Konsistent kommunikasjon: Slik bruker du AI til å strømlinjeforme tone of voice

Konsistent kommunikasjon: Slik bruker du AI til å strømlinjeforme tone of voice

Synes du det er slitsomt å holde stilen? Nei, jeg tenker ikke på klesstilen, men på stil og tone i kommunikasjonen? Også kjent som tone of voice (ToV)? Du er ikke alene. Jeg skal gi deg noen triks, for det har blitt lettere med kunstig intelligens (AI). 

Stil og tone (TOV)

Stil og tone (tone of voice, ToV) refererer til hvordan en merkevare eller organisasjon uttrykker seg gjennom tekstlig kommunikasjon. Det handler ikke bare om hva som blir sagt, men om hvordan det blir sagt. 

  • Stil: Omfatter språkbruk, ordvalg, og setningsstruktur som skaper en bestemt følelse eller inntrykk. 
  • Tone: Viser til den emosjonelle kvaliteten på kommunikasjonen, som kan variere avhengig av kontekst, målgruppe og situasjon. For eksempel kan tonen være vennlig, profesjonell, eller humoristisk. 

Sammen bidrar stil og tone til å skape en konsistent merkevareidentitet som vinner gehør hos målgruppen. 

Les også: Har du et bevisst forhold til tone of voice?

Noen eksempler på forskjellig tone of voice 

Se på disse to eksemplene på et budskap fra en tenkt bilforhandler: 

"Bilen gir deg farten, stilen og friheten – alt du trenger for å være sjef på veien." 

Og 

"Bilen kombinerer komfort, sikkerhet og eleganse – skreddersydd for din hverdag." 

Kanskje samme bil, men to forskjellige målgrupper. Skal du nå det ene, bør du kanskje ikke bruke språket som appellerer til den andre. Og du skal i alle fall ikke blande dem. 

Forvirrede kunder kjøper ingenting 

Konsistent kommunikasjon er avgjørende for at merkevaren din skal ha suksess. Tone of voice eller stil og tone er måten en bedrift uttrykker seg på og en viktig del av identiteten til en merkevare. Unngå å forvirre kundene dine. Forvirrede kunder kjøper ingenting. 

Det kan være utfordrende å sikre at denne tonen er konsistent på tvers av kanaler, spesielt når flere teammedlemmer eller avdelinger er involvert. Og når hver kanal krever tilpasninger. Her kommer kunstig intelligens (AI) til unnsetning. Spesielt ved å lage en skreddersydd GPT (Generative pre-trained transformer) for produktet eller firmaet ditt. 

Les også: Makta leker med tone of voice. Og det funker. 

Skreddersydd GPT for konsistent kommunikasjon 

En av de mest effektive måtene å sikre en konsistent ToV er å utvikle en skreddersydd GPT-modell for bedriften din. Vi i Markedspartner bruker (akkurat nå) GPT-modellene som er utviklet av OpenAI. De kan trenes på et spesifikt sett av tekster som representerer stilen og tonen du ønsker, og de kan utstyres med klare instruksjoner til GPT-en.  

Vil du prøve selv, anbefaler vi at du bruker ChatGPT4o, som er den siste modellen fra OpenAI.  

Gjør slik: 

  • Lag en ny GPT ved å trykke på utforsk GPT-er, så på opprett oppe i høyre hjørne. 

Skjermbilde 2024-09-09 kl. 13.21.37

  • Skriv inn de instruksjonene du måtte ønske. Bruk vanlig norsk og hele setninger. Engelsk går også fint. Og et utall andre språk...  

Skjermbilde 2024-09-09 kl. 13.29.49

OK, man skal jo ta sin egen medisin, så jeg lagde en kjapp GPT og instruerte den til å føre et ungt språk, radikal bokmål og gjerne slang og engelske fraser. Da fikk jeg dette som en versjon av min egen innledning i denne artikkelen: 

Har du noen gang følt deg lost i hvordan du skal holde stilen på topp når du kommuniserer? Slapp av, du er ikke alene! Kommunikasjon handler om mer enn bare å få fram budskapet – det handler om hvordan du sier det. La oss prate om "tone of voice" (ToV) og hvorfor det er så big deal. 

Vel, teksten trenger kanskje noen justeringer. Den lukter for mye av førtiåringer som leder ungdomsklubb og gjerne vil være jiggy with it, men det er helt klart en annen tone enn i starten av denne artikkelen. Så får alle heller justere til det treffer. 

