Søkemotoroptimalisering: Dette glemmer nesten alle!

Skemotoroptimalisering-_Dette_glemmer_nesten_alle.jpeg

 

Gratulerer, du er på førstesiden av Google på ett av dine viktigste søkeord. Da er det vel bare å gå videre til neste søkefrase i søkeordsanalysen? Hold an, først bør du se om du kan optimalisere plasseringen din ytterligere. Du har optimalisert for synlighet. Nå må du også optimalisere for klikk.

Å optimalisere for synlighet vs. å optimalisere for klikk

Optimalisering for synlighet handler om alle de nødvendige tingene du må gjøre for at søkemotorene skal velge å vise din webside/blogginnlegg/video øverst i sine søkeresultater. Herunder kartlegging av personas og utarbeidelse av en søkeordsanalyse.

Optimalisering for klikk handler om hvilke grep du må gjøre for å få en bruker til å klikke på ditt treff i SERP-en (Search Engine Result Page, siden som viser søkeresultatet ditt).

Hvordan optimalisere en SERP og øke klikkraten?

Når vi optimaliserer en SERP, er vi ute etter å friste brukeren til å klikke på vårt treff. Vi har da tre elementer til rådighet: Tittelen, URL-en og metabeskrivelsen. For å illustrere hva jeg snakker om, har jeg tatt et skjermbilde av SERP-en på et søk jeg gjorde på søkefrasen leadsgenerering. La oss nå se på hvordan vi kan optimalisere oppføringen vår.

Optimalisering_av_SERP.png

1. Tittel

Det at tittelen inneholder søkeordet du ønsker å rangere på er nødvendig for i det hele tatt å kunne rangere høyt i søkemotorene. Som bruker har jeg imidlertid flere valg (så mange som 10) på førstesiden, så din jobb er å friste meg til å klikke på ditt treff. Blogginnlegget Firmabloggerens guide til å finne overskrifter og titler som selger gir deg noen tips til hvordan du kan forfatte en god overskrift. 

Teknisk tips: Google kutter overskrifter som er for lange, så for å være på den sikre siden, bør du holde deg innenfor 70 tegn. Tittelen kan redigeres i CMS- eller bloggverktøyet ditt, ofte under page title eller page name. I HTML-koden vil tittelen vises slik: <title>Her skal det stå en kul tittel</title>.

2. URL

En forståelig og logisk URL (også kalt link, lenke eller nettadresse) bidrar til å skape tillit hos brukerne. Unngå URL-er som denne: http://www.xyg.no/article.php/3882706/. Det beste er når brukerne kan se hva siden handler om, kun ved å lese linken, slik som dette: http://www.bakerjensen.com/slik-lager-du-skillingsbolller. 

3. Metabeskrivelse

Metabeskrivelsen er ingressen eller forsmaken på innholdet du ønsker å presentere til brukeren. De fleste publiseringssystemer og bloggverktøy har felter hvor du kan legge inn en slik tekst. Dersom du ikke skriver en unik metabeskrivelse, vil søkemotoren vanligvis vise et utdrag fra innholdet på siden din. Mens tittelen fanger brukerens oppmerksomhet, er det ofte metabeskrivelsen som overtaler/frister han eller henne til å klikke på din oppføring. Sørg derfor for å skrive en så god metabeskrivelse som mulig, og ikke bare gjenta det samme som står i tittelen. Tenk på det som forretten som skal vekke leserens appetitt. Gi meg som leser en grunn til å ville klikke.

Teknisk tips: Google kutter metabeskrivelser som er for lange. Beste praksis er å holde seg innenfor 155 tegn. I HTML-koden vil metabeskrivelsen vises slik: <meta name="description" content="Dette er et eksempel på en metabeskrivelse. Denne brukes ofte i søkeresultater.">.

Gratis guide:  17 SEO-myter du bør legge fra deg i 2017

Temaer:

SEO
Erlend Førsund's photo

Av: Erlend Førsund

Erlend Førsund jobbet som innholdsrådgiver og markedssjef i Markedspartner fra 2015-2021. Han er utdannet ved BI og NHH og har blogget om markedsføring og digitalisering på sin egen blogg.