Hvordan bruke Google Search Console for å øke trafikken til nettsiden din?

Hvordan bruke Google Search Console for å øke trafikken til nettsiden din?

 

Tid: lesetid Under 30 minutter
Vanskelighetsgrad: 1 av 5vanskelighetsgrad

Hvordan få mer organisk trafikk på Google? For det første må du sørge for synlighet på søkeordene brukeren benytter. Google Search Console analyserer nettsiden din for å identifisere søkeordenene du er synlig på, men som ikke genererer klikk. Jeg viser deg hvordan du gjør det her.

Tekniske forberedelser

Du må ha en Google Search Console-konto, samt en Google Analytics-konto knyttet opp mot nettstedet ditt.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

Du bør tenke over følgende når du identifiserer potensielle Søkeord :

  • Fokuser på søkeord som rangerer på andreplass eller lavere: Dette setter deg i stand til å forbedre posisjoneringen din. Det er liten vits å optimalisere for et søkeord hvor du allerede er best.
  • Fokuser på søkeord med lav klikkrate: Forsøk å identifiser hvorfor søkeren ikke klikker. Kan det være at intensjonen stemmer dårlig overens med innholdet?
  • Fokuser på søkeord med mange visninger: En liten justering på søkeord med høyt volum, kan utgjøre stor forskjell for trafikken din.

 Konkrete ideer for best mulig utbytte ved optimalisering av innlegg

  • Forbedre tittelen: Gjør små justeringer på tittelen, slik at den reflekterer søkefrasen bedre.
  • Forbedre metabeskrivelsen: Denne har mye å si for om folk velger å klikke. Sørg for at den reflekterer hva innlegget handler om, og frist søkeren til å klikke.
  • Oppdater H2-titlene: Søkemotorene benytter disse sammen med tittelen (som er H1) for å forstå innholdet, og om det er relevant for søkeren. Derfor bør du benytte H2-titler som forsterker dine long-tail søkeord, som for eksempel: «Hva er Google Search Console?»
  • Forbedre innholdet: Er innlegget gammelt, kan tiden være inne for å oppdatere utdatert informasjon, eller bygge videre på innlegget dersom du har fått mer kompetanse innen feltet.
  • Oppdater publiseringsdato: Både Google og søkerne liker ferskt innhold. Dersom URL-en din inneholder dato derimot, bør du ikke gjøre dette.

Eksempel på konkret anvendelse

Sidehustlenation økte sin organiske trafikk med 24,3 % ved å optimalisere åtte blogginnlegg ved hjelp av innsikten fra Google Search Console.

Detaljert fremgangsmåte

Steg 1: Knytt nettstedet ditt til Google Search Console

1. Logg deg på Google Search Console med Gmail-kontoen din.

2. Knytt Google Search til nettsiden din ved å trykke på Legg til en egenskap, og skriv inn URL-en til nettstedet.

Google Searh Console_1.png

Google Searh Console_2.png


3. Når du skal bekrefte eierskapet for nettsiden, blir du sendt til
Anbefalt metode. Klikk på fanen Alternative metoder og velg Google Analytics.

 Google Searh Console_3.png

4. Klikk deretter på nettstedet du ønsker å analysere. Nå er det ikke jeg som eier MarkedsPartner, så vi får klare oss med bloggen min som eksempel.

Google Searh Console_4.png 

Steg 2: Analyser søketrafikken din

5. Klikk på Søketrafikk og deretter Søkeanalyse.

 Google Searh Console_5.png

6. Huk av for Visninger, Klikkfrekvens og velg datoperiode under Datoer.

Google Searh Console_6.png

7. Sorter listen etter lavest til høyest klikkfrekvens. Du ønsker å finne søkeord som får mange visninger, men som genererer få klikk.

 Google Searh Console_7.png


8. Her har jeg identifisert et søkeord jeg kan optimalisere bedre for: «adwords eksamen». Det er et søk som har fått 102 visninger, men ingen klikk.

 Google Searh Console_8.png

Når jeg søker etter dette søkeordet på Google forstår jeg hvorfor jeg ikke får noen klikk. De som søker etter «adwords eksamen», er nok ute etter informasjon om AdWords-sertifiseringen, ikke den internasjonale Google AdWords-konkurransen (Google Online Marketing Challenge) for studenter.

 Google Searh Console_9.png

Kilder

Sidehustlenation: The Easy Way to Get 24.3% More Traffic Using Google Search Console

Relatert innhold

Søkemotoroptimalisering: Er du synlig på de riktige søkeordene?
Hva er SEO? [Søkemotoroptimalisering for dummies]
Hva er en søkeordsanalyse og hvorfor trenger du en?

Gratis ebok:  Growth hackerens kokebok  10 vekstoppskrifter til din markedsføring

Først publisert: 1. desember 2017. Oppdatert: 11. januar 2019. 

Cecilie Henriksen's photo

Av: Cecilie Henriksen

Cecilie jobbet tidligere som digitalmarkedsfører i MarkedsPartner og er nå ansatt som markedsfører i Dikom. Hun har en bachelor i markedsføring og merkevareledelse fra Høyskolen Kristiania.