Hvordan skrive et godt blogginnlegg?

Av Minna Fjeldskår 3. mai 2022 | 7 minutter lesetid

Det enkle er ofte det beste, sies det i Rema 1000-reklamen. I en jobbhverdag med høyt tempo og lite tid til ettertanke kan det være en god idé å sjekke at vi ikke overkompliserer kommunikasjonen i forsøket på å lage imponerende innhold.  

E-bok: Skap resultater med inbound marketing

Når det kommer til kunsten å skape god kommunikasjon – og i dette tilfelle, en god tekst - la oss gå «back to basic» et lite øyeblikk. Du også ja, du som har erfaring med markedsføring og akkurat nå kjenner på en utålmodighet når du leser dette («Hæ, jeg trodde jeg skulle få gode tips til hvordan jeg kan pimpe teksten min skikkelig?»). Ta et dypt åndedrag og les litt videre før du gir opp og klikker deg videre.  

I måten de fleste av oss jobber på i dag så kan det være lett å glemme noe helt elementært i all kommunikasjon, nemlig tydelighet. Hva skal man med fancy uttrykk, imponerende lange setninger krydret med mange kule fremmedord hvis mottakeren sitter igjen og er forvirra? 

Spesielt i higen etter å lage innhold som fremstår som unikt, intellektuelt eller innovativt er det lett å gå seg vill. Jeg husker veldig godt da en professor på universitetet i Agder fortalte oss at vi skulle ha en forelesning om «ortografiske mistrøstigheter». Også kalt skrivefeil, sa hun og smilte skjevt.  

I kommunikasjonsfaget blir jeg stadig minnet på dette, nemlig at kunsten i tekstfaget ofte er å ikke overkomplisere ting. En av de største zen-masterne i verden, Shunryo Suzuki, har et kjent sitat: “In the beginner's mind there are many possibilities, but in the expert's there are few.” 

Så, over til et spørsmål vi som jobber med markedsføring og innholdsproduksjon bør stille oss: 

Hva er definisjonen på godt innhold? 

Jeg tror mange av oss har godt av å tenke litt som Rema 1000 når vi setter oss ned med teksten vår: Det enkle er ofte det beste. Og kanskje det viktigste!  

Les også: Enkle grep for et mer lesbart språk

Tre punkter som er lurt å ha klart for deg før du starter å skrive: 

 

 1. Hvorfor du skriver det du skriver (for eksempel «jeg ønsker å dele min kunnskap om XXX) 
 2. Hvem du skriver til (er det Alba på 27 eller Kjell på 45?) 
 3. Hva du ønsker å oppnå (eksempel: jeg ønsker å dele kunnskap om XXX for å få flere til å bli interessert i hva min bedrift kan tilby – aka leads) 

Etablerer du disse tre spørsmålene som en fast innsjekk du kan bruke både før og gjennom skriveprosessen er du nesten garantert å få et bedre og mer gjennomtenkt resultat.  

Tips: Ha disse spørsmålene og svarene veldig lett tilgjengelig/synlig i samme dokument som du jobber i, slik at du med jevne mellomrom kan sjekke om du holder den røde tråden. 

Hvilke flere ting er det lurt å tenke på? 

Sjekkliste for å skrive gode tekster til blogg:  

 

  • Velg et tema som styrker din/bedriftens posisjon i markedet. Er innholdet relevant for din bedrift og dine kunder/potensielle kunder?  
  • Skriv enkelt og engasjerende – husk at vi alle blir bombardert av innhold hver eneste dag. Du gjør både deg selv og leseren en tjeneste ved å ikke komplisere mer enn nødvendig.  
  • Tenk på flyten i teksten og les det gjerne høyt for deg selv som en lakmustest. Unngå for lange og/eller tunge setninger som bidrar til en slitsom leseropplevelse. Sjekk om det du skriver kan sies på en enklere måte.  
  • Vær en troverdig avsender av teksten – vis at du har peiling på det du skriver om.  Dokumenter påstandene dine. 
  • Skriv til én bestemt persona. Vet du ikke hvem målgruppen din er, fungerer det ikke som innholdsmarkedsføring. Husk at du må vite hvem du snakker til!  
  • Flere hoder tenker bedre enn ett, sies det. Derfor er det viktig at teksten din får en second opinion av en annen, og helst skrivekyndig, person. Det er ofte lettere å plukke opp skrivefeil (eller andre ortografiske mistrøstigheter, blunk blunk) for en som ikke har skrevet teksten selv.   

Hvordan skape innhold som konverterer? 

 Når vi jobber med inbound marketing og content marketing ønsker vi som kjent å tiltrekke oss og beholde kunder ved å skape verdifullt innhold. Når vi sprer innholdet gir vi bort attraktiv informasjon eller smarte verktøy til de som viser interesse for våre tjenester eller produkter, i form av CTA-er hvor potensielle kunder registrerer e-postadressen sin for å få tilgang til dette «VIP-innholdet». 

HubSpot-English-Inbound-Methodology-Simple (1)

Ved å jobbe på denne måten er det viktig å sørge for at innholdet du lager skaper nok interesse og troverdighet til at mottakeren blir overbevist om å legge igjen e-postadressen sin for å få «rosinen i pølsa» - nemlig det du frister med i andre enden i form av premium innhold.  

 Når du har klart å få mottakeren inn på bloggartikkelen din har du kommet over første hinder. Så gjelder det å beholde interessen til leseren. Er innholdet interessant nok? Spiller du kortene dine riktig slik at den som leser blir nysgjerrig på å vite mer?  

Les også: Hva er det du ønsker å si? Skriv målrettet innhold som konverterer

 Med en god, lettfattelig og hvis mulig - gjerne underholdende – måte å kommunisere på kan du deretter lede mottakeren elegant inn dit du vil at de skal, nemlig mot ditt konverteringspunkt.  

Se for deg en dreven tangodanser som vet nøyaktig hvordan han skal lede dansepartneren sin. Lett og ledig, samtidig tydelig nok, men helt uten å bruke makt. Det ser ganske smooth ut, ikke sant? Sånn kan content marketing være også, gjort på riktig måte.  

Uansett hva slags tema du skriver om og uansett hvor erfaren du er med tekst og content marketing, er det særlig ett stikkord som kan være bra å ha i bakhodet: Tydelighet. Ikke gjør det vanskeligere enn nødvendig for deg selv – og ikke minst - mottakeren din.  

 

Lykke til!  

Last ned gratis e-bok:  Skap resultater med inbound marketing

 

 

Temaer: konvertering, innholdsmarkedsføring, godt blogginnlegg


Minna Fjeldskår's photo

Av: Minna Fjeldskår

Minna jobber som innholdsprodusent i MarkedsPartner, og er først og fremst dedikert til å levere gode tekster til våre kunders blogger og nettsider. Hun elsker å jobbe kreativt med kommunikasjon, alt fra å catche de gode historiene til å jobbe med tekstflyt og nerde på grammatikknivå. Minna har bakgrunn fra kommunikasjonsstudier på Universitetet i Agder, språkstudier og sosiologi fra England og mastergrad i International Relations i Spania. I arbeidslivet har hun bred erfaring innenfor markedsføring, innholdsproduksjon og journalistikk.

Følg på LinkedIn

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle