Øk antall konverteringer gjennom Google Images

Ok_antall_konverteringer_gjennom_Google_Images

 

Tid: lesetid Kontinuerlig arbeid
Vanskelighetsgrad: 2 av 5vanskelighetsgrad

Hvert sekund gjøres det rundt 40 000 søk på Google, altså flere milliarder søk hver dag. Mange av disse søkene er ikke kun i Google Search, men også i Google Images. Tilbyr du tjenester innenfor blant annet håndverk, interiør eller kanskje hotellbransjen så vil svært mange av dine potensielle kunder søke etter bilder i Google Images før de tar en endelig avgjørelse. Følg denne oppskriften for tips til hvordan dine bilder kan optimaliseres for Google Images.

Tekniske forberedelser

Oppskriften krever at du har administratortilgang til bedriftens kontoer og ulike kanaler. 

Slik går du frem

  1. Definer målene du har for SEO. Disse målene bør du også sammenligne med listen du har over viktig søkeord.
  2. Revider listen du har over søkeord for bildesøk. Hvilke resultater får du når du bruker søkeordene dine? Det gir deg et godt utgangspunkt for å finne ut av hvilke muligheter du har.
  3. Du bør lage en form for mal eller sette retningslinjer for webredaktørene/skribentene i bedriften, slik at man systematisk kan arbeide for å forbedre SEO på Google Images. Se eksempel på en slik huskeliste nedenfor:
  • Sørg for at bildeteksten er riktig.
  • Sørg for at Alt-Text er på plass.
  • Sørg for bildeoptimalisering av alle bilder. Se til at det er brukt riktig størrelse og dimensjoner slik at lastetiden på blant annet mobil går ned.
  1. Følg med og se etter nye muligheter for å forbedre SEO på bildene dine! Er det noen søkeord du vet mange søker på? Kanskje målet ditt kan være at dine bilder dukker opp på førstesiden når noen søker på de ordene?
  2. Se tilbake på arbeidet ditt og kontroller eksisterende bilder på nettstedet ditt for SEO og brukeropplevelse (størrelse, hastighet).

6 Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

Google ser gjerne etter disse tingene:

  1. Navn på bildefilen. Du kan se hva navnet på bildefilen er ved å åpne filen i et nytt vindu eller når du holder musepekeren over selve bildet. Hovedfaktoren med dette er at når du har lagt til bildet og publisert det på nettsiden din, så vil filnavnet direkte bli integrert med URL-strukturen. Google samler inn data fra filnavnet for å forstå konteksten og hvorfor det blir brukt. Derfor er det lurt å navngi bildefilen så beskrivende og enkelt som mulig.
  1. Alt-tekst på bildet. Alt-tekst beskriver eller kommuniserer den samme betydningen som bildet skal formidle når det ikke kan vises. For eksempel så kan personer skru av bildevisning for raskere nedlastingstid, hvor det da er alt-teksten som vises. Alt-teksten på bilder blir også lest og brukt av programmer som leser opp teksten høyt for blant annet de som ikke kan lese, for de med dårlig syn eller som er blinde. Beskrivende alt-tekst hjelper også søkemotorer å forstå og indeksere bilder.
  1. Størrelsen på bildet. Google pleier ikke å vise veldig små eller veldig store bilder ved bildesøk. Størrelsen på bildene vil også ha noe å si for lastetiden på nettsiden din. Bare noen få sekunder kan ha mye å si for trafikken og bounceraten Anbefalte størrelser er 16:9 og 4:3.
  1. Bildeteksten. Dette er tittelen eller en merkelapp som settes under bildet for å beskrive eller gi bildet kontekst. Nyttig i for eksempel en artikkel eller et blogginnlegg. Det er ikke alle bilder som trenger dette så legg det til der du ser nytten av det.
  1. Teksten rundt innholdet ditt. Google og andre søkemotorer vil vurdere teksten du har over og under bildene for å se om bildet er relevant til innholdet. 
  1. Tittel og metabeskrivelsen av innholdet på siden. Ofte når personer søker på Google, vil det automatisk genereres en tittel og en snippet for å best mulig beskrive hvert resultat. Innhold som blir fremhevet i slike snippets kan få en god økning i trafikk fra organisk søk.

 

Eksempel på konkret anvendelse

Tenk at du søker på «gulvstativ flatskjerm» i Google.

Ok_antall_konverteringer_gjennom_Google_Images_Google_eksempel

På første side kommer disse bildene opp:

Ok_antall_konverteringer_gjennom_Google_Images_Google_gulstativ

Her prøver Google å vise meg bilder som best illustrerer det jeg søkte på. Og hvis det var dette jeg var ute etter, så er det liten sannsynlighet for at jeg scroller videre nedover eller klikker meg inn på neste side for å se mer.

Trykker jeg på bilde nummer to fra venstre, kommer jeg inn på et større/nærmere bilde av «gulvstativ flatskjerm». Her får jeg også muligheten til å besøke nettsiden hvor bildet ligger, bokmerke siden, legge til bilde i Google Collection (her kan du lage egne samlesider med bilder) og du kan dele bildet på sosiale medier og e-post. Du får også se forslag til relaterte bilder.

Ok_antall_konverteringer_gjennom_Google_Images_Google_Gulvstativ_versjon_2

Trykker du på selve bildet blir du tatt til nettsiden hvor bildet ligger. Her kan den besøkende lese mer om produktet og surfe videre på nettsiden om han eller hun ønsker det.

Ok_antall_konverteringer_gjennom_Google_Images_nettside_gulvstativ

I dette eksemplet er bildets alt-tekst «Multibrackets flatskjerm gulvstativ 145 Single, 800x400, max 90 kg» som da både har mine søkeord, størrelse og produktnavn. Alt dette er nyttig informasjon dersom det skulle blitt lest høyt av en «Screen reader» eller om bildevisningen var slått av.

Navnet på bildefilen er «WEB_Image Multibrackets flatskjerm gulvstativ 145 -872122598.Jpeg» hvor også mine søkeord er med.

Som tidligere nevnt så pleier ikke Google å vise veldig små eller veldig store bilder og vi anbefaler en størrelse på enten 16:9 eller 4:3. Bildet fra eksemplet har en størrelse på 413x300, noe som er innenfor de anbefalte rammene.

I tillegg til å skåre høyt på Google Images Search, ser vi også at bildet og nettsiden skårer høyt på vanlig Google søk. Her kan vi se at SEO for bilder også forbedrer SEO på vanlig søk.

Ok_antall_konverteringer_gjennom_Google_Images_Google_sok

 

Kilder

https://moz.com/blog/seo-photos-visuals-graphics-whiteboard-friday

https://www.searchenginejournal.com/google-image-publishing-guidelines/252149/

Relatert innhold

Kartlegg målgruppens søkeord for å øke trafikken til nettsidene dine

SEO: Få bedre synlighet i Google med egen ordliste

Hvordan få mer trafikk på bloggen?

Last ned gratis e-bok: 10 vekstoppskrifter til din digitale markedsføring

Først publisert: 29. mars 2019. Oppdatert: 6. august 2021. 

Temaer:

SEO Google Images
Ann Helen Fossheim's photo

Av: Ann Helen Fossheim

Ann Helen jobber som inbound marketing-konsulent i MarkedsPartner. Hun har en bachelor i økonomi og administrasjon fra Høgskolen i Østfold, med fordypning i prosjektledelse og bedriftsrådgivning. I sin bacheloroppgave undersøkte hun, sammen med en gruppe på seks studenter, det digitale modenhetsnivået til SMB innen inbound marketing.