Linker du til egne blogginnlegg på firmabloggen øker du ikke bare brukervennligheten til leseren. Du forbedrer også rangeringen i Google, samtidig som du øker sannsynligheten for at besøkende leser mer av innholdet ditt. Internlinking er dermed vinn-vinn for både deg og leseren. I denne oppskriften lærer du hvordan du kan bruke linking som et verktøy i bloggartiklene dine.
Tekniske forberedelser
Du trenger tilgang til å kunne publisere innhold på nettsidene dine.
Slik går du frem
Dersom du har god oversikt over innholdet på nettsidene dine vil internlinkingen kun ta noen få sekunder per link. I tilfeller der det er vanskeligere å holde oversikt over eldre innhold vil jobben være mer tidkrevende.
- Kopier URL-en til siden du skal linke til. Høyreklikk på URL-en til et tidligere blogginnlegg og kopier teksten.
- Den videre fremgangsmåten er avhengig av hvilken publiseringsplattform (f.eks. HubSpot, WordPress) du benytter. I HubSpot markeres teksten du ønsker å linke til. Klikk deretter på symbolet for å legge til en link (illustrert med rød pil):
- Lim inn linken du har kopiert, og hvis ønskelig, huk av for at blogginnlegget skal åpnes i nytt vindu når noen klikker på den.
- Legg til linken og gjenta prosessen for samtlige interne linker du vil ønsker å legge til.
Konkrete ideer for best mulig utnyttelse
Under følger noen vanlige utfordringer med interne linker, samt hvordan du kan fikse dem.- Link til konkrete sider: Har du skrevet om et tema tidligere? Link direkte til innlegget eller artikkelen, ikke til førstesiden.
- Ikke link for å linke! Bruk linker som passer til innholdets kontekst og som er relevant for leseren. Tiltaket skal tilføre verdi og øke brukervennligheten.
- Pass på at linkene fungerer. Endringer i URL-er, oppdateringer eller bytte av publiseringsplattform er typiske årsaker til hvorfor interne linker kan slutte å fungere.
- Skriv gode ankertekster: «Klikk her» er som oftest ingen god ankertekst. Bruk gjerne tittelen på nettsiden eller bloggartikkelen. Ifølge Moz.com er en god ankertekst kortfattet og relevant til siden som linkes til. Les mer om god bruk av ankertekst her.
- Ikke overdriv! Personlig bruker jeg sjeldent mer enn 3-4 linker i et innlegg på rundt 500 ord.
- Gå gjennom eldre innhold med jevne mellomrom: Optimaliser blogginnleggene ved å linke til nytt og relevant innhold i teksten.
Eksempel på konkret anvendelse
Utklippet under er hentet fra oppskriften «Øk trafikken til innholdet ditt med native annonsering på Facebook», og viser bruk av både ekstern linking og intern linking:
Kilder
Word-tips.no: Slik setter du inn lenke i Word
Moz.com: Anchor Text
Sharethrough: A Neuroscoence Perspective
Relatert innhold
SEO: Få bedre synlighet i Google med egen ordliste
Kartlegg målgruppens søkeord for å øke trafikk til nettsidene dine