En landingsside med verdifullt innhold for målgruppen din er en ypperlig metode for å generere flere leads. Her viser jeg deg hvordan du går frem.
Tekniske forberedelser
Du må ha tilgang til et publiseringsverktøy, og avhengig av hvilket verktøy du benytter, eventuelle kunnskaper om HTML og CSS. Du må også ha noe verdifullt å tilby målgruppen din.
Slik går du frem
Kollegaen min Elise laget denne oversiktlige infografikken som forteller deg hva du bør tenke på når du skal designe landingssider som konverterer:
Last ned infografikken som PDF.
En god landingsside skal også svare på disse fire punktene:
- Hva er det som blir tilbudt?
- Hvilke fordeler får jeg av tilbudet?
- Hvorfor må jeg ha tilbudet nå?
- Hvordan får jeg tilbudet?
Skriv en god tittel på landingssiden din. Dette er den uthevede teksten som dukker opp i søkeresultatene i søkemotorene. Tittelen skal
- tydelig fremstille innholdet på landingssiden
- være unik
- inneholde de viktigste nøkkelordene i forbindelse med innholdet – maks fire nøkkelord. Søkemotorene reduserer betydningen av et nøkkelord avhengig av hvor mange ord det er totalt i tittelen. Eliminer derfor ord du ikke vil rangere for
- være kort og konsis – maks 70 tegn
- være skrevet for å generere klikk og appellere til mennesker
Legg ved en metabeskrivelse på landingssiden din. Dette er teksten som kommer under tittelen i søkeresultatene. Beste praksis for metabeskrivelser er:
- En god beskrivelse er på rundt to setninger og maks 160 tegn.
- Nøkkelordene skal plasseres så tidlig som mulig i beskrivelsen og brukes bare én gang.
- Metabeskrivelsen skal fungere som en CTA (Call-to-Action). Den skal oppsummere innholdet på siden og føre til at søkeren besøker landingssiden. Du bør med fordel benytte aktiv språk i beskrivelsen for å fremme handling.
URL-en må være kort og optimalisert for innholdet på siden.
Det må være enkelt for den besøkende å konvertere på landingssiden. Legg ved et skjema de kan konvertere på, og samle inn nødvendig informasjon om dem. Se Konkrete ideer for best mulig utbytte for tips til skjemalengde.
Har du HubSpot kan du enkelt sette opp landingssider ved å følge instruksjonene her, og hvordan du setter opp skjema her.
Konkrete ideer for å få best mulig utbytte
- Tilby noe som er verdifullt for målgruppen din. Noe de villig bytter informasjon om seg selv mot. Trenger du tips til innholdstilbud du kan benytte? Sjekk ut denne siden.
- Skjemalengden (antall felter) må stå i stil med tilbudet. Ikke spør om for mye, ei heller for lite. Husk at graden av tillit bygges opp over tid og gjennom flere interaksjoner. Ved en tidlig fase er det derfor viktig at du ikke stiller for personlige og dyptgående spørsmål. Still spørsmål som kvalifiserer dem og spørsmål som gjør det enklere for deg å hjelpe dem: «Hva er din største salgsutfordring?», «Hva er reisebudsjettet ditt på?» og lignende. Men husk, spørsmålene må stilles til riktig tid.
- Samle leadsene du genererer i et CRM-system. Kombinerer du dette med et marketing automation-verktøy har du gode muligheter for å bearbeide dem og trekke dem videre i trakten.
- Send de som konverterer videre til en takkeside og/eller send dem en e-post som oppfølging. Her får leadsene tilgang til innholdstilbudet, og du får muligheten til å takke dem for interessen. Da har du en gyllen mulighet til å trekke dem videre ned i trakten ved å tilby dem mer relevant innhold, eller linke dem videre til relevante nettsider.
- A/B-test landingssidene dine for å se om enkle grep kan føre til at du får enda flere leads. Når du A/B-tester er det viktig at du bare kjører en test av gangen per kampanje. Det er for eksempel viktig at du ikke kjører en test på landingssiden og en test for CTA-en samtidig innenfor samme kampanje. I tillegg er det viktig at du bare tester et element av gangen (for eksempel tittelen, skjemalengden, innholdstilbudet og fargen). Dette gjør du for å være sikker på hva som førte eller ikke førte til flere leads. Kjør testen lenge nok slik at du ser hvilken versjon som er signifikant bedre.
Eksempel på konkret anvendelse
Vi i MarkedsPartner bruker landingssider flittig i vår inbound markedsføring og opplever stor suksess med det.
Her er en landingsside i forbindelse med Inbound Marketing-Dagen 2017 hvor vi genererte leads fra de som meldte seg på konferansen vår. De fikk til gjengjeld delta på konferansen og ble oppdatert på beste praksis innen digital markedsføring og salg. På konferansen møtte detalkerne andre ledere med lignende utfordringer, og fikk verdifull input gjennom inspirerende foredrag og spennende casestudier fra solide norske selskaper.
Kilder
HubSpot: How to Create a Simple Form
HubSpot: How to Create a Landing Page
HubSpot: How to A/B Test Landing Pages
Relatert innhold
Inboundbloggen: Hvordan lage innhold tilpasset de ulike fasene i kjøpsreisen
Vekstoppskrifter: Hvordan få flere e-postabonnenter ved å bruke landingssider på messer