Markedsplan og markedsstrategi er ord vi ofte hører fra både markedsførere og ledere. Det eneste problemet er at det ikke alltid er klart hva som er forskjellen, hvordan de skal se ut og hvilket formål hver av dem egentlig tjener. Vi har tatt en prat med en av forfatterne bak boken Markedsføringledelse, Even Johan Lanseng, for å se om vi kan bli noe klokere.
Temaer: markedsstrategi, markedsplan, markedsplanlegging
Hverdagen er endelig tilbake til normalen og planer for hvordan nye høyder skal nås i 2022 må utarbeides. En av de viktigste planene er markedsplanen, men hvilke områder bør vektlegges for at markedsplanen skal bli et så nyttig verktøy som mulig?
Temaer: markedsstrategi, markedssjef, markedsplan
Enhver markedsplan bør være et levende dokument som kan justeres kontinuerlig. Markedet kan plutselig endre seg, og både store og små situasjoner kan gjøre at deler av den originale markedsplanen må utgå. Det betyr ikke at du nødvendigvis må endre hele markedsplanen, med nye KPI-er og utskifting av langsiktige mål for bedriften. Men metoden for å nå disse målene, den bør du absolutt justere.
Temaer: markedsplan, Ny markedsplan, endre markedsplanen, justere markedsplanen, markedsplanlegging i krisetider