AI-tjenester som ChatGPT har allerede begynt å endre hvordan vi som brukere finner informasjon og løser oppgaver på nettet. Dette får store konsekvenser for hvordan virksomheter må jobbe med sin digitale tilstedeværelse.
Når AI-agenter overtar kundenes informasjonssøk og kjøpsprosesser, må bedrifter tenke helt nytt om sin digitale tilstedeværelse. Tradisjonelle nettsider og søkemotoroptimalisering blir mindre viktig - i stedet handler det om å gjøre bedriftens data tilgjengelig for kunstig intelligens.
Forretningsrådgiverne i Markedspartner har utviklet en modell som viser hvordan vi ser for oss at endrede vaner vil spille seg ut i tiden som kommer. I denne modellen ser vi på endringer i hvordan brukere interagerer med en enhet for å løse en oppgave på nett, og hva vi som eier og driver nettsteder må gjøre annerledes som følge av denne utviklingen.
Agenter vil kunne løse end-game-oppgaver
Et godt eksempel er når du skal bestille en reise på nett. De siste årene har du måttet gå gjennom en lang rekke deloppgaver etter hverandre. Først undersøkelser av aktuelle steder, sjekking av flytider og priser, ledige hotellrom til riktig tid og i riktig område, billetter til aktiviteter, etc. For å løse disse oppgavene må man velge en device (ofte mobil eller PC), åpne en nettleser, bruke en søkemotor for å formulere et søk, klikke seg videre gjennom et søkeresultat (SERP), og deretter besøke ulike nettsider for å finne den informasjonen vi er ute etter og gjøre en lang rekke bestillinger.
Med godt trente AI-agenter som kjenner dine preferanser, ser vi for oss at dette fremover kan løses i sin helhet av en AI-agent. Du ber agenten om å sette opp en komplett reise, omtrent på samme måte som et reisebyrå eller en sekretær gjorde det i tiden før alt ble selvbetjent på nett.
Les også: Slik forbereder du deg på AI-søk
På alle språk og gjennom lyd og video
Når vi samtidig vet at AI forstår nesten alle språk, og at AI håndterer video og lyd like godt som tekst, ser vi for oss at disse end-game-oppgavene ikke lenger trenger å løses i en nettleser. De kan like gjerne løses muntlig gjennom samtaler med ulike enheter, som for eksempel bilen, og på hvilket som helst språk.
Vi ser allerede nå at mange har endret vaner. Under Inbound Marketing-dagen 2024, svarte 76 prosent av deltakerne at de bruker ChatGPT eller andre AI-løsninger daglig eller ukentlig når de skal lete etter informasjon eller produkter på nettet:
Denne utviklingen vil føre til at både nettleseren, søkemotoren og trefflisten (SERP) vil bli mindre viktige enn før. Selskapets egen nettside vil også bli mindre viktig, dersom man legger til grunn at mange av kjøpsreisene og andre oppgaver vil løses gjennom AI-agenter.
Les også: Forenklet dataanalyse med ChatGPT
Hva betyr dette for webarbeidet?
Disse endringene vil naturligvis endre måten vi må utvikle og jobber med bedriftens nettsteder. Vi ser for oss at mange nettsteder vil bli mer som et utstillingsvindu – et shopfront for merkevaren – som skal gi et godt førsteinntrykk og være visuelt engasjerende.
Nettsteder eller apper hvor brukerne løser oppgaver, må i større grad tilby samtalebaserte grensesnitt og API-er som gjør det mulig å løse disse oppgavene gjennom eksterne AI-agenter.
Derfor vil det å ha velstrukturerte data og gode integrasjoner gjennom API-er bli langt viktigere. AI-agenter henter informasjon fra mange ulike kilder, og det gjelder å sikre at din bedrift har dataene som trengs, tilgjengelig på en slik måte at de kan brukes effektivt av AI-verktøy. Dette innebærer å jobbe systematisk med å strukturere informasjon og å åpne opp for tilgjengelighet gjennom digitale grensesnitt.
En annen viktig konsekvens er at SEO (søkemotoroptimalisering) gradvis vil miste sin betydning, siden brukerne ikke lenger benytter søkemotorer for å finne informasjonen. I stedet handler synlighet nå om å bli en del av svaret som AI-agentene gir brukerne. Dette betyr at markedsførere må skifte fokus fra å optimalisere for søkemotorer til å sikre at deres informasjon er korrekt, strukturert og tilgjengelig for AI-agentene.
Les også: Vil nettsider eksistere i framtiden?
Slik kan bedrifter gjøre seg klare for fremtiden
- Strukturer dataene dine: En av de største utfordringene for bedrifter vil være å sikre at dataene deres er godt strukturert og tilgjengelig for AI-systemer. Dette innebærer å gjøre produktinformasjon, kundedata, og annen viktig informasjon lett tilgjengelig via API-er. Jo bedre strukturert dataene dine er, desto lettere vil det være for AI-agenter å finne og bruke dem.
- Redefiner nettsidens rolle: I dag er en godt designet nettside, med tydelig navigasjon og SEO-optimalisering avgjørende for synlighet. I fremtiden vil dette bli mindre viktig, ettersom AI-agenter vil hente informasjon direkte fra bedriftens API-er. Dette betyr at bedrifter over tid trolig kan trappe ned SEO-fokuset og i stedet fokusere på å gjøre nettsidene sine til en enkel, brukervennlig inngangsport for AI.
- Bygg AI-basert kundeservice: AI-drevne chatbots og kundesupportverktøy vil bli en nødvendighet for mange bedrifter. Disse verktøyene kan håndtere en rekke kundespørsmål og oppgaver, fra å svare på vanlige spørsmål til å utføre komplekse oppgaver som å bestille produkter. Bedrifter som investerer i denne teknologien nå, vil ha en stor fordel i fremtiden.
På Inbound Marketing-dagen 2024 gikk vi gjennom modellen og viste også frem hvordan man enkelt kan sette opp en AI-agent på en nettside. Se hele foredraget + demo av hvordan vi setter opp en AI-agent på en kundes nettside: