Annonsering på Twitter-

Promoter tweetene dine til en bestemt målgruppe og led brukere til bedriftens nettside med annonsering på Twitter. I denne oppskriften viser jeg hvordan du enkelt kommer i gang.

Tekniske forberedelser

Oppskriften krever tilgang til bedriftens Twitter-konto.

Slik går du frem

Twitter er et medium hvor brukerne ønsker å holde seg oppdatert med korte og konkrete meldinger. Du kan øke trafikken til nettstedet din ved å betale for at en sponset tweet vises i feeden til en målgruppe som du har definert på forhånd.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

  • Gjør annonseringen mer tidsaktuell ved å bruke søkefunksjonen til Twitter for å finne aktuelle hendelser eller trender
  • Del opp kampanjen i flere «underkampanjer» segmentert på lokasjon eller språk. Da blir det enkelt å analysere hvor annonsen din har størst påvirkning
  • Legg inn en sporingspiksel på nettsiden for å måle kampanjen. Les mer om Twitter sin piksel her eller her
  • Bruk en effektiv Call-To-Action (CTA) som oppfordrer til handling, for eksempel "Last ned" eller "Registrer deg"
  • Unngå å benytte #hashtags eller @mentions, slik at målgruppen ikke klikker seg bort fra annonsen. 

Eksempel på konkret anvendelse

Under ser du et eksempel på en Twitter-annonse fra Dagens Næringsliv. 

Annonsering på Twitter

Detaljert fremgangsmåte

  1. Opprett en ny bruker eller logg inn på ads.twitter.com

  2. Legg inn betalingsinformasjonen din ved å klikke på bedriftens kontonavn oppe til høyre 

  3. Klikk på Lag en kampanje og velg formålet med annonsen. Dersom målsettingen for kampanjen er å øke trafikken til nettsiden din velger du Nettstedklikk eller -konverteringer

    Twitter annonsering

  4. Navngi kampanjen din og fyll ut detaljene. Begrens budsjettet med et bestemt beløp per dag, eventuelt et maksimumsbeløp for hele kampanjen

  5. Velg en tweet du allerede har publisert eller opprett en ny:
    • Overskriften bør være på maks 70 tegn. Hold deg til 50 tegn for å sikre at den vises på alle enheter
    • Skriv en tekst på opptil 116 tegn
    • Velg et bilde på maks 3 MB (det fjernes 24 tegn fra teksten når du benytter et bilde). Ønsker du å benytte video må formatet være MP4 eller MOV på maks 2 GB (anbefalt 1 GB)
    • Skriv inn adressen til nettsiden for kampanjen
  6. Bestem målgruppen din basert på lokasjon, kjønn, plattformer, interesser, søkeord og/eller annet

  7. Se gjennom bestillingen og klikk deretter på Start kampanjen øverst til høyre 

Kilder

Twitter business: Advertising 
Twitter business: Website clicks
Twitter business: Promote your website

Relatert innhold

Vekstoppskrifter: Slik live-streamer du på Twitter
Inboundbloggen: Lag en strategi for sosiale medier med POST-metoden

Gratis ebok:  Growth hackerens kokebok 10 vekstoppskrifter til din markedsføring