Det skjer en stille men betydningsfull revolusjon i nettverdenen. Slagordet under den franske revolusjonen (1789 - 1799) var oppsummert av tre franske ord: liberté, égalité, fraternité (frihet, likhet, brorskap). Som i 1789 vil hoder rulle, men kun de som velger å overse den økende mobile befolkningens krav om frihet til å velge kanal, likhet i brukeropplevelse og brorskap i å bli forstått i brukssituasjonen.
Det økende borgerskapets misnøye med det aristokratiske etablissementet førte til en revolusjon hvor til og med kongen, Ludvig 16., ble dømt til døden sammen med sin kone Marie-Antoinette.
Så, hvorfor denne dramatiske analogien? Er ikke fokuset på mobil litt overdrevet? Nei. Ikke hvis du er strategisk, og bygger en business som er tilpasset en ny, tiltagende virkelighet:
Nesten 7 av 10 nordmenn har smarttelefon, og rundt 30 prosent eier et nettbrett.
Det mobile borgerskapet øker raskt, og det gjør også deres forventninger til at leverandører og tjenesteytere på nett ser dem, forstår dem og tilpasser seg dem.
Vil du gi dine brukere frihet, likhet og brorskap? La oss se på hva dette betyr i praksis og hvordan vi kan sette det ut i livet.
FRIHET - vi surfer på hva vi vil, hvor vi vil og når vi vil
Du kjenner deg kanskje igjen i situasjoner hvor datamaskinen er et par meter unna, men hvor du velger å bruke mobilen til surfing i stedet.
Friheten til å velge kanal har vi, og statistikken viser at mens pc-surfingen går ned, går mobilsurfingen opp.
Friheten til å være online 24/7 fra hvor som helst er også en frihet som ble mulig med smarttelefonen, som siden den ble redefinert i 1997 av Apple, har endret folks medievaner radikalt.
I aldersgruppen 18-30 år tar 3 av 4 med seg smarttelefonen til sengs, og over 90% bruker den før de står opp. Den brukes praktisk talt over alt hvor folk trenger å slå ihjel tid eller å sjekke ting de ikke rakk på kontoret, som på toalettet, på venteværelser, i køer og på toget.
Denne friheten er både en mulighet og en trussel for bedrifter. For å ta trusselen først, tilpasser du deg ikke den mobile brukeren vil de gå til noen som gjør det. Muligheten er derfor å gjøre et forsprang på konkurrentene som ikke har tilpasset seg mobil bruk, og lage enda bedre løsninger enn de som har det.
LIKHET - brukeropplevelsen skal være like god på mobil
En mobil web skal gi brukeren en like god opplevelse som et nettbesøk fra en stasjonær eller bærbar datamaskin. Det betyr at du må implementere responsivt design!
Dessverre er det mange som vil, men få som får det til. Og i enkelte tilfeller ser vi at selskaper som lager en mobil versjon av sin web skaper en dårligere brukeropplevelse enn om de ikke hadde hatt noen mobil web i det hele tatt, og brukeren måtte se den store standardversjonen på en liten mobilskjerm.
Men burde ikke "ordinær webtrafikk" prioriteres over de få som surfer fra mobile enheter?
Jo. For de fleste bedrifter vil vår anbefaling være å først gjøre det ordentlig på web, og deretter ta tak i den mobile plattformen.
Men glem ikke at forventningen til en lik brukeropplevelse på mobile plattformer er der, at den er økende, og at den mobile befolkningen også er det.
Som du ser på diagrammet under har den mobile internettrafikken økt dramatisk de siste 3 årene, med mer enn en 10-dobling siden høsten 2009!
Det forventes at hele 25% av den totale globale trafikken på nettet vil stamme fra mobile enheter i løpet av 2013, mye på grunn eksploderende tall fra Kina og India. I tillegg viser statistikken at rundt 25% av shopping på nett gjøres via smarttelefoner og nettbrett.
Når 1 av 4 nettbesøk og online kjøp kommer fra mobile enheter er det smart å vie denne kanalen stor oppmerksomhet, og en brukeropplevelse lik den du allerede tilbyr kunder som surfer fra datamaskiner.
BRORSKAP - forstå brukeren i alle situasjoner
Smarttelefoner og nettbrett har åpnet opp for nye brukssituasjoner vi tidligere ikke hadde, fordi en bærbar eller stasjonær datamaskin ikke var noe man hadde meg seg over alt, i motsetning til mobilen eller iPad'en. Dette åpner opp for store muligheter om vi bare klarer å forstå brukerne, og tilby løsninger som gjør hverdagen deres enklere.
En kunde kan for eksempel surfe lagerbeholdning og vareutvalg i en butikk mens han går mellom hyllene. En konsulent på vei til et møte kan finne telefonnummer og adresse til bedriften på dens hjemmesider, eller lete fram kontaktpersonen. En shopper vil kunne besøke kjøpesenterets nettsider via mobilen og sjekke åpningstidene.
En mobiltilpasset web eller en app kan gi kunden din en positiv brukeropplevelse selv på en liten mobil skjerm, dersom den er laget med mobilbrukeren i tankene. Her gjelder det å utnytte det mulige samspillet mellom weben og den mobile enhetens teknologi, og skrelle bort innhold og funksjoner som ikke fungerer (eks. flash) eller som ikke er optimale for mobile enheter.
Flere løsninger for mobil
Det er flere måter å tilby brukerne en mobil opplevelse på, men grovt sett står valget mellom app, egen mobilversjon eller et responsivt / adaptivt design. Hva du velger bør være strategisk fundamentert med fokus på relevante brukerscenarier. Les vår produktside om design for mobile plattformer for en grundigere gjennomgang av mulighetene du har å velge mellom.
Den mobile revolusjonen er her ... gjør det beste ut av det!
Les også: B2B webstrategi: Dette styrker og svekker troverdigheten på nettstedet