Facebook Custom Audience: Øk antall konverteringer med HubSpot-lister

 

Tid: lesetid 2 timer
Vanskelighetsgrad: 3 av 5vanskelighetsgrad

Facebook Custom Audience tar målrettet markedsføring til et nytt nivå. Funksjonen lar deg skreddersy annonser til kontakter i CRM-systemet ditt. Tenk mulighetene som åpner seg når du i teorien kan tilby 20 % rabatt til kontakter du vet er i bunn av kjøpsprosessen, og som nettopp har sett produkt x elleve ganger de siste to dagene.

Tekniske forberedelser

Denne oppskriften krever at du har en HubSpot-konto og Facebook Business Manager-konto. 

Slik går du frem

Start med å bygge lister i HubSpot basert på kriterier du ønsker å segmentere etter. Min kollega Jonas har skrevet om viktigheten av å kvalifisere kontakter inn og ut av lister. Ta deretter med deg listene og sett opp annonsene i Facebook Business Manager.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte


  • Skreddersy annonser for hver fase av trakten: Eksempel på annonsetekst til personer i bunn av trakten kan være «Takk for ditt kjøp! Kjøpet kvalifiserer til 50 % rabatt ved neste kjøp.» Tenk deg en så skreddersydd tekst i nyhetsfeeden på Facebook!
  • Bygg tilhørende lister i HubSpot for hver fase av trakten: En kontakt i toppen av trakten er definitivt ikke klar for annonseteksten jeg nevner over. Bygg derfor egne lister for kontakter som har vist lav, middels og sterk interesse for dine tjenester/produkter.

Eksempel på konkret anvendelse

Min kollega Marius gjorde et forsøk på treffsikkerheten mellom en HubSpot-liste og Facebook sin annonsemotor. Målgruppen hans inneholdt alle ansatte i MarkedsPartner. Facebook identifiserte 30 av oss i løpet av et par minutter, og i løpet av kvelden hadde 22 ansatte sett annonsen til Marius. Det hele kostet han litt under fem kroner. De resterende var enten ikke på Facebook denne dagen, eller scrollet forbi annonsen i nyhetsfeeden uten å tenke over det.

eksmpelpåfca-531792-edited-320662-edited.png

Tenk deg hvor kraftfullt dette er dersom man kombinerer listelogikken til HubSpot med Facebook sin annonsemotor. Du vil kunne publisere personlig innhold direkte i nyhetsfeeden til leads på Facebook, skreddersydd etter hvor de er i trakten. Facebook aksepterer for øvrig lister helt ned i 20 personer.

Detaljert fremgangsmåte

I HubSpot: 

  1. Lag en liste over de du ønsker å rette annonsene dine mot. Dette gjøres ved å navigere til contactslistsnew list name list segmenter basert på tilgjengelige kriterier > save list
  2. Klikk export
  3. Klikk continue.
  4. Velg filtye .csv
  5. CSV-filen du nå har lastet ned skal benyttes videre i Facebook Business Manager.

I Facebook Business Manager:

  1. Velg annonseadministrasjon.
  2. Under ressurser velger du publikum.
  3. Velg opprett publikum
  4. Velg kundefil.
  5. Du bør nå ha følgende bilde foran deg på skjermen:

    Opprettegendefinertpublikum.png
  6. Velg legg til kunder fra din egen fil, eller kopier og lim inn data. 
  7. Last opp CSV-filen du eksporterte fra HubSpot, eller bare dra og slipp filen i boksen egendefinert publikum.
  8. Det egendefinerte publikummet er klart om ca. 30 minutter. 
  9. Når du nå skal lage annonsene du vil vise, vil du kunne velge ditt egendefinerte publikum fra listen. 

Lykke til! 

Kilder

Målrett Facebook-annonser mot personer på kontaktlisten din

Relatert innhold

Vekstoppskrifter: Hvordan konvertere besøkende til leads med Facebook retargeting?
Inboundbloggen: Annonsering på nett med kirurgisk presisjon

Gratis ebok:  Growth hackerens kokebok  10 vekstoppskrifter til din markedsføring

Anders Sollie Hoff's photo

Av: Anders Sollie Hoff

Anders er leder for digitalrådgivere og digitalkonsulenter i Markedspartner. Han har sin bakgrunn fra Handelshøyskolen BI og Lancaster University Management School, hvor han har tatt en bachelor i Markedsføringsledelse og en master i Advanced Marketing Management.