Hvordan få mer organisk trafikk på Google? For det første må du sørge for synlighet på søkeordene brukeren benytter. Google Search Console analyserer nettsiden din for å identifisere søkeordenene du er synlig på, men som ikke genererer klikk. Jeg viser deg hvordan du gjør det her.
Tekniske forberedelser
Du må ha en Google Search Console-konto, samt en Google Analytics-konto knyttet opp mot nettstedet ditt.
Konkrete ideer for å få best mulig utbytte
Du bør tenke over følgende når du identifiserer potensielle Søkeord :
- Fokuser på søkeord som rangerer på andreplass eller lavere: Dette setter deg i stand til å forbedre posisjoneringen din. Det er liten vits å optimalisere for et søkeord hvor du allerede er best.
- Fokuser på søkeord med lav klikkrate: Forsøk å identifiser hvorfor søkeren ikke klikker. Kan det være at intensjonen stemmer dårlig overens med innholdet?
- Fokuser på søkeord med mange visninger: En liten justering på søkeord med høyt volum, kan utgjøre stor forskjell for trafikken din.
Konkrete ideer for best mulig utbytte ved optimalisering av innlegg
- Forbedre tittelen: Gjør små justeringer på tittelen, slik at den reflekterer søkefrasen bedre.
- Forbedre metabeskrivelsen: Denne har mye å si for om folk velger å klikke. Sørg for at den reflekterer hva innlegget handler om, og frist søkeren til å klikke.
- Oppdater H2-titlene: Søkemotorene benytter disse sammen med tittelen (som er H1) for å forstå innholdet, og om det er relevant for søkeren. Derfor bør du benytte H2-titler som forsterker dine long-tail søkeord, som for eksempel: «Hva er Google Search Console?»
- Forbedre innholdet: Er innlegget gammelt, kan tiden være inne for å oppdatere utdatert informasjon, eller bygge videre på innlegget dersom du har fått mer kompetanse innen feltet.
- Oppdater publiseringsdato: Både Google og søkerne liker ferskt innhold. Dersom URL-en din inneholder dato derimot, bør du ikke gjøre dette.
Eksempel på konkret anvendelse
Sidehustlenation økte sin organiske trafikk med 24,3 % ved å optimalisere åtte blogginnlegg ved hjelp av innsikten fra Google Search Console.
Detaljert fremgangsmåte
Steg 1: Knytt nettstedet ditt til Google Search Console
1. Logg deg på Google Search Console med Gmail-kontoen din.
2. Knytt Google Search til nettsiden din ved å trykke på Legg til en egenskap, og skriv inn URL-en til nettstedet.
3. Når du skal bekrefte eierskapet for nettsiden, blir du sendt til Anbefalt metode. Klikk på fanen Alternative metoder og velg Google Analytics.
4. Klikk deretter på nettstedet du ønsker å analysere. Nå er det ikke jeg som eier MarkedsPartner, så vi får klare oss med bloggen min som eksempel.
Steg 2: Analyser søketrafikken din
5. Klikk på Søketrafikk og deretter Søkeanalyse.
6. Huk av for Visninger, Klikkfrekvens og velg datoperiode under Datoer.
7. Sorter listen etter lavest til høyest klikkfrekvens. Du ønsker å finne søkeord som får mange visninger, men som genererer få klikk.
8. Her har jeg identifisert et søkeord jeg kan optimalisere bedre for: «adwords eksamen». Det er et søk som har fått 102 visninger, men ingen klikk.
Når jeg søker etter dette søkeordet på Google forstår jeg hvorfor jeg ikke får noen klikk. De som søker etter «adwords eksamen», er nok ute etter informasjon om AdWords-sertifiseringen, ikke den internasjonale Google AdWords-konkurransen (Google Online Marketing Challenge) for studenter.
Kilder
Sidehustlenation: The Easy Way to Get 24.3% More Traffic Using Google Search Console
Relatert innhold
Søkemotoroptimalisering: Er du synlig på de riktige søkeordene?
Hva er SEO? [Søkemotoroptimalisering for dummies]
Hva er en søkeordsanalyse og hvorfor trenger du en?
Først publisert: 1. desember 2017. Oppdatert: 11. januar 2019.