Ok-e-post-abonnentene-dine-ved-hjelp-av-landingssider-pa-messer

Tid: lesetid 1 time
Vanskelighetsgrad: 1 av 5vanskelighetsgrad

E-postlistene våre reduseres jevnlig og vi må hele tiden finne nye måter å øke antall abonnenter på. Her viser jeg deg en enkel metode for hvordan du kan skaffe til veie flere e-postabonnenter ved å bruke landingssider på messer – en ofte oversett mulighet. For denne oppskriften vil jeg bruke HubSpot, men dette kan enkelt gjøres i andre publiseringsverktøy også.

Tekniske forberedelser

Du må ha tilgang til HubSpot og internett på messen.

Slik går du frem

Deltakelse på messer gir deg muligheten til å generere kvalifiserte leads, og det bør du dra nytte av. På forhånd må du ha planlagt hvordan du skal få disse til å registrere seg som e-postabonnenter. Du må tenke gjennom hva din Call-to-Action (CTA) skal være, samt hvor og hvordan denne skal fremstilles. Ha den gjerne flere steder på standen din (på brosjyrer, giveaways, TV-skjerm og så videre). Tilbudet bør også nevnes av de som står på stand hos dere.

CTA-en skal føre den besøkende til landingssiden hvor de skal registrere seg. Denne skal gi svar på disse fire punktene:

  • Hva er det som blir tilbudt? Et innholdstilbud, en konkurranse, et nyhetsbrev, eller lignende?
  • Hvilke fordeler får jeg ved å registrere meg?
  • Hvorfor er det viktig at jeg gjør det akkurat nå?
  • Hvordan får jeg tilbudet?

Du kan lese mer om hvordan en optimal landingsside ser ut her.

Det er viktig at dere skiller dere ut fra de andre bedriftene på messen – vær unike. Skap relevant oppmerksomhet for å tiltrekke flere, og skap en god og minnerik opplevelse for de som kommer innom standen deres.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

  • Vær tydelig på verdien deltakerne får ved å registrere seg.
  • Tilby noe relevant og verdifullt. Har du et nyttig innholdstilbud, et nyhetsbrev med nyttig informasjon eller noe annet for å tiltrekke registreringer som er aktuelt for målgruppen og messen?
  • Arranger en konkurranse hvor alle som registrerer seg er med i trekningen av en premie. Igjen, premien må være relevant for din business og din målgruppe.
  • Gjør det enkelt for deltakerne å registrere seg. Gjør gjerne registreringen for dem, tilby enheter for rask registrering, sett opp QR-koder for enkel tilgang, eller aktiver forhåndsutfylte felter i skjemaet.
  • Bruk korte skjemaer for å samle den mest nødvendige informasjonen. Mange av oss feiler på skjemaet. Enten spør vi om for mye som ikke tilsvarer verdien av innholdet, eller så spør vi om for lite. Det skal være et 1:1 forhold mellom verdien messedeltakeren får ved å registrere seg og det vi får.
  • Registrering fra felles enheter:
    • Deaktiver cookie tracking. Når noen er innom sidene dine vil HubSpot legge en cookie i nettleseren for å registrere ferden til brukeren på sidene dine. Når et skjema fylles ut, blir informasjonen knyttet til denne cookien. HubSpot oppretter da en ny kontakt, eller oppdaterer en eksisterende. For at hver registrering skal opprette en ny kontakt når samme nettleser benyttes, må dette derfor deaktiveres. Slik deaktiverer du funksjonen.
    • Deaktiver forhåndsutfylte felt. Som nevnt over er informasjonen tilknyttet cookien, og man vil da måtte fjerne data ved hver nye registrering. Slik deaktiverer du funksjonen.
  • Sosiale bevis kan øke antall konverteringer. Sosiale bevis er tanken om at vi vil gjøre det samme som alle andre. Eksempler kan være: «Gjør som 5 000 andre og abonner på bloggen vår», vis til en kundeanmeldelse, en anmeldelse fra en tankeleder, og så videre.
  • Gi deltakerne en form for bekreftelse etter de har registrert seg, enten ved å sende dem videre til en takkeside og/eller sende dem en e-post. Her vil du få en ny mulighet til å skape en god opplevelse ved å takke dem for interessen og sette forventningene deres på hva de kan forvente av det de registrerer seg for eksempel hvilken informasjon og hvor ofte de vil få nyhetsbrev fra deg). Du vil også få muligheten til å tilby dem annet verdifullt innhold og trekke dem videre i trakten.

Eksempel på konkret anvendelse

I forbindelse med en messe for norske låsesmeder, ønsket TrioVing å samle flere bloggabonnenter til sin nye blogg, Låsproffen. De har en tradisjon med å servere skinke på denne messen og arrangerte derfor en konkurranse hvor alle som registrerte seg som bloggabonnenter var med i trekningen av en stor spekeskinke. Låsesmedene, som er hovedmålgruppen for Låsproffen, fikk deretter tilgang til både profftips om sin bransje, og muligheten til å vinne en stor spekeskinke. TrioVing fikk til gjengjeld mange nye og kvalifiserte bloggabonnenter.

Detaljert fremgangsmåte

HubSpot viser deg hvordan du oppretter et skjema her: How to create a simple form, og en landingsside her: How to create a landing page.

Kilder

HubSpot: The Inbound Way to Do Trade Show Marketing

Relatert innhold

Vekstoppskrifter: Slik A/B-tester du en landingsside i HubSpot

Gratis ebok:  Growth hackerens kokebok 10 vekstoppskrifter til din markedsføring