Lag en strategi for sosiale medier med POST-metoden

Lag en strategi for sosiale medier med POST-metoden

 

Skal du lage en strategi for sosiale medier? Da er POST-metoden et nyttig veikart. Metoden ble utviklet av Forrester så tidlig som i 2007, har blitt benyttet av tusenvis av selskaper og er fremdeles svært populær. I denne artikkelen tar jeg for meg de fire stegene i POST-metoden: People, Objective, Strategy og Technology.   

Hvor mange sosiale medier skal du være i?

Noen markedsførere ønsker å være aktive over alt. Resultatet av en slik strategi er at man ender opp med en tynn og overfladisk tilstedeværelse i mange kanaler, ofte uten at man respekterer de ulike kanalenes egenart. Det som fungerer på YouTube eller Instagram, fungerer ikke nødvendigvis like godt på Facebook. 

Last ned gratis e-bok: Influencer marketing - vinn markedsandeler i sosiale  medier

Det beste rådet jeg kan gi vedrørende sosiale medier er at du bør utvikle en strategi som tar utgangspunkt i målgruppen din, hvilke mål du har med satsningen og ut fra dette lander på en prioritert plattform, det være seg LinkedIn, Facebook, YouTube, Twitter, Snapchat eller Instagram. Det kan være lurt å mestret en kanal først, før man bygger videre på det neste benet.

I resten av artikkelen vil jeg ta for meg Forresters POST-metode, som er et godt utgangspunkt for deg som står foran oppgaven med å utforme bedriftens sosiale medier-strategi.

POST-metoden av Forrester

POST-metoden er tilskrevet Charlene Li og Josh Bernoff, og ble først omtalt i et artikkel på Forresters blogg i desember 2007. Selv om teknologien har utviklet seg dramatisk siden den gang, er prinsippene metoden er bygget på eviggrønne:

  1. People: Hvem vil du nå? Og hvordan bruker de sosiale medier?
  2. Objective: Hva vil du oppnå?
  3. Strategy: Hvordan vil du at ditt forhold til kundene skal endres?
  4. Technology Hvilken plattform skal du velge? 

1. People: Hvem vil du nå? Og hvordan bruker de sosiale medier?

For å produsere meningsfylt innhold i sosiale medier må vi vite hvem vi snakker til. Invester derfor tid og ressurser til å utvikle dine personas.

Disse kan hjelpe deg å forstå dine nåværende og potensielle kunder bedre, hva deres utfordringer er, hva slags informasjon de trenger, og hvordan du kan posisjonere ditt markedstilbud for å møte deres behov.

Når du har identifisert dine personas, må du vite hvordan de bruker sosiale medier. Ipsos' tracker om sosiale medier er et godt sted å starte.

Uten en slik forståelse vil du skyte i blinde og håpe at budskapet kommer frem til de rette mottakerne. Kartlegger du dette, har du lagt et godt grunnlag for valg av kanal. Da vil du være bedre rustet til å vite hvilke medier som egner seg til ulike formål.

2. Objective: Hva vil du oppnå?

Sett klare mål for hva du ønsker å oppnå. Når bedrifter investerer millioner i TV-kampanjer, er de flinke til å sette mål, men det blir ofte glemt i sosiale medier. Dersom du ikke har satt et mål, er det vanskelig å måle om tid brukt i sosiale medier er godt utnyttet tid.

Det er imidlertid viktig å sette de rette målene. Ingen toppsjef blir målt på antall "likes", men klarer du å vise tall på hvordan satsningen påvirker topplinjen, er du nærmere mål. Husk at det er kvaliteten på relasjonen til kundene dine som gir verdi. Det kan være vanskelig å måle, men slett ikke umulig. Gjør det enkelt for deg selv og del det opp i engasjement, interaksjon, og transaksjon.

Engasjement kan eksempelvis måles basert på delinger eller kommentarer på innleggene dine. Interaksjon kan måles ved klikk på lenker til din nettside eller produktside. Transaksjon måles som følge av nedlastning av et innholdstilbud. For å være i stand til å måle dette er den beste løsningen å investere i et marketing automation-system. Få bedrifter har oversikt over hvor engasjerte følgerne deres er, og det er her du virkelig kan høste gevinster. 

Videre er det viktig å sette SMART-mål som er forankret i virksomhetens forretningsmål. Disse målene må være spesifikke, målbare, realistiske og tidfestede. Det holder ikke å si at du skal øke trafikken fra sosiale medier med 30 %. Men om du sier at du ønsker å øke trafikk fra sosiale medier med 30 %, fra 2 000 besøkende til 2 600 besøkende innen 31.desember 2021, vil dette være et SMART-mål.

3. Strategy: Hvordan vil du at ditt forhold til kundene skal endres?

Mange starter sin mediestrategi med å velge plattform. Da starter de i feil ende. Husk at sosiale medier ikke er en strategi i seg selv. Skal du lykkes i sosiale medier, er kunnskap om de ulike kanalenes egenart essensielt, slik at du kan tilpasse innholdet deretter. Les gjerne Gary Vaynerchuks bok Jab, Jab, Jab, Right Hook – her tar han for seg nettopp dette.

Til tross for at kanalene stadig blir mer like hverandre, bør du unngå å «copy-paste» kampanjer fra en kanal til en annen. Hold heller fast ved en mediestrategi og gjør justeringer underveis. Det vil alltid være slik at du treffer bedre (og bredere) med en god mediemiks.

Les også: Slik lager du en enkel strategi for sosiale medier

4. Technology: Hvilken plattform skal du velge?

Punktene ovenfor danner grunnlaget for hvilke(n) plattform virksomheten din bør ta i bruk for å lykkes i sosiale medier. Som skrevet tidligere er det mange som starter sin mediestrategi med å velge plattform. Som vi ser av POST-modellen, er plattform det siste punktet som skal velges – ikke det første.

Les også: Hvilke sosiale medier bør du prioritere i din markedsføring?

Konklusjon:

Vi som arbeider med digital markedsføring kan raskt bli revet med i et marked med stor endringstakt. Det som er nytt i dag er gammelt nytt i morgen. Likevel synes jeg det er viktig å stoppe klokken en gang i blant for å sette en fot i bakken – og hente opp gjemte (og kanskje glemte) kunnskaper. Kunsten innen markedsføring er å kombinere de tidløse prinsippene med ny læring og teknologi. Eksperimenter med ulike kombinasjoner av budskap og visuelle elementer i ulike sosiale medier – og vær for all del ikke redd for å ta i bruk nye kanaler. Bare husk å gå strategisk til verks. 

Gratis ebok:  Influencer marketing Markedsdirektøren som ble en av Norges største influencere

Først publisert: 17. oktober 2017, av Cecilie Henriksen. Oppdatert: 24. november 2020, av Line Glimsdal. 

Temaer:

sosiale medier
Line Glimsdal's photo

Av: Line Glimsdal

Line jobbet som performance-spesialist og digitalmarkedsfører i Markedspartner. Hun er utdannet økonom fra Høgskolen i Østfold innen økonomi og administrasjon, med fordypning i prosjektledelse og bedriftsrådgivning. I sin bacheloroppgave undersøkte hun, sammen med en gruppe på seks studenter, det digitale modenhetsnivået til SMB innen inbound marketing.