Har du et bevisst forhold til tone of voice?

Har du et bevisst forhold til din tone of voice?

Tone of voice er et viktig verktøy for å påvirke hvordan kundene dine oppfatter deg og merkevaren din. Du kan se på tone of voice som personligheten til bedriften din. Denne personligheten viser du gjennom skriftlig og muntlig kommunikasjon som annonsering, poster på sosiale medier, e-poster og kundeserviceinterasksjoner.

Last ned gratis e-bok: Hvordan lykkes med content marketing

En veldefinert og gjennomtenkt tone of voice kan gjøre at du skiller deg fra konkurrentene, bygger tillit og troverdighet hos kundene dine og skaper en sterk merkevare på tvers av alle kommunikasjonskanaler.

Så, hvordan komme i gang med å skape den perfekte tone of voice til din bedrift?

 

1. Identifiser merkevareverdiene og personligheten til bedriften din. Hva står dere for? Hva gjør dere unike? Hva slags personlighet og karakter ønsker dere å vise utad?

2. Definer hovedmålgruppen din. For å skape en personlighet som målgruppen din kjenner seg igjen i og liker er det essensielt å forstå hva de setter pris på, interesserer seg for og hvordan de foretrekker å kommunisere. For å få til dette anbefaler jeg å lage personas for å skaffe innsikt i hva din hovedmålgruppe setter pris på.

Les også: Innholdsstrategi: Slik lager du personas til markedsføring og salg

3. Velg hvordan dere ønsker å utrykke dere språklig. Passer bedriften best til en formell og ordentlig skrivestil eller kan dere tillate dere enklere språk og kanskje noen smileys? Dette kommer også an på hvordan dere ønsker å bli oppfattet og hvem dere ønsker å nå.


4. Lag en profilmanual. Den visuelle identiteten deres skal leve på mange ulike flater, som for eksempel web, sosiale medier og messemateriell. Derfor er det viktig at dere har klare retningslinjer for hvordan dere skal fremstå. Denne manualen skal inneholde regler for bruk av logo, farger og font, og retningslinjer for tone of voice og kommunikasjon. 

Les også: Hvorfor trenger bedriften din en profilmanual?

5. Spre ordet! Det er veldig viktig at alle i bedriften er klar over bedriftens tone of voice og bruker den bevisst. Fortell om verdiene deres, forklar hvilket språklig utrykk dere ønsker å bruke og del ut profilmanualen til alle ansatte.


6. Følg med på hvordan deres tone of voice blir mottatt av målgruppen og gjør eventuelt nødvendige justeringer. Sørg for å få jevnlig tilbakemelding for å sikre at personligheten dere har valgt fortsetter å være konsistent og effektiv.

Sånn, det var mine 6 beste tips til hvordan du kommer i gang med å skape den perfekte tone of voice til akkurat din bedrift. Lykke til med arbeidet – og ha det gøy!

 

Last ned gratis e-bok Hvordan lykkes med content marketing

Siri Hofstad Ruud's photo

Av: Siri Hofstad Ruud

Siri er innholdsrådgiver i Markedspartner. Hun opptatt av å skape innhold folk vil se mer av. Både i bloggform, på sosiale medier og i tradisjonelle medier. Siri har en bachelor i PR og samfunnspåvirkning fra Høyskolen Kristiania og kom til oss fra jobben som kommunikasjonsrådgiver for Venstre.