Jeg har stadig møter med større selskaper hvor salgsavdelingen fortsatt jobber etter de samme metodene og prosessene som de har gjort de siste 10-15 årene. Dette innebærer ofte at kunnskap og informasjon om leads og kunder sitter i hodet til den enkelte selger. I tillegg har de gjerne informasjon i mailboksen, på mobilen og kanskje i en Excel-fil lagret lokalt. Bedriften har gjerne et CRM som fungerer som et oppslagsverk og som er lite brukervennlig, og det er ingen etablert kultur hvor det gjøres oppdateringer. Når datakvaliteten er dårlig, blir verdien dårlig, og da brukes det heller ikke av salg.
Temaer: salgsprosess, salgstips, Datadrevet salg, salgsprosessen, effektivisering av salgsprosessen, salgsprosesser
3 tips til hvordan du som salgsleder kan gjøre hjemmekontor til en suksess
Av Kristofer Anker 4. mars 2021
Året som gikk endret mye av hvordan du som salgsleder både kan – og bør – samarbeide med ditt salgsteam. Dagens situasjon har gjort at stadig flere har hjemmekontor. Hvordan kan du som salgsleder best følge opp dine selgere i den situasjonen dere nå står i? I dette innlegget vil vi gi deg noen tips til hvordan du både kan effektivisere arbeidshverdagen, og sikre god oppfølging av salgsavdelingen i 2021.
Temaer: salgsprosess, salgstips, Salgskultur
VIDEO: Den moderne salgsdirektørens verktøykasse for en mer effektiv salgsorganisasjon
Av Siri Enoksen 4. juli 2019
Salgs- og markedssjef i MarkedsPartner, Lars Hansen, delte på Inbound-dagen 2019 ni tips til hvordan bedrifter kan effektivisere sine salgsorganisasjoner. Her kan du se hele foredraget hans.
Temaer: salgsstrategi, salgstips
Det kan være mange årsaker til at det er nødvendig å foreta endringer i egen salgsorganisasjon. Ofte begynner man endringsprosessen fra et perspektiv om at noe ikke fungerer optimalt og vel så ofte blir endringen kortvarig før organisasjonen faller tilbake i kjente spor. Men er du oppmerksom og tar høyde for punktene jeg nevner i dette blogginnlegget, trenger det ikke å være tilfellet.
Temaer: salgsstrategi, salgstips, salgssjef, strategisk ledelse
I dag skjedde det for andre gang siden jeg startet med inbound-salg. Et stort selskap sendte en møteforespørsel via websiden vår. Jeg lot meg smigre og booket møtet. 6 timer senere sitter jeg i bilen og spør meg selv «hvor var det dette gikk galt?» og ikke minst; «hvordan kan jeg få igjen de siste 6 timene av livet mitt!»
Temaer: ROI, salgsledelse, salgsstrategi, salgstips, salgssjef