Øk antall ordre i nettbutikken ved å påminne om forlatt handlekurv

Ok_antall_ordre_i_nettbutikken_ved_aa_paaminne_om_forlatt_handlekurv

 

Tid: lesetid 1 time
Vanskelighetsgrad: 2 av 5vanskelighetsgrad

Sliter du med at de besøkende i nettbutikken din forlater siden like før de skal betale og avslutte ordren? Du er ikke alene. Studier fra American Marketing Association viser at nesten 70% av handlekurvene til nettbutikker forlates før betaling. Denne oppskriften viser deg hvordan du ved enkle grep kan vekke interessen til de potensielle kjøperne på nytt. Ved hjelp av påminnelser på e-post kan du konvertere flere av de forlatte handlekurvene til salg.

Tekniske forberedelser

Du må være innlogget i ditt e-postsystem. 

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

Inkludere en rabattkode eller ikke: Dette avhenger av hvorfor noen forlot handlekurven sin i utgangspunktet. Dersom uventede kostnader til frakt og levering var årsaken, kan du inkludere en rabattkode. Var det fordi den potensielle kjøperen ble avbrutt, trenger de kanskje ikke en rabattkode, men bare en liten dytt i riktig retning for å komme tilbake og avslutte ordren.

Ved rabatt: sett en utløpsdato. Typisk «Tilbudet utløper om 5 dager». Dette kalles knapphetsprinsippet, det gir kunden følelsen av at de må handle raskt. Vi er mer redd for å miste noe enn å få noe, hvis det er begrenset med tid for rabattkoden tilegner kunden det en høyere verdi.

Antall e-poster: Jeg vil anbefale deg å lage flere enn én e-postpåminnelse. Lag heller en serie med e-poster som du sprer over en periode, for eksempel tre stykker i løpet av en uke. Vær oppmerksom på at for noen kan en serie med seks e-poster være uproblematisk, mens for andre kan dette (eller færre) virke aggressivt. Dette må du teste deg fram til og optimalisere deretter. Tommelfingerregel: Rabatt? Ja. Rabatt i første påminnelse av en serie e-poster? Nei.

Tilby assistanse: Spør om den potensielle kjøperen trenger en hjelpende hånd i e-posten. Kanskje har de noen spørsmål? Sørg for at e-posten kan svares på eller at den inneholder en klikkbar link som man kan følge for å få svar på spørsmål.

En er bedre enn ingen: Har du begrenset med ressurser, kan du holde deg til én påminnelse på e-post. Innholdet i e-posten kan også være enkelt - du trenger ikke nødvendigvis engasjere noen på design. Husk at du kan alltid optimalisere e-posten senere.

Kontakter som har meldt seg av din markedsføring eller nyhetsbrev: Dersom en person har lagt igjen e-postadressen sin av transaksjonelle årsaker, men har meldt seg av nyhetsbrevet ditt eller øvrige markedsføringse-poster, må du ta hensyn til dette. Send dem maks én påminnelse og ikke en serie med e-poster. På denne måten ivaretar du deres ønske om å skjermes mot markedsføring.

Eksempel på konkret anvendelse

Under ser du et eksempel fra nettbutikken Boozt.com. Hver gang du har lagt nye varer i handlekurven uten å fullføre handelen, vil du typisk motta e-posten under. Det er lagt inn en tidsforsinkelse, slik at e-posten ikke sendes ut umiddelbart etter at du har forlatt handlekurven. Boozt tilbyr 10 % avslag på hele ordren. De har fulgt knapphetsprinsippet to ganger i e-posten: de nevner at varene dine kan bli utsolgt, og at rabattkoden utløper om 7 dager. Nederst i e-posten ligger det ved en bildeliste over varene du har i handlekurven. Påminnelsen fra Boozt sendes kun én gang og er ikke i en workflow. Den er rett på sak og har et enkelt design.

Eksempel forlatt handlekurv paaminnelse paa epost.png

Ønsker du å se flere eksempler? Klikk her for å se 58 fra MailCharts.

Detaljert fremgangsmåte

Tidsestimatet på 1 time gjelder for oppsett av automatiserte e-poster. Du må i tillegg påberegne tid til utvikling av innholdet i e-posten(e).

  1. Først må du sørge for at nettbutikken din ikke sender ut denne typen påminnelser allerede. Dersom den gjør det, må du koble fra denne funksjonen slik at du ikke sender ut dobbelt med påminnelser.
  2. Bestem om du skal sende én eller en serie med e-poster.
  3. Deretter må du forfatte e-posten(e) og sørge for at den står i stil med bedriftens øvrige kommunikasjon på e-post, som for eksempel velkomst- og nyhetsbrev.
  4. Uavhengig av hva du velger i punkt 2, må du automatisere de(n) ferdige e-posten(e), slik at de sendes automatisk til den potensielle kjøperen når han eller hun forlater handlekurven sin. Jeg foreslår følgende tidsintervaller på automatiseringen (workflowen):
  5. Det er noen innstillinger du bør være sikker på at du setter opp i ditt automatiseringsverktøy dersom du ikke bruker MailChimp eller HubSpot for automatisering av e-post:
    • Workflowen eller automatiseringen bør trigges av kontakter som forlater handlekurven sin.
    • Kontakter må motta det antallet e-poster du har bestemt deg for. Etter dette må de fjernes fra workflowen.
    • Workflowen må kunne trigges 7 dager i uken, til alle døgnets tider.
  6. Når automatiseringen er satt opp, bør du teste den på deg selv og en kollega. Be din kollega legge varer fra nettbutikken deres i handlekurven og forlate siden. Du gjør det samme. Kontroller deretter at både du og kollegaen din mottar en e-post etter en time, to dager og fire dager, dersom det er dette du har satt opp. Bruker du HubSpot, finnes det en egen «test-knapp».
  7. Jeg vil anbefale deg å forsøke med ulike varianter av e-poster. Noen med rabatt, noen uten rabatt og dermed kun som en påminnelse. I tillegg kan du ha noen hvor du spør om de har behov for assistanse i kjøpet. Test deg frem.

Kilder

Baymard: Cart Abandonment Rate
Shopify: Maximize Sales With a Successful Cart Abandonment Email Strategy
The 11 Best Abandoned Cart Emails To Win Bak Customers
American Marketing Association: Shopping Cart Abandonment Rate

Relatert innhold

Vekstoppskrifter: Hvordan personliggjøre automatiske e-postutsendelser i HubSpot?
Vekstoppskrifter: Slik øker du kundeengasjementet med velkomstmailer 
Vekstoppskrifter: Slik lager du en e-postmal som reduserer kostnaden per konvertering

 Gratis e-Bok  4 steg til en mer selgende web  Gjør weben din til en kundemagnet

Først publisert: 25. august 2017, av Hanne Sofie Hammer. Oppdatert: 14. mai 2021, av Siri Enoksen. 

Siri Enoksen's photo

Av: Siri Enoksen

Siri jobbet tidligere som digitalmarkedsfører i Markedspartner. Siri er utdannet ved Høgskolen i Østfold hvor hun har en bachelor i internasjonal kommunikasjon. Siri har også studert ett år ved Queensland University of Technology, hvor hun tok fag innen markedsføring, visuell kommunikasjon og PR.