Hva er forresten forskjellen på en instruksjon og en prompt (ledetekst)?  

Grovt sett kan vi si at instruksjonene er generelle og gjelder for all kommunikasjon med GPT-en. Ledetekstene/promptene er spesifikke for den aktuelle oppgaven. I et diskusjonsforum hos OpenAI fant vi disse eksemplene

Assistant Instructions: 

  • Use Arial 12pt font for all reports. 
  • Include a header with the report title, date, and author. 
  • Format sections with bold headings and bullet points for lists. 

Prompts: 

  • For this specific report, ensure the table of contents includes links to each section. 
  • Highlight the key findings in a summary box at the top. 
  • Add a footer with page numbers and a disclaimer text. 

This way, the general style and layout preferences are always followed, while specific details can be tailored as needed for individual reports. (Paul_Awari) 

Last opp tekster med rett ToV for å lære bort rett stil og tone 

Du kan også laste opp tekster (upload files) som du føler traff godt og som representerer den stilen og tonen du vil ha. Dette kan være alt fra markedsføringsmateriale og kundekommunikasjon til blogginnlegg og sosiale medier-poster.  

Ved å bruke en slik modell kan du sikre at all skriftlig kommunikasjon, fra e-poster til nettsideinnhold, har en konsistent tone som reflekterer personligheten og verdien som merkevaren skal uttrykke. 

Fordeler med en skreddersydd GPT 

  • Konsistens: Modellen gir en enhetlig stemme på tvers av alle kommunikasjonskanaler.

  • Effektivitet: AI kan raskt generere tekst som er i tråd med merkevarens tone, noe som sparer tid for markedsføringsteamet.

  • Skalerbarhet: Enten det gjelder et blogginnlegg, en sosiale medier-oppdatering eller en e-postkampanje, kan GPT generere innhold som er skreddersydd til ulike formater, men som likevel opprettholder en konsistent ToV. 

Testing av skreddersydd GPT 

Etter at modellen er trent, må den testes grundig. Det er altså kanskje ikke nok å slenge inn noen instruksjoner og laste opp en artikkel. Testingen innebærer å generere mer tekst og evaluere hvor godt den holder seg til den ønskede tonen. Modellen kan trenge ytterligere finjustering basert på tilbakemeldinger. 

Når modellen er klar, kan den integreres i bedriftens verktøy og systemer, slik at den kan brukes av alle relevante teammedlemmer. Dette kan inkludere integrasjon med e-postplattformer, nettside-CMS, eller til og med kundeservicesystemer. Kanskje for viderekomne... 

HubSpot Content Hub: En verktøykasse for konsistent stil og tone 

En annen nøkkelkomponent i å beholde eller utvikle en konsistent ToV er å bruke riktig verktøy for å administrere innhold. Her kommer HubSpot Content Hub inn i bildet.  

Spør oss gjerne om HubSpot. Det liker vi. 

HubSpot Content Hub har et AI-verktøy de kaller Brand Voice og som sikrer enhetlig innhold til den stemmen du vil gi merkevaren. Verktøyene analyserer stil og tone på det du har skrevet før og som ligger i HubSpot. Når Brand Voice er aktivert, kan du bruke den på sosiale medie-innlegg, e-poster, blogginnlegg, nettsider og landingssider og SMS-meldinger. (Brand Voice påvirker ikke automatisk eksisterende innhold.) 

Foreløpig fungerer den på engelsk, men kloden snurrer hurtig rundt og snart er det nok vår tur. 

Å holde en konsistent stil og tone i all kommunikasjon er avgjørende for å bygge en sterk og gjenkjennelig merkevare. En skreddersydd GPT-modell for bedriften din kan sikre at all tekstproduksjon har den ønskede tonen, uansett hvem som skriver eller hvilken kanal det gjelder.  

I tillegg gir verktøy som HubSpot Content Hub en strukturert tilnærming til produksjon og administrasjon av innhold. Det bidrar til en konsekvent og sammenhengende merkevarekommunikasjon. 

Med AI og riktig verktøy på plass, blir det enklere enn noensinne å sikre at merkevaren din alltid snakker med én stemme. 

Temaer:

AI tone of voice
Steffen Fjærvik's photo

Av: Steffen Fjærvik

Steffen er rådgiver for kommunikasjon og innhold i Markedspartner. Han er utdannet journalist og har jobbet i en årrekke som reporter, vaktsjef, leder og redaktør i NRK og Sarpsborg Arbeiderblad/TV Østfold i tillegg til Institutt for Journalistikk.