Møt generasjon Z: - Hvorfor jeg ikke påvirkes av tradisjonell markedsføring

Av Ole Henrik Sæve 22. mai 2018 | 3 minutter lesetid

Generasjon Z - Blir ikke påvirket av tradisjonell markedsføring

Generasjon Z, dagens ungdom, benytter mobilen konstant, har en tålmodighet på 8 sekunder og vil heller chatte enn å snakke. Digital kommunikasjon er nå mer selvsagt enn en telefonsamtale, person fremfor merkevare, og legebesøket bør helst gjennomføres på melding.

Generasjon Z er i alderen 15-25, født mellom midten av 1990- og 2000-tallet og er generasjonen etter den berømte millenniumsgenerasjonen. De kjennetegnes ved at de er vokst opp med internett, de er komfortable med teknologi, og all interaksjon skjer på chat i sosiale medier.

Som 00-er er jeg midt i målgruppen. Jeg erfarer daglig hva tradisjonell markedsføring og kommunikasjon medfører, og hvilke valg jeg tar som følge av dette.

Mobilstrategi

Vi bruker ikke tid på PC, det er mobilen som gjelder. Har du ikke mobiltilpasset nettsted, eksisterer du ikke for oss. Sammenlignet med millenniumsgenerasjonen er det dobbelt så stor sannsynlighet for at vi i generasjon Z handler varene våre på nett. Helst via mobilen, i sosiale medier og med annonselenker fra influencere.

Minimal tålmodighet

Det hjelper ikke at du kun har et mobiltilpasset nettsted. Klarer du ikke å fange oppmerksomheten vår innen 8 sekunder, lukker vi nettsiden. Tålmodigheten for å la seg påvirke av reklame er minimal. 

Ingen ser på tradisjonell TV lenger, det er YouTube som gjelder. 95 % av generasjon Z sier de bruker YouTube, og hele 50 % sier de ikke kunne klart seg uten videoplattformen. Og for all del, ikke press på oss annonse der også, vi hater såkalte prerolls - tvungen annonse før selve innholdet.

Den chattende generasjonen

Hadde jeg hatt valget, ville jeg sendt en Messenger-melding til legen. I stedet for å miste 20 minutter på reisevei, for så å sitte 20 minutter i ventekø, for deretter å bruke 20 minutter hos legen – for å få bekreftelse på en forkjølelsesdiagnose jeg allerede har googlet meg til – kunne jeg jo bare sendt en melding på Face og mottatt svar innen minuttet. Ikke rart helsesøster på Snapchat har blitt en suksess. Med 40 000 følgere er det tydelig at et slikt tilbud er etterspurt, treffer ungdom der de er og i mediet de foretrekker. 

Hadde jeg hatt et problem med et produkt, ville jeg kontaktet leverandøren i kommentarfeltet på Facebook eller via DM (Direct Message) på Instagram. Å ringe er uaktuelt, i frykt for klein stillhet og lang ventetid. Svarer du meg ikke innen en halvtime, er kundeforholdet vårt avsluttet. 

Person fremfor merkevare

Tiden på mobilen benyttes primært til sosiale medier. Ulike apper dekker ulike behov, likevel følger ungdommer de samme personene på forskjellige plattformer. Merkevare er et ikke-eksisterende begrep blant oss unge, men ord som influencer og vlogger benyttes stadig. Lojaliteten ovenfor merkevarer finnes ikke, men ovenfor influencer er lojaliteten stor. 

Påvirkningskraften til influencere er enorm, noe de vet å ta seg betalt for. Et sponset innlegg på Instagram kan koste opptil 4,5 millioner kroner, bare antall følgere er høyt nok. Et målrettet innlegg på utvalgte sosiale plattformer kan resultere i økt salg. Eksempel på dette er OnePiece. De ble utsolgt for produkter og serveren krasjet, da 100.000 besøkte nettsiden deres i løpet av 30 sekunder, på grunn av ett eneste Instagram-bilde fra Kim Kardashian.

Konklusjon

På vegne av generasjon Z ønsker jeg å komme med følgende oppfordring. Legg en god mobilstrategi, fang oppmerksomheten vår innen få sekunder, svar på chat like raskt, og frem personer framfor merkevare. Markedsfører du deg mot oss ved å forstyrre med pre-rolls og tradisjonelle annonser fremfor godt innhold frontet av influencere, er sjansen stor for at du ikke vil lykkes hos dagens ungdom.

Gratis ebok:  Influencer marketing Markedsdirektøren som ble en av Norges største influencere

Temaer: influencer marketing, innhold, sosiale medier, markedsføring


Ole Henrik Sæve's photo

Av: Ole Henrik Sæve

Ole Henrik er elev på Roald Amundsen videregående skole i Oppegård, hvor han tar studiespesialisering. Her legger han grunnlag for å videre studier. Ole Henrik brenner for digital markedsføring, og spesielt Inbound-metodikken. Han har tatt sertifiseringer i ulike fagområder og oppsøker læring aktivt.

Følg på LinkedIn

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

CTA_influencer_marketing_ebok

Anbefalt for deg

Temaer

Se alle