Inbound marketing er så mye mer enn lange og tunge salgsprosesser, kan det også fungere som en salgsstrategi for bedrifter med nettbutikk? Svaret er ja! I dette innlegget skal jeg vise deg tre typer Inbound marketing som fungerer utmerket for å øke inntektene.
Som daglig leder eller markedssjef ønsker du selvsagt å selge mest mulig varer. I dine øyne er produktene du selger de beste på markedet, som er noe både du og alle dine ansatte vet – men vet kundene dine det? Inbound er mest kjent for de store B2B kundene, men kan også være en god inntektskilde i B2C markedet. For hva om konkurrentene har nesten de samme, om ikke nøyaktig det samme produktet? Hvorfor skal de handle hos akkurat deg?
Det er tre typer Inbound marketing-strategier for bedrifter med nettbutikk:
- Tradisjonell Inbound marketing (lær mer og kjøp senere)
- Produktdrevet Inbound (kjøp nå)
- Hybrid Inbound (lær mer og kjøp nå)
Tradisjonell Inbound
De fleste virksomheter som driver med markedsføring og salg etter den tradisjonelle inbound marketing-metoden, tilbyr produkter og/eller tjenester som har en høy verdi for kunden, og ofte en tilsvarende høy pris. Fokuset i kommunikasjonen er på lær mer, snarere enn kjøp nå.
Så hvordan kan tradisjonell inbound bidra til å øke salget i din nettbutikk?
Se først for deg at du driver en bedrift som selger vaskemaskiner på nett. En vaskemaskin er et relativt dyrt produkt, der det finnes mange modeller på markedet. En kjøper vil mest sannsynlig søke etter en hel del informasjon før valget tas og du har gjerne konkurrenter som tilbyr nøyaktig det samme, så her gjelder det å skille seg positivt ut for å bli valgt.
Se så for deg at du er en kunde, og valget står mellom to nettbutikker som begge selger den vaskemaskinen du vurderer, til omtrent samme pris. Den ene nettbutikken gir deg alle produktspesifikasjoner og relevant kjøpsinformasjon, i tillegg til gode tips om ulike fremgangsmåter og innstillinger til ulike typer tøy. Den andre nettbutikken gir deg kun produktnavn, bilde, pris og noen få tekniske spesifikasjoner. Hvilken nettbutikk ville du valgt? Antageligvis den førstnevnte. I så fall lyktes nettbutikken å selge til deg takket være en inbound marketing-strategi.
Det har blitt slik at vi søker stadig mer innhold om produkter vi ønsker å kjøpe, og denne trenden gjelder også «små» kjøp. Personlig søker jeg en hel del informasjon før et kjøp, selv om det kun er for et nytt par med joggesko.
Den bedriften som skaper størst verdi for forbrukeren ved å gjøre veien til relevant informasjon kort, er trolig den bedriften som kommer til å vinne flest kunder i fremtiden.
Les også: Hvordan blir en mester på innholdsmarkedsføring
Produktdrevet Inbound (kjøp nå)
Amazon og Nelly er gode eksempler på bedrifter som praktiserer produktdrevet inbound. I stedet for å ha en blogg, hvor det publiseres innhold som i høy grad fokuserer på problemløsning og erkjennelse av behov i en tidlig fase av kundereisen, byr produktdrevet inbound på gode produktbilder, videoer, produktanmeldelser og produktbeskrivelser. Fokuset i produktdrevet inbound er definitivt på kjøp nå, snarere enn lær mer. Målet er selvsagt å engasjere og å skape (impulsiv) etterspørsel.
I konverteringsfasen av produktdrevet Inbound kan for eksempel nyhetsbrev, mobile apper, kuponger og ønskelister i nettbutikken fungere som effektive call-to-actions. Slike tilbud vil oppleves å ha en verdi, og kan være måter å konvertere ikke-kunder til leads.
Innen produktdrevet Inbound er kjøpsprosessen ofte korte, som for eksempel ved kjøp av klær, hvor det stort sett ikke er noe poeng å segmentere kundene etter hvor de er i kjøpsprosessen. Et viktig fokus i produktdrevet inbound bør derfor være å få eksisterende kunder til å kjøpe mer, for eksempel gjennom bruk av retargeting. Gjennom retargeting kan du tilby kuponger, spesialtilbud, produktlanseringer eller konkurranser til besøkende som har handlet tidligere, eller kunder som forlater handlevognen.
Les også: 10 bud for den beste brukeropplevelsen på ditt nettsted
Hybrid Inbound (lær mer og kjøp nå)
Hybrid Inbound kombinerer egenskaper fra både tradisjonell inbound (lær mer) og produktdrevet inbound (kjøp nå).
Zappos er et eksempel som har flere svært populære blogger og en sterk tilstedeværelse i sosiale medier. For selv om hovedformålet er å selge mest mulig, har de slik-gjør-du-det guider, både skriftlig og via video. Dette gjør at kundereisen blir enklere og kortere, som igjen kan konvertere til flere kjøp.
Et eksempel fra Norge er Maxbo, som har en Youtube-kanal hvor de tilbyr gratis tips og råd med sine ”klart du kan”-videoer. De benytter seg i tillegg av ulike kuponger, rabattkoder og spesialtilbud som distribueres gjennom retargeting-kampanjer.
E-handelsbedrifter som utelukkende fokuserer på produktdrevet eller tradisjonell inbound, kan med andre ord risikere å gå glipp av store inntekter.
Det å knytte til seg et publikum og skape en potensiell etterspørsel gjennom blogg, sosiale medier og eventuelt forums/communities, er veldig bra. Det bør derimot også finnes en plan for å påvirke de ikke-kjøpende følgerne. I følge HubSpot blir hele 86% av alle handlekurver innen eCommerce forlatt av ulike årsaker før salget er avsluttet.
La oss gå tilbake til eksempelet med vaskemaskiner og nettsiden som tilbyr gode tips om bruk av maskinen og vasking av tøy (tradisjonell inbound). Hvis de i tillegg hadde kombinert dette med retargeting som tilbyr rabattkoder eller andre spesialtilbud (produktdrevet inbound), ville denne formen for hybrid Inbound kunne bidra til å fremskynde kjøperens beslutning.
Konkurransefortrinn?
Inbound marketing har lenge vist seg å gi god avkastning for tjenesteytende bedrifter. Samtidig finnes det et stort potensial for økt salg innen e-handel, gjennom ulike typer Inbound marketing strategier.
Så til deg som driver netthandel vil jeg bare si: Undersøk mulighetene nærmere – for inbound marketing kan bli ditt største konkurransefortrinn!