Hvordan velge bilde til ditt neste blogginnlegg

Av Elise Hofmo 19. oktober 2017 | 4 minutter lesetid

Hvordan velge bilde til ditt neste blogginnlegg.jpg

Alle blogginnlegg på firmabloggen bør ha et toppbilde (også kalt featured image) for å tiltrekke potensielle leseres oppmerksomhet – og holde på den. Her er de seks viktigste tingene du bør ta med i vurderingen når du skal velge bilde.

1. Har du lov til å bruke bildet?

Det kan være fort gjort å tenke at bilder som allerede ligger på nettet, og ikke er merket med copyright er fritt frem for å gjenbruke. Dessverre er det ikke slik. Å «låne et bilde fra Google» til blogginnlegget ditt, er derfor ikke så lurt om du ønsker å ha ditt på det tørre og fremstå som en troverdig avsender.

Så hvordan skal du få tak i gode illustrasjonsbilder da? Du kan selvfølgelig ta dem selv eller engasjere en fotograf, men det blir fort tidkrevende og dyrt. Da er det kjekt at det finnes bildebaser med ferdige motiver til de fleste sammenhenger, såkalte «Stockfoto».  Det finnes en rekke gratis-tjenester for stockfotografier du kan bruke (se noen eksempler i dette blogginnlegget), eller du kan betale litt for å få tilgang til et større utvalg av motiver fra en stockfototjeneste (som for eksempel Shutterstock.com). 

2. Er bildet relevant for innholdet?

Hvilket motiv er relevant for innholdet ditt? Mange temaer er utfordrende å illustrere, i alle fall etter hvert som bloggen begynner å inneholde mange artikler om samme tema. Det er lov å være kreativ i valg av motiv, men det bør helst være en viss form for kobling til det du skriver om eller ordene du bruker i overskriften, slik at det forsterker budskapet fremfor å skape forvirring.

Hvis det viser seg å være vanskelig å finne et bilde som beskriver innholdet ditt, ville jeg heller valgt et ganske generelt motiv (for eksempel mennesker eller skjermer) enn et mer spesifikt motiv av en gjenstand med en vag kobling til teksten. 

Tenk litt på det: overskriften og bildet er som regel det første folk ser i feeden sin på Facebook eller i en e-post. Hvis koblingen mellom de to ikke er tydelig nok, kan innlegget virke uprofesjonelt og gi et negativt inntrykk av innholdet.

Les også: Bedriftsblogging: Hvordan skrive et blogginnlegg som treffer »

3.  Er det appellerende?

Det holder ikke å kun være relevant. Bildet bør helst være iøynefallende, interessant og appellerende, visuelt sett. Husk, det første bildet i blogginnlegget ditt dukker opp hvis noen deler innlegget i sosiale medier, og skaper gjerne et førsteinntrykk som kan påvirke om man klikker seg inn for å lese eller ikke.

Utfordringen med å bruke stockbilder er at mange motiver har noe overdrevent og urealistisk over seg. Har du noen gang sett to dresskledde menn med gule byggeplasshjelmer på hodet, som håndhilser mens de smiler til kamera med kritthvite tenner? Unngå de verste klisjeene, og sikt deg inn på noe forholdsvis troverdig.

4.  Er kvaliteten god nok?

Hvis ikke kvaliteten på bildet er god nok, kan du bare lete videre. Det bør være skarpt, ha god nok oppløsning og helst ha farger/lyssetting som gjør at bildet blir nettopp så appellerende som jeg nevnte i forrige punkt. 

Les også: Hvordan skrive et blogginnlegg du kan være stolt av »

5.  Er størrelse og format på bildet riktig?

Du ønsker imidlertid ikke at bildet ditt skal være FOR stort heller og risikere at bloggen lastes treigere. Når du har i bakhodet at mange mister interessen med en gang en nettside bruker tid på å laste, vil du definitivt ikke være i den kategorien. 

Akkurat hvor stort bildet bør være i piksler, avhenger av layouten på bloggen din. Enkelte bloggverktøy tilpasser størrelsen på bildet automatisk til bredden på blogginnlegget. Så det de besøkende ser, er et bilde med for eksempel 600px bredde, mens den faktiske bredden på bildet som brukes kan være mye større og dermed føre til treig lasting av siden.

Hvis bildet ditt er større enn 1000px i bredden, bør du vurdere å skalere det ned i enten Photoshop (om du har tilgang til det), et gratis bilderedigeringsprogram (som for eksempel GIMP eller Photo Pos Pro) eller direkte i bloggverktøyet (om det er mulighet for det).

6.  Er det optimalisert for alle skjermstørrelser?

Med en stadig økende bruk av skjermer med ulike størrelser, bør du forsikre deg om at bildet blir seende ut som ønskelig på både mobil, nettbrett, laptop og desktop.

Inneholder bildet små detaljer som er av betydning? Hvordan blir dette seende ut på mobil? Vil det i det hele tatt være mulig å lese teksten i skjermbildet du ønsker å bruke? 

Enkelte bloggverktøy (som HubSpot) har en funksjon som forhåndsviser blogginnlegget på ulike skjermenheter. Dette er nyttig for å sikre at bildet blir seende bra ut for alle som leser det.

Erre så farlig, a?

Det er selvfølgelig innholdet i blogginnlegget du ønsker å formidle, ikke innholdet i bildet. Sånn sett kan det kanskje virke meningsløst å bruke tid på å finne et godt bilde. 

Men hvis du har BÅDE et godt innhold OG et bilde som fanger oppmerksomheten, underbygger tematikken i innlegget på en riktig måte og fremstår skarpt og teknisk oppegående, kan det tilføre det gode innholdet ditt enda et nivå av troverdighet og profesjonalitet. Og hvem ønsker vel ikke det?

Last ned gratis e-bok  Hvordan lykkes med content marketing

Temaer: bildebehandling, blogg


Elise Hofmo's photo

Av: Elise Hofmo

Elise er interaksjonsdesigner i MarkedsPartner og er utdannet med Bachelor i Visuell Kommunikasjon på Høgskolen i Buskerud.

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle