg tar for meg, lar deg inkludere en link til for eksempel den delen av nettstedet ditt du ønsker trafikk til.

Du kan velge mellom å lage et nytt Instagram-innlegg som du annonserer med, eller helt enkelt promotere et innlegg du har publisert tidligere.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

Målsetting med annonsen: Det er kun følgende målsettinger som lar deg publisere en annonse på Instagram:

  • Merkebevissthet.
  • Rekkevidde. 
  • Trafikk. 
  • Appinnstalleringer.
  • Engasjement (for selve innlegget). 
  • Videovisninger. 
  • Konverteringer (på nettstedet eller i appen din). 

Valg av publikum: Du kan rette annonsen mot personer, basert på hvilket sted de befinner seg, demografi, interesser og atferd. Du kan dessuten bruke kontaktinformasjonen du allerede besitter som e-postadresser og telefonnumre.

Har du lister med kontaktinformasjonen til spesifikke personer du ønsker at skal se annonsen, velger du Opprett egendefinert publikum > Kundefil. Da får du valg mellom å legge til egne data (filen må være i CSV- eller TXT-format), eller importere kontakter fra MailChimp. Velger du førstnevnte, kan du lime inn telefonnumre eller e-postadresser.

Budsjett og tidsplan: Har du et forhåndsbestemt budsjett, kan du skrive inn dette under Budsjett og tidsplan. Velg mellom dagsbudsjett eller totalbudsjett.

Bildeformat: Formatet bør være 1:1 (kvadratisk), 1080 x 1080 piksler, og bildeteksten må kun bestå av tekst. Facebook anbefaler 125 tegn.

Call-to-Action (CTA): Velg en CTA som skal vises i annonsen din. Det er denne knappen som gjør at Instagram-brukere kan klikke videre til nettstedet ditt. CTA-ene «Finn ut mer» og «Se mer» er de mest egnede for å øke trafikken. CTA-en peker da til den delen av nettstedet ditt som du ønsker trafikk til. 

Instagram_Facebook_annonse_CTA_knapp.png

Resultater av Instagram-annonser: Instagram måler blant annet merkebevissthet, annonsegjenkallelse, handlinger (engasjement, klikk og konverteringer) og rekkevidde (visninger). I tillegg kan du se kostnad per handling. Du kan lese om resultatrapporter av annonsene dine i annonseadministrasjonen i Business Manager.

Eksempel på konkret anvendelse

Diplom-Is benyttet seg av annonser på Instagram i lanseringen av sine nye Wanted-produkter. Sammen med sosiale medier-profiler og kjendiser, opplevde Diplom-Is en 53 % økning i merkebevissthet, 34 % økning i annonsegjenkallelse og hele 634 000 visninger av annonsen på Instagram. Diplom-Is benyttet video i stedet for et enkelt bilde. Det er viktig å merke seg at Diplom-Is også benyttet Snapchat og Facebook Live under produksjonen av annonsene for å skape ytterligere engasjement rundt kampanjen.

Diplom-Is valgte å bruke et innlegg de allerede hadde publisert i sin Instagram-annonse. Når brukerne kommer over innlegget som en annonse vil det være merket med «Sponset».

Detaljert fremgangsmåte

  1. Gå til Facebook Business Manager.
  2. Fra burger-menyen (tre streker) oppe i høyre hjørne velger du Annonseadministrasjon fra + Opprett og administrer (Facebook Ads Manager).
    opprette annonse på instagram.png
  3. Trykk på Opprett annonse (grønn knapp, oppe i hjørnet til høyre).
  4. Velg en målsetting med annonsen din. I denne oppskriften er målet å generere mer trafikk til nettstedet ditt. Dette valget finnes under Overveielse og Trafikk.
  5. Lag et navn for kampanjen eller bruk standardnavnet, og klikk deretter på Konfigurer annonsekonto.
  6. Du blir deretter bedt om å velge land, valuta og tidssone.
  7. Velg hvilken Instagram-konto du vil publisere annonsen fra under Instagram Account.
  8. Definer publikummet for annonsen.
  9. Velg Rediger plasseringer. Fra Enhetstyper velger du Bare mobil. Blant Plattformer velger du kun Instagram.
  10. Valg for budsjett og tid: Velg mellom dagsbudsjett eller totalt budsjett. Velger du sistnevnte fordeler Facebook budsjettet basert på algoritmene sine. Velg så start- og sluttdato, samt klokkeslett.
  11. Trykk på Fortsett.
  12. Gi annonsen et navn eller bruk standardnavnet. Dette vises kun internt.
  13. Sørg igjen for at du publiserer fra den Facebook-siden eller Instagram-kontoen du ønsker.
  14. Du kan nå velge om du vil opprette en ny annonse eller benytte et innlegg du har publisert før.
  15. Velger du å opprette ny annonse, kan du velge hvilket format den skal ha: et bilde, flere bilder eller video.
  16. Last opp ønsket bilde eller video.
  17. Klikk på Vis avanserte alternativer for å legge til en Facebook-piksel, og eventuelt en URL-parameter/tracking-URL hvis du har en.
  18. Legg til link til den delen av nettstedet ditt hvor du ønsker å trekke trafikk til.
  19. Velg CTA. Se punkt om CTA under «Konkrete ideer for å få best mulig utbytte».
  20. Se gjennom bestillingen din. Pass opp for skrivefeil eller upassende innhold. Be gjerne en kollega ta en ekstra sjekk for deg.
  21. Bestill annonsen.

Kilder

Instagram Busienss: Advertising  
Facebook: Business Ads Guide: Instagram Links
Hootsuite: Instagram Ads Guide 
Ipsos: Tracker om sosiale medier Q1 2017

Relatert innhold

Vekstoppskrifter: Økt engasjement med bildekonkurranser på Instagram

Inboundbloggen: Snapchat eller Instagram Stories som del av en inbound-strategi

Inboundbloggen: Instagram for bedrifter: En introduksjon

Få e-post om nye oppskrifter:  Abonner på Vekstoppskrifter.no