GIF-er er mye mer enn tenåringer som uttrykker hvordan de opplever eksamenstiden eller tulle-eposter du sender til kollegaen din. I en verden av støy, kan den være det hemmelige våpenet du trenger for å fange oppmerksomheten til leseren og holde henne engasjert. GIF-er i e-poster kan senke terskelen for å klikke på linker og dermed forbedre klikkraten.
Hvis et bilde kan si mer enn tusen ord - tenk hva en GIF kan!
Tekniske forberedelser
Logg inn på ditt e-postsverktøy (f.eks. MailChimp, HubSpot Marketing, Active Campaign).
Det er fullt mulig å lage sine egne GIF-er i for eksempel Photoshop, men i denne oppskriften tar jeg utgangspunkt i at du benytter en ferdiglaget GIF. Du kan finne et enormt utvalg på Giphy.com.
Konkrete ideer for å få best mulig utbytte
GIF i e-poster: På samme måte som bilder vises i en e-post, vil animerte GIF-er vises også. Du kan derfor eksperimentere med plasseringen av en GIF, ved å bytte den ut med en av bildene du hadde der fra før. Plasser GIF-en tidlig i e-posten, slik at man ikke må scrolle langt ned for å oppdage den.
CTA: I og med at GIF-er beveger seg, er det stor sannsynlighet for at det er det eneste elementet i en e-post som fanger leserens oppmerksomhet. GIF-er kan derfor fungere som en Call-to-action hvis du treffer riktig. Inkluder en CTA-tekst, slik at leseren vet hva hun skal gjøre.
Bring frem følelser: Her har GIF-er et enormt potensiale. Du kan inspirere, få folk til å le eller føle at de kjenner seg igjen i noe. Når du har en følelsesmessig innvirkning på leseren, skaper du umiddelbar verdi i form av en relasjon.
Filstørrelse: Forsøk å hold deg til en filstørrelse på rundt 100 kB. Filstørrelser over dette kan føre til at e-posten tar lang tid å laste inn og dermed senke åpningsraten.
Analyser e-postleveransen. De fleste e-posttjenere støtter GIF-er, men det finnes unntak. Følg med på hvor mange som (ikke) mottar e-posten med GIF.
Eksempel på konkret anvendelse
Dell har oppnådd gode resultater ved å implementere GIF-er i sin e-postmarkedsføring. De økte sin klikkrate med hele 42 % (og omsetning med hele 109 %) etter at de lanserte en e-postmarkedsføringskampanje med GIF-er for å promotere et nytt produkt.
Se her for flere eksempler på e-poster med GIF-er.
Detaljert fremgangsmåte
- Gå til ditt e-postverktøy.
- Opprett en ny e-post fra bunnen eller fra mal.
- I stedet for å legge inn et vanlig bilde, legger du inn en GIF-fil. Pass på at filendelsen er «.gif».
Velg din GIF
*Eksempelet er hentet fra Code School som illustrerer alle mulighetene du har med Google Drive.
-
Fullfør de øvrige elementene i e-posten, velg adresse e-posten skal sendes fra og velg mottakere. Før du velger tidspunkt for utsendelse eller sender e-posten, anbefaler jeg at du sender en test e-post til en kollega, slik at eventuelle feil kan oppdages.
Kilder
Moz: Here's How GIF's Can Fire up Your Brand's Email Open Rates
HubSpot: The Ultimate Guide to Using Animated GIF's in Your Marketing
Waterfall: How to Use GIFs to Increase Engagement: Dancing into Your Customers' Hearts
Marketing Sherpa: Case Study: Email Marketing: Dell lifts revenue 109% via GIF-centric campaign
Relatert innhold
Vekstoppskrifter: Slik øker du kundeengasjementet med velkomstmailer
Vekstoppskrifter: Bruk CTA i e-postsignaturen din for å generere trafikk
Vekstoppskrifter: Øk rekkevidden på innholdet ditt med delingsknapper