Innholdsmarkedsføring har reformert digital markedsføring og salg

 

Fram til rundt 2012 hadde SEO-byråene omtrent monopol på oppskriften til å bli funnet på Google, og dermed løsningen på hvordan øke trafikk og salg. Mange var like flinke på å selge SEO-avtaler til blåøyde markedssjefer som dominikanermunkene var på å selge avlat på 1500-tallet. Men så kom content og inbound marketing og reformerte digital markedsføring og salg. Så er du fremdeles ikke reformert, bør du lese dette blogginnlegget.

SEO og avlat

La meg først avklare begrepene SEO og avlat: SEO (Search Engine Optimization) står for søkemotoroptimalisering - altså de tiltakene du gjør for å få Google til å rangere nettstedet ditt så høyt som mulig i søkeresultatene. Avlat var en måte å kjøpe seg fri fra sin synd og dermed slippa unna Skjærsilden - og var ett av punktene som Martin Luther protesterte mot i sine 95 teser, som ble starten på Reformasjonen. Det var dagens historieleksjon.

LES OGSÅ: Ekspertenes dom: Slik blir du synlig på Google »

Garantier og svarte hatter

Samme type garantier («Vi hjelper deg å unnslippe den fryktelige side 2 på Google») om førstesideplasseringer på Google ble solgt med den forsikring at bedriften ikke trengte å gjøre noe annet enn å betale de månedlige fakturaene fra SEO-byrået. De ville ta seg av resten, og få søkeordene dine til å stige oppover på Googles førsteside.

Men selv om tidene har forandret seg og Google ikke lenger biter på de såkalte Black Hat-knepene som flere av denne typen virksomheter benyttet seg av, sitter oppfatningen om at denne typen SEO er løsningen like fast i hodene på norske markedssjefer, omtrent som en innlært trosbekjennelse.

LES OGSÅ: Hva er innholdsmarkedsføring? »

Hvordan komme øverst på Google?

Det fører til utsagn som: «Vi vil bli funnet på Google. Da bør vi vel fokusere på SEO og ikke på inbound og content marketing? »

Til det svarer jeg at SEO ikke er verdt en døyt uten innhold. Du må jo ha noe å optimalisere. Dette noe er innhold. Først og fremst tekstuelt innhold, altså nettsider, landingssider, blogginnlegg, artikler osv.

Den hellige gral for digitale markedsførere i dag er hemmeligheten til hvordan man rangerer høyt i Google.

Hold deg fast, vi kan avsløre den her og nå.

Den 23. mars i år glapp svaret ut av en av Googles ingeniører under en spørsmål og svar-session: «Jeg kan si deg hva de er. Det er innhold. Og det er linker som peker til nettstedet ditt."

Der har du det. Innhold. Og andre nettsteder som linker tilbake til innholdet ditt.

LES OGSÅ: 4 fordeler med innholdsmarkedsføring som enhver CEO burde vite om »

Hva venter du på?

For de av oss som i flere år har publisert innhold på jevnlig basis og erfart at vi har kapret førstesideplasseringer med en inbound marketing-tilnærming, er dette bare en bekreftelse på noe vi allerede vet, og ikke akkurat sjokkerende nyheter.

Det som imidlertid er sjokkerende er at mange markedssjefer fremdeles ikke har tatt dette innover seg. Det å bli funnet på Google av potensielle kunder er tydeligvis ikke viktig.

For når man vet at 89 % av B2B-kjøpere bruker nettet i kjøpsprosessen, og at omtrent halvparten av disse er millennials (født tidligst i 1980), så ville man gått i gang med det samme.

Hva venter du på? 

Last ned gratis e-bok Hvordan lykkes med content marketing

Erlend Førsund's photo

Av: Erlend Førsund

Erlend Førsund jobbet som innholdsrådgiver og markedssjef i Markedspartner fra 2015-2021. Han er utdannet ved BI og NHH og har blogget om markedsføring og digitalisering på sin egen blogg.