Instagram har blitt en populær kanal for mange bedrifter. Plattformen som hovedsakelig brukes til å dele bilder og videoer fungerer også godt til å «folkeliggjøre» merkevarer. Denne oppskriften gir deg råd til hvordan du øker følgerskaren for din Instagram-konto.
Tekniske forberedelser
Du må ha administratortilgang til din bedrifts Instagram-konto.
Slik går du frem
Du er avhengig av en eller to dedikerte personer med fullt ansvar for kontoen din. Bakgrunnen for dette er at en helhetlig satsing på Instagram krever tid, og du ønsker samme tone og profil på det som publiseres. Start med å laste ned Instagram på mobilen din og opprett en konto i bedriftens navn.
Konkrete ideer for å få best mulig utbytte
- Innhent innhold fra andre ansatte.
- Bruk relevante hashtags.
- Kommuniser med andre, inkludert følgerne dine.
- Lag bildekonkurranser.
- Del Instagram stories og live-videoer.
Eksempel på konkret anvendelse
Telenor er et eksempel til etterfølgelse på Instagram. P.t. har de 12 100 følgere, og et besøk til Instagram-siden deres viser at de mer eller mindre følger alle ovennevnte punkter for best mulig utbytte.
Bildet viser et eksempel på hvordan Telenor tok i bruk punktet «Lag bildekonkurranser». Legg også merke til de relevante hashtaggene.
Detaljert fremgangsmåte
- Opprett/optimaliser profilen din ved for eksempel å linke til en landingsside, et nettsted, eller ved å informere om bedriften i bioen.
- Navngi kontoen med bedriftsnavn og logo.
- Bruk dedikerte personer med ansvar for kontoen.
- Frisk opp bilde- og redigeringsferdighetene dine. Jeg anbefaler gratisappen Lightroom, tilgjengelig for iOS og Android.
- Begynn å poste innlegg jevnlig. Jeg anbefaler én post om dagen. Det verserer en uskreven regel om at man bør unngå å poste oftere enn dette.
- Skriv delevennlige bildetekster.
- Gjør det enkelt å følge profilen din. Link til profilen din i alle tilgjengelige kanaler.
Lykke til!
Kilder
Telenor - Instagram
A guide to earning your first 1000 followers
Relatert innhold
Instagram for bedrifter: En introduksjon
Økt engasjement med bildekonkurranser på Instagram
Snapchat eller Instagram Stories som del av en inbound-strategi
Først publisert: 19.desember. 2017. Oppdatert: 05.oktober. 2018.