Se for deg at du har et CRM hvor kontaktinfo oppdateres automatisk. Som gir deg fortløpende informasjon om hendelser som er relevante for deg, som generer forslag til høyaktuelle temaer til åpningssamtaler med potensielle kunder, og hjelper deg å ta de rette avgjørelsene. Ønskedrøm? Den kan i tilfelle fort bli virkelighet. Du trenger bare den rette løsningen!
Enin + HubSpot = genial løsning (eller dynamitt, om du vil!)
Både vi og mange av kundene våre har gjennom flere år erfart at HubSpots CRM forenkler en rekke arbeidsoppgaver og prosesser. Markeds- og salgsavdelinger jobber i samme system og nyttiggjør seg samme data, og sitter ikke lenger på hver sin tue og lurer på hva de andre gjør. Noe som er kjempebra i seg selv. Men når vi nå i tillegg kan føye til mulighetene Enin tilbyr, blir løsningen ganske enkelt genial. Datakvaliteten blir enda bedre, og du kan si farvel til utdatert kontaktinfo og ønske automatiske kredittoppslag velkommen. For å nevne noe.
Før vi går videre, bare kort om Enin i tilfelle du ikke kjenner dem fra før: Det er en bedrift som hjelper andre virksomheter med analyser, basert på både strukturerte - og ustrukturerte - data. Og ergo, en god samarbeidspartner for oss, og en knall-combo med HubSpot.
Aldri mer utdatert kontaktinfo
Du er kanskje vant med å kjøpe adresselister av adresseleverandører, eller har hørt at andre gjør det. Problemet med dette er at mye av informasjonen er utdatert allerede før du får listene. Og selv om du kjøper oppdaterte lister fra eksempelvis Brønnøysund regelmessig, er sjansen stor for at du mangler et system som legger inn endringene automatisk for deg, slik HubSpots CRM kan gjøre med hjelp fra Enin. Kombinasjonen av disse vil gi deg korrekt kontaktinformasjon til enhver tid.
Automatiske kredittoppslag
Hva tenker du om å få kredittinfo om potensielle kunder rett i CRM? Det er fullt mulig å lage en salgsmodell i HubSpot med trigger til kredittoppslag før du sender et eventuelt tilbud til en kunde. Viser informasjonen at vedkommende ikke er verdt å satse på, sparer du deg selv og virksomheten for unødig bruk av tid – og tap av penger. For du vil jo selge til de lønnsomme? Eller? Det kan jo også faktisk være de ulønnsomme du er på jakt etter. Poenget her er at du uansett kan få informasjonen rett inn i bedriftens CRM. Uten at du må følge med og overvåke selv.
Overvåkingslister
Dette er absolutt ikke så skummelt som det kanskje kan se ut som. Vi snakker bare om et system som gir deg mulighet til å følge med på hva som skjer; som nye daglige ledere i virksomheter, endringer i roller i næringslivet, medieoppslag, sammenslåinger, og så videre. La oss si at du har en liste med foretaksnummer. Den kan du tilpasse ved å legge til egne kriterier som gir deg eller andre signal når det skjer hendelser hos foretak som er relevante for deg, med påfølgende oppgaver som eventuelt skal gjøres.
Operasjonalisering av gode modeller
Én ting er å ha en god tanke eller kanskje til og med en modell, men å operasjonalisere det og få gjennomført oppgaver i praksis er ofte noe helt annet. HubSpots CRM løser dette og lar deg bygge gode atferdsmodeller hvor du legger inn data. Disse danner igjen grunnlag for workflows basert på gitte regler, som både utfører oppgaver for deg, og som forteller deg hva du skal gjøre videre.
Her er et eksempel min kollega Anders brukte i sin artikkel Marketing automation basert på atferdsdata og transaksjonsdata:
«Reglene kan indikere at; hvis en ny kontakt, innen fem dager, har sett en spesifikk video på nettsiden din, lest et visst antall artikler på bedriftens blogg og/eller har begynt å følge bedriften din på LinkedIn, så sendes en notifikasjon til salgsavdelingen din om at her har de en kontakt som er tydelig interesser». (Og vedkommende på salg vil få påminnelser helt til jobben er gjort.)
Eksterne data + interne atferdsdata = dynamitt
Styrken med HubSpot er at eksterne data fra Enin (for eksempel en foretaksliste basert på geografisk område eller bransje, omsetning for potensielle kunder, vekst, nye næringslivsroller eller lignende) kan kombineres med informasjon fra HubSpot. Sammen blir denne informasjonen dynamitt – og en drømmeløsning for den som jobber med salg. For hvilken selger ville ikke takket ja til å få en liste som dette servert:
«Disse 5 personene bør du snakke med i dag, dette er årsaken - og dette er det du bør snakke med dem om».
Har du utfordringer vi kan hjelpe deg med?
Er din virksomhet en av dem som blir liggende bakpå på grunn av dårlig datakvalitet? Som mangler gode prosesser for å få ting gjort? Eller som trenger bedre løsninger for økt salg? Ta kontakt med oss for en prat om hvilke løsninger som vil passe dere best.