Hvordan oppnå raske resultater med betalt annonsering

Hvordan oppnå raske resultater med betalt annonsering

I dette blogginnlegget forklarer jeg hvordan du kan bruke prinsippet om lavthengende frukt til å oppnå raske, gode resultater med betalt annonsering.  

Last ned gratis budsjettkalkulator for å regne ut annonsekostnader til  leadgenererende kampanjer 

I betalt annonsering er den lavthengende frukten å velge de tilgjengelige og effektive løsningene i en annonsekampanje, og fokusere på dem først for å oppnå størst mulig avkastning på investeringen. For å få til dette, bør du først identifisere de mest verdifulle målene. Det kan for eksempel være å øke salget av en bestemt produktkategori, eller øke antall konverteringer på et nettsted. Deretter bør du analysere data og trender for å identifisere hva som er de mest effektive annonseformatene og kanalene for å nå målet. 

Noen eksempler på lavthengende frukter 

 

  • Optimalisere annonsetekster og landingssider for å forbedre konverteringsraten 
  • Målrettede annonser til en spesifikk målgruppe som allerede har vist interesse for produktet eller tjenesten din  
  • Velge de mest kostnadseffektive annonseformatene som for eksempel Google Ads eller Facebook-annonser.   

Tre trinn til god annonsering  

Følg med på kampanjen din og optimaliser underveis for å få mest mulig igjen for pengene du har brukt. Etter en stund, når du har fått samlet inn data og innsikt på hva som fungerer og ikke, kan du utvide kampanjen til å inkludere andre annonseformater og kanaler. Å velge til de mest tilgjengelige og effektive løsningene betyr ikke nødvendigvis å utelukke mer krevende eller innovative annonseformer. Det handler bare om å prioritere det enkleste først, for å oppnå de beste resultatene med på korteste mulig tid.  

Det neste trinnet er å optimalisere annonsegruppene dine ved å organisere dem i grupper basert på lignende søkeord og annonseinnhold. Det vil gjøre det enklere å skrive relevante annonser, forbedre kvalitetsresultatene dine og redusere kostnadene per klikk. Så bør du optimalisere landingssidene dine så de er relevante for søkeordene og annonsene dine, slik at deog gir besøkende en tydelig og engasjerende opplevelse. En god landingsside kan øke konverteringsfrekvensen din og forbedre avkastningen på investeringen (ROI) på annonsekampanjene dine. 

Til slutt kan du bruke automatisert budgivning for å redusere arbeidsbelastningen og forbedre ytelsen til annonsene dine. Plattformer som Google Ads og Facebook Ads tilbyr automatisert budgivning, som hjelper deg å optimalisere budene dine. Det er viktig å overvåke resultatene dine og justere budene dine etter behov for å sikre at du oppnår de beste resultatene. 

I sum kan lavthengende frukter-prinsippet i betalt annonsering hjelpe deg med å oppnå mer effektive annonsekampanjer og bedre resultater. Ved å fokusere på de enkleste og mest effektive tiltakene, kan du spare både tid og penger!  

 

Last ned gratis Excel-mal: Budsjettkalkulator for å regne ut annonsekostnader til leadgenererende  kampanjer 

 

Ken Gjøran Leren's photo

Av: Ken Gjøran Leren

Ken er CTO i Markedspartner. Han etablerte selskapet Marketing Town i London i 2013. Selskapet bygger teknologi og utfører tjenester rundt performance marketing. De hjalp alt fra store bedrifter som Amazon, til enkeltpersonforetak med én ansatt. Etter 13 år i London er han nå i Norge for å sette sitt preg på performance-avdelingen og se den vokse.