Slik øker du kundeengasjementet med velkomstmailer-273130-edited.jpg

Tid: lesetid 1 time
Vanskelighetsgrad: 1 av 5vanskelighetsgrad

Vi har alle hørt hvor viktig det er å gjøre et godt førsteinntrykk. Dette gjelder også på e-post, som fremdeles er den mest foretrukne kanalen for kommunikasjon fra bedrifter. Så hvordan lykkes du med et velkomstbrev? I dette innlegget gir jeg deg oppskriften på hvordan du gir et best mulig førsteinntrykk når du sender ut en velkomstmail til en ny blogg- eller nyhetsbrevabonnent. 

Tekniske forberedelser

Dersom du ikke allerede benytter en profesjonell programvare til e-postutsendelser, vil jeg oppfordre deg til å skaffe et nyhetsbrev-program. Det finnes mange gode alternativer på markedet. Fra helt enkle applikasjoner for enkel e-postutsendelse, til mer avanserte løsninger som integrerer e-post med alle deler av den digitale markedsføringen din.

Slik går du frem

Velkomstmailen kan inkludere alle disse elementene under, eller bare noen få. Dette avgjøres av dine behov. Det viktigste er at du sender en engasjerende e-post til alle nye abonnenter.

  • Vær kort og konsis i emnefelt: Emnefeltet bør være på mellom 6-10 ord, og start gjerne med ordet «velkommen». Begrens deg til 50 tegn eller færre for å sikre at eposten er leselig på ulike enheter. Studier viser også at åpningsraten synker ved mer enn 60 tegn.
  • Styr unna generiske, «no reply» e-postadresser: En moderne bruk av emnefeltet handler ikke bare om emnet på e-posten din, men også avsender. I stedet for upersonlige e-postadresser mottakeren ikke kan kontakte deg på, bør du heller bruke e-postadresser som fornavn@firma.no for å bygge kundeengasjement og lojalitet.
  • Personaliser når det passer seg: Hvis du spurte om abonnentens navn eller annen informasjon da de registrerte seg, er dette det perfekte tidspunktet til å benytte personalisering. Personaliserte e-poster øker klikkraten med 14 % i snitt og konverteringsraten opp mot 10 %.
  • Fortell nye abonnenter hva de kan forvente: Det er viktig at velkomstmailen samsvarer med hva du lovet på tidspunktet for registrering. Kommuniser hva kunden kan forvente seg videre av abonnementet sitt. Hvor ofte og hva vil du sende dem? Hvilke fordeler får de av å være abonnent?
  • Sørg for at fremtidige e-poster kommer gjennom: Selv de mest erfarne e-postmarkedsførere kan bli offer for spamfiltre. Du bør derfor bruke velkomstmailen som en måte å unngå å bli flagget som spam, og til å bedre sjansene dine for å bli lagt merke til i leserens innboks. Spør mottakerne om å «hviteliste» din bedrift som sine betrodde kontakter. Ved å hviteliste en adresse er du sikker på at e-postene alltid når frem til innboksen, og hopper over spamfilteret. Sjansen er også større for at du blir gjenkjent av leseren.
  • Fortell mottakeren hva han/hun skal gjøre videre: Ikke la abonnenter vente til neste nyhetsbrev, bruk i stedet velkomstmailen til å anbefale ditt aller beste innhold. Fokuser på å skape verdi gjennom interessant, nyttig og aktuell informasjon til målgruppen. Tidligere blogginnlegg, publikasjoner eller kontoer i sosiale medier kan for eksempel være en god kilde. Selger du produkter eller tjenester? Tilby en rabattkode ved første bestilling til nye abonnementer.
  • Gjør det enkelt for abonnenter å endre på e-postinnstillingene: Gjør det enkelt for brukeren å avslutte abonnementet, eller endre på e-postinnstillingene sine for hvilken type e-post de ønsker å motta. 

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

  • Sørg for at du har et synlig påmeldingsskjema på firmaets nettside. Dette vil gjøre det enklere å tilknytte seg nye adresser.
  • Benytt workflows for å automatisere e-postutsendelsene. Dette vil også være avgjørende for at du skal klare å konvertere abonnentene til leads.
  • Velkomstmailen bør være omfangsrik med gode tekster, bilder og fordypningslinker. Her er det viktig at mottakeren får et så godt inntrykk som mulig.
  • Start en langsiktig relasjon med abonnentene og tilby dem generelle innholdsprodukter med bred appell (som for eksempel e-bøker, tester eller guider), som vil øke sjansene for at de vil bevege seg nedover i salgstrakten.
  • Send deg selv en test for å se om alt fungerer som det skal. Jeg vil også anbefale at du sender til en kollega og ber om tilbakemeldinger. 

Eksempel på konkrete anvendelser

Nedenfor ser du et godt eksempel på hvordan vår kunde Loyds har utformet sitt velkomstbrev mot deres målgruppe. E-posten «Velkommen som følger av Loydsbloggen» sendes til nye abonnenter som registrerer seg for å motta innlegg fra bloggen.    

Loyds.png


Kilder

Blog: 4 Things Your Welcome Email Must Do
Inboundbloggen: Nyhetsbrev på e-post er svært effektivt - HVIS du gjør det riktig

Relatert innhold 

Inboundbloggen: 7 ideer til smart e-postmarkedsføring

Ta en uforpliktende prat om inbound marketing med oss  Avtal gratis møte nå

Først publisert 2. juni 2017. Oppdatert 29. juni 2018.