Boost e-postmarkedsføringen med GIF's

GIF bloggbilde1-358447-edited.png

 

Tid: lesetid 1 time
Vanskelighetsgrad: 2 av 5vanskelighetsgrad

GIF-er er mye mer enn tenåringer som uttrykker hvordan de opplever eksamenstiden eller tulle-eposter du sender til kollegaen din. I en verden av støy, kan den være det hemmelige våpenet du trenger for å fange oppmerksomheten til leseren og holde henne engasjert. GIF-er i e-poster kan senke terskelen for å klikke på linker og dermed forbedre klikkraten. 

Hvis et bilde kan si mer enn tusen ord - tenk hva en GIF kan!

Tekniske forberedelser

Logg inn på ditt e-postsverktøy (f.eks. MailChimp, HubSpot Marketing, Active Campaign).

Det er fullt mulig å lage sine egne GIF-er i for eksempel Photoshop, men i denne oppskriften tar jeg utgangspunkt i at du benytter en ferdiglaget GIF. Du kan finne et enormt utvalg på Giphy.com.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

GIF i e-poster: På samme måte som bilder vises i en e-post, vil animerte GIF-er vises også. Du kan derfor eksperimentere med plasseringen av en GIF, ved å bytte den ut med en av bildene du hadde der fra før. Plasser GIF-en tidlig i e-posten, slik at man ikke må scrolle langt ned for å oppdage den.

CTA: I og med at GIF-er beveger seg, er det stor sannsynlighet for at det er det eneste elementet i en e-post som fanger leserens oppmerksomhet. GIF-er kan derfor fungere som en Call-to-action hvis du treffer riktig. Inkluder en CTA-tekst, slik at leseren vet hva hun skal gjøre.  

Bring frem følelser: Her har GIF-er et enormt potensiale. Du kan inspirere, få folk til å le eller føle at de kjenner seg igjen i noe. Når du har en følelsesmessig innvirkning på leseren, skaper du umiddelbar verdi i form av en relasjon.

Filstørrelse: Forsøk å hold deg til en filstørrelse på rundt 100 kB. Filstørrelser over dette kan føre til at e-posten tar lang tid å laste inn og dermed senke åpningsraten.

Analyser e-postleveransen. De fleste e-posttjenere støtter GIF-er, men det finnes unntak. Følg med på hvor mange som (ikke) mottar e-posten med GIF.

Eksempel på konkret anvendelse

Dell har oppnådd gode resultater ved å implementere GIF-er i sin e-postmarkedsføring. De økte sin klikkrate med hele 42 % (og omsetning med hele 109 %) etter at de lanserte en e-postmarkedsføringskampanje med GIF-er for å promotere et nytt produkt.

Se her for flere eksempler på e-poster med GIF-er.

Detaljert fremgangsmåte

  1. Gå til ditt e-postverktøy.
  2. Opprett en ny e-post fra bunnen eller fra mal.
  3. I stedet for å legge inn et vanlig bilde, legger du inn en GIF-fil. Pass på at filendelsen er «.gif».
    Email example.png

    Velg din GIF
    codeschool-drive.gif

    *Eksempelet er hentet fra Code School som illustrerer alle mulighetene du har med Google Drive.

  4. Fullfør de øvrige elementene i e-posten, velg adresse e-posten skal sendes fra og velg mottakere. Før du velger tidspunkt for utsendelse eller sender e-posten, anbefaler jeg at du sender en test e-post til en kollega, slik at eventuelle feil kan oppdages.

 

Kilder

Moz: Here's How GIF's Can Fire up Your Brand's Email Open Rates
HubSpot: The Ultimate Guide to Using Animated GIF's in Your Marketing
Waterfall: How to Use GIFs to Increase Engagement: Dancing into Your Customers' Hearts
Marketing Sherpa: Case Study: Email Marketing: Dell lifts revenue 109% via GIF-centric campaign

Relatert innhold

Vekstoppskrifter: Slik øker du kundeengasjementet med velkomstmailer
Vekstoppskrifter: Bruk CTA i e-postsignaturen din for å generere trafikk 
Vekstoppskrifter: Øk rekkevidden på innholdet ditt med delingsknapper

Få e-post om nye oppskrifter:  Abonner på Vekstoppskrifter.no

Hanne Sofie Hammer's photo

Av: Hanne Sofie Hammer

Hanne Sofie har en Master i økonomisk markedsføring fra Copenhagen Business School og en Bachelor i økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI. Hun jobbet tidligere som inbound marketing-konsulent i MarkedsPartner, og i dag arbeider hun som eCommerce Manager i Viking Outdoor Footwear.