Ønsker du at virksomheten din skal vokse bedre? Det kan kreve mot!

Dharmesh_Sha_inbound _boston

Mens HubSpot-CEO Brian Halligan tok for seg fem kjennetegn ved bedrifter som blir vekstvinnere i sin bransje under årets INBOUND i Boston, valgte CTO og medgründer Dharmesh Shah å dele fem former for frykt som kan hindre virksomheter i å vokse. Kanskje kjenner du deg igjen i flere av dem?

Dharmesh Shah er en person alle må like. Når denne mannen entrer scenen, alltid rolig, i den samme t-skjorta som han har hatt 10 år på rad, og med blikket vendt ned fordi han er redd for øyekontakt, introvert som han er, kan man ikke annet enn å kjenne beundring og sympati. I hvert fall gjorde jeg det. Både for det han har fått til, og for den han er.

Også i år bød han på seg selv, da han delte personlige tanker om frykt og redsel. Og han tok for seg fem utfordringer i jobbsammenheng. Utfordringer som virksomheter som ønsker å vokse må overvinne.

Ønsker du å se hele foredraget, kan du se det her: 

1. Frykten for avgjørelser og forpliktelser

Det å skulle forplikte seg til noe kan virke skremmende for enkelte, fordi man tenker at det kommer til å vare for alltid. Men forplikter du deg ikke, ender du, ifølge Dharmesh, med å gjøre kompromisser på det meste du foretar deg. Kompromisser som trolig heller ikke gir deg inspirasjon.

Da HubSpot ble etablert, klarte de til å begynne med ikke å bestemme hvem den viktigste kundegruppen deres skulle være. De hadde diskusjoner i lang tid. Gjorde kompromisser. Helt til de endte opp med et marked, eller en målgruppe, stor nok til å vokse i og liten nok til å kunne gjøre disse kundene fornøyde.

Når du smalner inn fokuset i stedet for å gjøre markedet ditt større, blir det lettere å vokse. Ønsker du fornøyde kunder, må du velge en spesifikk kundegruppe – og forplikte deg til avgjørelsen

I stedet for å frykte urokkelige avgjørelser bør du frykte uinspirerte kompromisser.

2. Frykten for forskjeller

Mange tenker på forskjeller som noe negativt og velger å samle folk som tenker likt. Kanskje av behagelighetsgrunner? Det er ikke alltid smart å ansette folk basert på at de passer inn i bedriftskulturen en har i dag. Kultur er noe som endres. Derfor bør nye medarbeidere snarere kunne føye til noe og bidra til endringer – som gjør virksomheten enda bedre. Sørg for å omgi deg med et mangfold av medarbeidere. Slik får du fram forskjellige meninger og perspektiver på det dere jobber med.

I stedet for å frykte forskjeller bør du være redd for ensartethet.

Les også: Kultur spiser digitalisering til frokost

3. Frykten for forandring

Det er iboende i en del mennesker å være skeptiske til forandringer. Særlig når ting fungerer bra. Derfor frykter kanskje en del bedriftsledere også trenden som endrer måten mange jobber på; fjernjobbing. Stadig flere ønsker å velge hvor de vil jobbe, når og hvordan. Og som Dharmesh sier, det er skremmende, mulig å imøtekomme, men ikke nødvendigvis lett.

I HubSpot har de valgt å se på det slik: Du har produktene du skaper for kundene – og de du skaper for de ansatte. Og på samme måte som du ønsker å tiltrekke deg de beste kundene, vil du også ønske å få (og beholde) de beste medarbeiderne. Og det mest verdifulle potensielle medarbeidere ser etter i produktet ditt? Det er fleksibilitet. Både når det gjelder geografi, arbeidstid og måter å gjøre jobben på. Vær fleksibel. Tilpass deg kunders og ansattes behov. Innenfor rimelighetens grenser, så klart!

I stedet for å frykte forandringer bør du frykte stagnasjon.

4. Frykten for skuffelser

Er du redd for å skuffe andre og ikke innfri forventninger? Da er du ikke alene. Men noen ganger er det nødvendig å gjøre forandringer som skuffer noen få for å gjøre det bedre for de flere. Du bør heller ikke tilby for mange valg. Det gjør det vanskelig å ta avgjørelser, samtidig som forventningene skrus opp. Og resultatet? Trolig også flere skuffelser.

I stedet for å være redd for å skuffe noen få bør du frykte å ikke kunne tilfredsstille mange.

5. Frykten for usikkerhet

Mange bedrifter er usikre på produktet eller tjenesten de leverer. Er det bra nok? Men i stedet for å gjøre nødvendige forbedringer, velger noen å ta snarveier og pakker inn varen på en slik måte at det ser bra ut og blir solgt. (Dette er folk som ikke frykter skuffelse!). Resultatet blir misfornøyde kunder og manglende tillit til deg som leverandør. Lever opplevelsen, tjenesten eller varen som lovet, og du bygger tillit.

I stedet for å frykte usikkerhet bør du være redd for å bli sett på som upålitelig.

Føler du deg klar for å ta tak i det du frykter mest? Ta små skritt om gang og gjør ting igjen og igjen. Og igjen. Det var slik Dharmesh overvant sin vannskrekk og lærte å svømme – i sommer.

Og mens vi er i det følsomme modus - engster du deg for framtiden? Da bør du se heldagswebinaret vi arrangerte på halloween 2019. Her er det trøst å finne. I hvert fall når det gjelder markedsføring, salg og ledelse, og tips til hvordan din virksomhet kan vokse bedre.

Last ned gratis e-bok:  Skap resultater med inbound marketing

Temaer:

HubSpot
Tone Hammer's photo

Av: Tone Hammer

Som innholdsprodusent i MarkedsPartner er Tone opptatt av å levere kvalitetsinnhold som samsvarer med kundenes forventninger, både i blogger og på websider.