Slik kan du få avmeldte e-postabonnenter til å melde seg på igjen

Tid: lesetid Maks 30 minutter
Vanskelighetsgrad: 1 av 5vanskelighetsgrad

Det er ikke til å unngå at e-postlistene dine reduseres. Antall abonnenter vil falle fra av ulike årsaker. Men, det er flere tiltak du kan gjøre for å øke antallet igjen. I denne oppskriften viser jeg en av fremgangsmåtene – muligheten til å melde seg på e-postkommunikasjon igjen.

Last ned gratis e-bok: 10 vekstoppskrifter til din digitale markedsføring

Din programvare for e-postmarkedsføring må ha en funksjon som tilbyr tidligere abonnenter å melde seg på igjen.

Slik går du frem

Når du sender e-post til en liste med kontakter skal mottakeren ha muligheten til å kunne melde seg av fremtidige utsendelser fra deg. Dette skal være tilgjengelig i selve e-posten og inkluderes ofte som en «meld deg av fremtidige e-poster»-link i footer. Det er også vedkommende som har avsluttet et abonnement på bedriftens e-postkommunikasjon som må være den som melder seg på igjen – om det er ønskelig. De fleste profesjonelle programvarene for e-postutsendelser stopper automatisk utsendelsen til de som har meldt seg av. Dersom det da er ønskelig å motta disse på nytt, er det viktig at vedkommende får muligheten til å gjøre dette.

Når noen forsøker å melde seg på igjen:

  • informer at de tidligere har meldt seg av e-postutsendelser fra deg
  • beskriv hvordan de kan bli abonnenter igjen

Under Detaljert fremgangsmåte finner du fremgangsmetoden for hvordan dette kan gjøres i MailChimp og HubSpot.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

Først av alt, din e-postmarkedsføring bør være så målrettet at abonnentene faktisk ønsker å lese, men gjerne også klikke på linker, dele innholdet og anbefale det videre til sine venner. Søk å unngå at de melder seg av i det hele tatt!

Dersom noen ønsker å melde seg av, har jeg noen tips til deg:

  • Meld av vedkommende umiddelbart. Ikke still spørsmål. Dette er bare irriterende. Det er viktig å ha en ryddig prosess for avmeldinger.
  • Send vedkommende videre til en takkeside hvor du bekrefter at de er meldt av dine e-postlister. Ikke send bekreftelsen på e-post – de har akkurat meldt seg av. På takkesiden bør du også:
    • Bekrefte hvilken e-postadresse som er avmeldt.
    • Undersøke hvorfor de melder seg av. Dette gir deg muligheten til å analysere og forbedre utsendelsene dine for både de resterende og fremtidige abonnentene dine. La dette være valgfritt, men gjør det enkelt for vedkommende å svare ved å oppgi svaralternativ som f.eks.:
      • Innholdet var ikke riktig for meg
      • For mange utsendelser
      • Annet:
      • Tilby gjerne andre kanaler å holde seg oppdatert på. Som for eksempel SMS, RSS eller om de ønsker å følge bedriften i sosiale medier. Det kan være at de som melder seg av liker innholdet ditt, men lider av for full innboks.

Tips: For å unngå avmeldinger kan du legge ved link til «oppdater dine e-postinnstillinger» i footer på e-postene dine. Abonnenten får muligheten til å velge hva de ønsker å abonnere på eller endre frekvens – og du unngår kanskje at de melder seg av. Men husk, du ønsker ikke at alle skal abonnere på utsendelsene dine. Kanskje er de rett og slett ikke i målgruppen din og innholdet er dermed ikke relevant for dem. Fortvil derfor ikke over de som melder seg av.

Eksempel på konkret anvendelse

MarkedsPartner har aktivert denne funksjonen for våre e-postlister i HubSpot.

Som du ser på bildet under får jeg beskjed om at jeg tidligere har meldt meg av og bes om å klikke på linken slik jeg får meldt meg på igjen:

 MarkedsPartner - skjemavarsel


I e-posten får jeg tilsendt en link til å oppdatere mine innstillinger, slik at jeg igjen kan abonnere.

 MarkedsPartner - e-post

Detaljert fremgangsmåte

Sjekk ut detaljert fremgangsmåte for hvordan du får meldt på kontakter igjen i MailChimp og HubSpot.

Kilder

HubSpot: 9 Ways to Dramatically Reduce Email Unsubscribe Rates

Relatert innhold

Inboundbloggen: 7 ideer til smart e-postmarkedsføring

Inbound-dagen 2018: Sikre deg din plass nå!