Øk salget på nettsiden med en god søkestruktur

 

Med et stadig mer omfattende utvalg av produkter og tjenester på nettstedet, blir det vanskelig å finne frem gjennom menyoversikten. Her er noen tips om hvordan du hjelper kundene med å finne innholdet ditt.

Tradisjonelt har nettsteder blitt utstyrt med en overordnet liste med lenker til innholdet sitt, gjerne presentert i form av en meny. I senere tid har vi blitt kjent med "hamburgeren" som viser menyen på mobile enheter. De aller fleste har også en søkeboks for rask tilgang til relevant innhold.

Det er utgangspunktet for å finne frem på nettsiden din. Og det er ditt utgangspunkt for å fronte det du kan tilby.

Hvor greit fungerer det i praksis? Finner de besøkende frem? Det kan være smart å ta en gjennomgang av nettsidene sammen med IT-kompetansen på huset eller den eksterne leverandøren.

Les også: Gjør nettstedet til en kundemagnet

Økt kompleksitet

Publiseringsverktøyene har i stor grad greid seg fint med å hente relevante data fra den sentrale lagringsløsningen. Dette er gjerne en databaseserver eller rett og slett tekstfiler på webserveren.

Disse løsningene fungerer mer enn godt nok på små og mellomstore nettsteder, men hva om:

  • man har samme produkt i flere kategorier?
  • kategoriene krysser hverandre?
  • man ønsker å filtrere på strukturerte felter samtidig som man også søker i fritekst?

Noe må ofres

Mange løsninger har en database som eneste motor for datalagring og uthenting. Databaseservere er veldig sterke på effektiv lagring og uthenting av store mengder data. Imidlertid er det ofte utfordrende å bygge strukturer som egner seg for lagring, uthenting OG søk.

Gode søkeopplevelser forutsetter gjerne ytterligere datastrukturer eller annerledes oppbygging av disse. Man blir tvunget til å veie ytelse på noe funksjonalitet opp mot muligheter og ytelse i søk. I tillegg er det grenser for hva moderne databaseservere støtter av funksjonalitet, som fritekstsøk, filtrering av kriterier og ikke minst relevans.

For å unngå disse utfordringene, benytter vi spesialiserte søkemotorer. Informasjonen i databasen leses automatisk eller jevnlig inn i en skreddersydd søkemotor tilknyttet løsningen. Søkemotoren er bygget for akkurat dette formålet og kan blant annet også legge til rette for forskjellige former for ord, stavekontroll og fremheving av prioriterte områder.

Sjekkbokser

Når du skal lete frem en spesiell t-skjorte i nettbutikken, er det grenser for hvor detaljert du kan bla deg ned i menyen. Hvordan bør man da vise kriterier som størrelser, design og farger? Hva om man gjerne vil se rosa t-skjorter, bluser og gensere i størrelse medium? Skal menyen ha hovedvalg for størrelser, farger og plaggtype? Bør vi repetere produktene under hver kategori?

Hva om vi kan la brukeren kombinere valgene med sjekkbokser? Ved å benytte en søkemotor som datakilde, kan vi gjøre effektiv uthenting av data basert på nøkkelord som farge og størrelse, plaggtype, så vel som fritekst. Du har sikkert benyttet finn.no eller andre nettbutikker der du velger kriterier med sjekkbokser istedenfor menyer. Disse nettstedene benytter mest sannsynlig skreddersydde søkemotorer.

Hos MarkedsPartner benytter vi ofte UCommerce for ehandelsløsninger. UCommerce har laget et eksempel på en nettbutikk for klær der sjekkbokser gir mulighet til å filtrere kategoriene ytterligere.

Hjelpsomt, ikke sant?

Poenget her er at antall treff endrer seg fortløpende etter hvilke kriterier du setter ved å huke av i ulike sjekkbokser. Her kjøres det et søk hver gang du huker av eller velger bort ulike kategorier, slik at de hele tiden utelukker eller utfyller hverandre.

Her har UCommerce bare dyppet lilletåen i vannet. En god søkemotor danner grunnlaget for uendelige muligheter for filtrering av innholdet.

Hvordan komme i gang?

Har du et nettsted eller nettbutikk fra MarkedsPartner, er sjansen stor for at den er bygget med Umbraco og Ucommerce. Begge benytter søkemotoren Lucene, så du har allerede grunnlaget som skal til for å bygge en god søkestruktur.

Her er noen tegn på at tiltak er nødvendig:

  • Viser web- eller salgsstatistikken områder eller produkter som sjelden besøkes eller kjøpes?
  • Kan det være at kundene rett og slett ikke finner frem til innholdet?
  • Kanskje har du så mye innhold at menyen har minst tre nivåer under hvert hovedpunkt?

Kan du svare ja på ett av disse spørsmålene, vil du sannsynligvis ha nytte av en mer brukervennlig navigasjonsstruktur.

Les også: Hvordan få flere kunder til nettbutikken med inbound marketing


Slik går du videre:

  • Kartlegg innholdet ditt. Har det nok strukturert data å analysere og filtrere på? Ved behov og mulighet, kan du utvide utvalget av varer eller tjenester i nettbutikken.
  • Start med et fritekstsøk som gir mening og prioriterer de mest relevante innholdstilbudene. Finnes det fellestrekk i nøkkelord eller kategorier, kan disse passe godt som ytterligere sjekkbokser å filtrere med.
  • Begynn allikevel i det små. Ta vare på statistikk fra søk og brukeratferd fra webstatistikken. Kjør jevnlige analyser av dataene og legg til små forbedringer der dataene viser at det kan lønne seg.
  • Gjør gjerne intervjuer med brukerne dine for å finne ut hva de leter etter og hva de eventuelt har hatt vanskeligheter med å finne.

Med godt og strukturert innhold, er mulighetene mange til å gi brukerne dine en god opplevelse og effektiv vei til det tilbudet de faktisk ønsker fra deg.

 

Gratis e-Bok  4 steg til en mer selgende web  Gjør weben din til en kundemagnet

Lars-Erik Aabech's photo

Av: Lars-Erik Aabech

Lars Erik er faglig leder systemutvikling hos Markedspartner AS. Han har jobbet profesjonelt med internett siden den kommersielle webbens barndom i 1998.