Det er ikke til å unngå at e-postlistene dine reduseres. Antall abonnenter vil falle fra av ulike årsaker. Men, det er flere tiltak du kan gjøre for å øke antallet igjen. I denne oppskriften viser jeg en av fremgangsmåtene – muligheten til å melde seg på e-postkommunikasjon igjen.
Din programvare for e-postmarkedsføring må ha en funksjon som tilbyr tidligere abonnenter å melde seg på igjen.
Slik går du frem
Når du sender e-post til en liste med kontakter skal mottakeren ha muligheten til å kunne melde seg av fremtidige utsendelser fra deg. Dette skal være tilgjengelig i selve e-posten og inkluderes ofte som en «meld deg av fremtidige e-poster»-link i footer. Det er også vedkommende som har avsluttet et abonnement på bedriftens e-postkommunikasjon som må være den som melder seg på igjen – om det er ønskelig. De fleste profesjonelle programvarene for e-postutsendelser stopper automatisk utsendelsen til de som har meldt seg av. Dersom det da er ønskelig å motta disse på nytt, er det viktig at vedkommende får muligheten til å gjøre dette.
Når noen forsøker å melde seg på igjen:
- informer at de tidligere har meldt seg av e-postutsendelser fra deg
- beskriv hvordan de kan bli abonnenter igjen
Under Detaljert fremgangsmåte finner du fremgangsmetoden for hvordan dette kan gjøres i MailChimp og HubSpot.
Konkrete ideer for å få best mulig utbytte
Først av alt, din e-postmarkedsføring bør være så målrettet at abonnentene faktisk ønsker å lese, men gjerne også klikke på linker, dele innholdet og anbefale det videre til sine venner. Søk å unngå at de melder seg av i det hele tatt!
Dersom noen ønsker å melde seg av, har jeg noen tips til deg:
- Meld av vedkommende umiddelbart. Ikke still spørsmål. Dette er bare irriterende. Det er viktig å ha en ryddig prosess for avmeldinger.
- Send vedkommende videre til en takkeside hvor du bekrefter at de er meldt av dine e-postlister. Ikke send bekreftelsen på e-post – de har akkurat meldt seg av. På takkesiden bør du også:
- Bekrefte hvilken e-postadresse som er avmeldt.
- Undersøke hvorfor de melder seg av. Dette gir deg muligheten til å analysere og forbedre utsendelsene dine for både de resterende og fremtidige abonnentene dine. La dette være valgfritt, men gjør det enkelt for vedkommende å svare ved å oppgi svaralternativ som f.eks.:
- Innholdet var ikke riktig for meg
- For mange utsendelser
- Annet:
- Tilby gjerne andre kanaler å holde seg oppdatert på. Som for eksempel SMS, RSS eller om de ønsker å følge bedriften i sosiale medier. Det kan være at de som melder seg av liker innholdet ditt, men lider av for full innboks.
Tips: For å unngå avmeldinger kan du legge ved link til «oppdater dine e-postinnstillinger» i footer på e-postene dine. Abonnenten får muligheten til å velge hva de ønsker å abonnere på eller endre frekvens – og du unngår kanskje at de melder seg av. Men husk, du ønsker ikke at alle skal abonnere på utsendelsene dine. Kanskje er de rett og slett ikke i målgruppen din og innholdet er dermed ikke relevant for dem. Fortvil derfor ikke over de som melder seg av.
Eksempel på konkret anvendelse
MarkedsPartner har aktivert denne funksjonen for våre e-postlister i HubSpot.
Som du ser på bildet under får jeg beskjed om at jeg tidligere har meldt meg av og bes om å klikke på linken slik jeg får meldt meg på igjen:
I e-posten får jeg tilsendt en link til å oppdatere mine innstillinger, slik at jeg igjen kan abonnere.
Detaljert fremgangsmåte
Sjekk ut detaljert fremgangsmåte for hvordan du får meldt på kontakter igjen i MailChimp og HubSpot.
Kilder
HubSpot: 9 Ways to Dramatically Reduce Email Unsubscribe Rates