Instagram Stories: Slik oppretter du annonser

Instagram Stories- Slik oppretter du annonser-673481-edited.jpg

 

Tid: lesetid 30-60 minutter
Vanskelighetsgrad: 3 av 5vanskelighetsgrad

Instagram får stadig flere brukere. Ferske tall viser at over 1.9 millioner nordmenn har en profil på plattformen. I denne oppskriften viser jeg hvordan du kan utnytte plattformens markedsføringspotensial ved å opprette annonser for Instagram Stories. Skap økt bevissthet, øk kundemassen og del historien din med målgruppen.

Tekniske forberedelser

Du må ha en Facebook-side for å annonsere på Instagram.

Slik går du frem

Bruk enten Facebook Ads Manager (annonseadministrasjon) eller Power Editor til å lage annonser for Instagram Stories. I denne oppskriften viser jeg fremgangsmåte for Ads Manager.

  1. Gå til Ads Manager.
  2. Klikk på Opprett en annonse.
  3. Velg en målsetting for annonsen. Rekkevidde, Videovisninger, Konverteringer, Appinstalleringer eller Trafikk.
  4. Navngi kampanjen.
  5. Angi Publikum, Plassering, Budsjett og Tidsplan.
    I Annonsesett-delen for Plasseringer: Velg Rediger plasseringer, og deretter Instagram-plasseringen. Klikk på Stories.
  6. Følg de resterende trinnene for oppsettet.
  7. Når du er ferdig, klikk på Gå gjennom utkastelementer og deretter Bekreft.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

  • Instagram-historier viser kun bilder og videoer i 9:16 stående format.
  • Du kan laste opp ett bilde eller en video som vises mellom brukernes historier. Anbefalt oppløsning: 1080 x 1920. Aksepterte videofilerer .mov eller .mp4. Oppløsningen må være på minst 720p.
  • Tenk på hvem du snakker til, bruk gjerne personas-metoden til å definere målgruppen din.
  • Maksimal filstørrelse: 4 GB (video) eller 30 MB (foto).
  • Videolengde: Opptil 15 sekunder.
  • Fotoinnhold: Synlig i 3 sekunder.
  • Teksting er ikke tilgjengelig for øyeblikket. Enhver tekst må derfor være en del av video- eller bildefilen. Lær hvordan du enkelt kan legge til undertekst
  • Ønsker du å skille deg ut? Les disse tipsene

Eksempel på konkrete anvendelser

Under ser du et skjermbilde fra to ulike selskaper som begge benyttet video i sine annonser:

          Annonsering instagram stories eksemepl.png         Annonsering instagram stories eksemepl2.png

Les UBI Bancas suksesshistorie med bruk av annonser i Instagram Stories her.

Kilder

Ipsos: Sosiale medier tracker
Facebook: Hvordan oppretter jeg annonser som kjører i historier på Instagram?
Facebook: Instagram Stories
Facebook: Kom i gang med annonsering på Instagram 

Relatert innhold 

Vekstoppskrifter: Driv trafikk til nettsidene dine med linker i Instagram Stories
Inboundbloggen: Snapchat eller Instagram Stories som del av en inbound-strategi

Gratis ebok:  Growth hackerens kokebok  10 vekstoppskrifter til din markedsføring

Maria Pettersson's photo

Av: Maria Pettersson

Maria jobbet som digital markedsfører hos Markedspartner. Maria har sin utdanning fra Handelshøyskolen BI og Leeds Beckett University, hvor hun har tatt en bachelor i Internasjonal Markedsføring og en master i International Business.