Hvorfor er hjemmesiden viktig for å øke salget?

Hadde flere bedriftsledere vært klar over hvor viktig firmaweben er, ville byråer som oss blitt nedringt. I dette innlegget vil jeg dele 2 interessante fakta med deg. Hva du gjør med din hjemmeside fra i dag og fremover, basert på denne kunnskapen, vil kunne utgjøre store forskjeller i utviklingen på virksomhetens salgsomsetning. 

1. "Alle" kjøpsprosesser begynner på Google  

En rapport om handel innen B2B fra Acquity Group i 2014 (en del av Accenture Interactive), viser følgende interessante funn:

  • 77% benytter Google i kjøpsprosessen (dette tallet er enda høyere innen forbrukermarkeder)
  • 84% besøker bedriftsweber 
  • 41%% leser brukeromtaler

Google er "katalogen" de fleste av oss starter med når vi har et erkjent behov/problem som vi forsøker å sette navn på og finne en løsning på. (Innen B2C - forbrukermarkeder -  har mer enn 92 prosent Google som utgangspunkt for sin kjøpsprosess.)

Spør deg selv: "Finner de potensielle kundene oss når de googler?" Gjør et Google-søk fra kundens ståsted og se hvor synlig virksomheten din er. Misfornøyd med resultatet? Da bør du gjøre grep:

> Lesetips #1: Bli funnet på Google med søkemotoroptimalisering (SEO) anno 2015

> Lesetips #2: Hvordan komme øverst på Google? To alternative ruter til økt synlighet

2. 96% av de besøkende på weben din er ikke klare til å kjøpe

Tallet, som jeg har fra HubSpot, sjokkerte også meg. Når vi samtidig vet at en kjøper allerede har gjennomført 70-90% av kjøpsprosessen på det tidspunktet han eller hun kontakter en selger, så vet vi at vi har svært liten kontroll. 

Spør deg selv: "Hvor mange av de som besøker vår web gir seg til kjenne?" "Genererer vi en jevn strøm av leads?" Hvis ikke, bør du straks iverksette tiltak som hindrer lekkasjen av potensielle salg, som helt sikkert er svært stor. Det spiller liten rolle hvor stor trafikk du har inn på weben din om du ikke skaper henvendelser.  

Det er svært viktig at weben din har mekanismer på plass som genererer henvendelser fra potensielle kunder - at den konverterer besøkende til leads - slik at du kan bearbeide dem videre til å bli kunder. Er de interesserte i det du tilbyr, kan du gjøre en byttehandel: De får noe av verdi for dem mot at de gir deg sine kontaktopplysninger.

Du utretter da flere ting. Hvis du virkelig gir verdi, etablerer du en relasjon med en potensielle kunder hvor de "står i gjeld" til deg. Det setter scenen for at du faktisk vil kunne starte en dialog med vedkommende, og etterhvert gå inn i salgssamtaler.

Teknisk sett er det ikke store grepene du trenger å gjøre på weben for å generere leads, men alt må være fundert i en digital strategi for å sikre maksimal effekt. 

> Lesetips #3: Skap resultater med inbound marketing

Gratis e-Bok  4 steg til en mer selgende web  Gjør weben din til en kundemagnet

Temaer:

webstrategi
Stig Hammer's photo

Av: Stig Hammer

Stig jobber som faglig leder forretningsrådgivning i Markedspartner og var med på å starte selskapet i 1997. Han har mer enn 20 års erfaring fra strategisk rådgivning til store selskaper i mange ulike bransjer, og i alle ledd av verdikjeden. Stig er utdannet siviløkonom, og er opptatt av strategisk forbedring av kundereiser, digital transformasjon og inbound marketing.