Promoter tweetene dine til en bestemt målgruppe og led brukere til bedriftens nettside med annonsering på Twitter. I denne oppskriften viser jeg hvordan du enkelt kommer i gang.
Tekniske forberedelser
Oppskriften krever tilgang til bedriftens Twitter-konto.
Slik går du frem
Twitter er et medium hvor brukerne ønsker å holde seg oppdatert med korte og konkrete meldinger. Du kan øke trafikken til nettstedet din ved å betale for at en sponset tweet vises i feeden til en målgruppe som du har definert på forhånd.
Konkrete ideer for å få best mulig utbytte
- Gjør annonseringen mer tidsaktuell ved å bruke søkefunksjonen til Twitter for å finne aktuelle hendelser eller trender
- Del opp kampanjen i flere «underkampanjer» segmentert på lokasjon eller språk. Da blir det enkelt å analysere hvor annonsen din har størst påvirkning
- Legg inn en sporingspiksel på nettsiden for å måle kampanjen. Les mer om Twitter sin piksel her eller her
- Bruk en effektiv Call-To-Action (CTA) som oppfordrer til handling, for eksempel "Last ned" eller "Registrer deg"
- Unngå å benytte #hashtags eller @mentions, slik at målgruppen ikke klikker seg bort fra annonsen.
Eksempel på konkret anvendelse
Under ser du et eksempel på en Twitter-annonse fra Dagens Næringsliv.
Detaljert fremgangsmåte
- Opprett en ny bruker eller logg inn på ads.twitter.com
- Legg inn betalingsinformasjonen din ved å klikke på bedriftens kontonavn oppe til høyre
- Klikk på Lag en kampanje og velg formålet med annonsen. Dersom målsettingen for kampanjen er å øke trafikken til nettsiden din velger du Nettstedklikk eller -konverteringer
- Navngi kampanjen din og fyll ut detaljene. Begrens budsjettet med et bestemt beløp per dag, eventuelt et maksimumsbeløp for hele kampanjen
- Velg en tweet du allerede har publisert eller opprett en ny:
- Overskriften bør være på maks 70 tegn. Hold deg til 50 tegn for å sikre at den vises på alle enheter
- Skriv en tekst på opptil 116 tegn
- Velg et bilde på maks 3 MB (det fjernes 24 tegn fra teksten når du benytter et bilde). Ønsker du å benytte video må formatet være MP4 eller MOV på maks 2 GB (anbefalt 1 GB)
- Skriv inn adressen til nettsiden for kampanjen
- Bestem målgruppen din basert på lokasjon, kjønn, plattformer, interesser, søkeord og/eller annet
- Se gjennom bestillingen og klikk deretter på Start kampanjen øverst til høyre
Kilder
Twitter business: Advertising
Twitter business: Website clicks
Twitter business: Promote your website
Relatert innhold
Vekstoppskrifter: Slik live-streamer du på Twitter
Inboundbloggen: Lag en strategi for sosiale medier med POST-metoden