Instagram får stadig flere brukere. Ferske tall viser at over 1.9 millioner nordmenn har en profil på plattformen. I denne oppskriften viser jeg hvordan du kan utnytte plattformens markedsføringspotensial ved å opprette annonser for Instagram Stories. Skap økt bevissthet, øk kundemassen og del historien din med målgruppen.
Tekniske forberedelser
Du må ha en Facebook-side for å annonsere på Instagram.
Slik går du frem
Bruk enten Facebook Ads Manager (annonseadministrasjon) eller Power Editor til å lage annonser for Instagram Stories. I denne oppskriften viser jeg fremgangsmåte for Ads Manager.
- Gå til Ads Manager.
- Klikk på Opprett en annonse.
- Velg en målsetting for annonsen. Rekkevidde, Videovisninger, Konverteringer, Appinstalleringer eller Trafikk.
- Navngi kampanjen.
- Angi Publikum, Plassering, Budsjett og Tidsplan.
I Annonsesett-delen for Plasseringer: Velg Rediger plasseringer, og deretter Instagram-plasseringen. Klikk på Stories. - Følg de resterende trinnene for oppsettet.
- Når du er ferdig, klikk på Gå gjennom utkastelementer og deretter Bekreft.
Konkrete ideer for å få best mulig utbytte
- Instagram-historier viser kun bilder og videoer i 9:16 stående format.
- Du kan laste opp ett bilde eller en video som vises mellom brukernes historier. Anbefalt oppløsning: 1080 x 1920. Aksepterte videofilerer .mov eller .mp4. Oppløsningen må være på minst 720p.
- Tenk på hvem du snakker til, bruk gjerne personas-metoden til å definere målgruppen din.
- Maksimal filstørrelse: 4 GB (video) eller 30 MB (foto).
- Videolengde: Opptil 15 sekunder.
- Fotoinnhold: Synlig i 3 sekunder.
- Teksting er ikke tilgjengelig for øyeblikket. Enhver tekst må derfor være en del av video- eller bildefilen. Lær hvordan du enkelt kan legge til undertekst.
- Ønsker du å skille deg ut? Les disse tipsene.
Eksempel på konkrete anvendelser
Under ser du et skjermbilde fra to ulike selskaper som begge benyttet video i sine annonser:
Les UBI Bancas suksesshistorie med bruk av annonser i Instagram Stories her.
Kilder
Ipsos: Sosiale medier tracker
Facebook: Hvordan oppretter jeg annonser som kjører i historier på Instagram?
Facebook: Instagram Stories
Facebook: Kom i gang med annonsering på Instagram
Relatert innhold
Vekstoppskrifter: Driv trafikk til nettsidene dine med linker i Instagram Stories
Inboundbloggen: Snapchat eller Instagram Stories som del av en inbound-strategi