Hvordan skrive et godt blogginnlegg?

Siri

Det enkle er ofte det beste, sies det i Rema 1000-reklamen. I en jobbhverdag med høyt tempo og lite tid kan det være en god idé å sjekke at vi ikke overkompliserer kommunikasjonen i forsøket på å lage imponerende innhold.  

Når det kommer til kunsten å skape god kommunikasjon – og i dette tilfelle, en god tekst – la oss gå «back to basic» et lite øyeblikk. Du også ja, du som har erfaring med markedsføring og akkurat nå kjenner på en utålmodighet når du leser dette («Hæ, jeg trodde jeg skulle få gode tips til hvordan jeg kan pimpe teksten min skikkelig?»). Ta et dypt åndedrag og les litt videre før du gir opp og klikker deg videre.  

I måten de fleste av oss jobber på i dag kan det være lett å glemme noe helt grunnleggende i all kommunikasjon, nemlig tydelighet. Hva skal man med fancy uttrykk, imponerende lange setninger krydret med mange kule fremmedord hvis mottakeren sitter igjen og er forvirra?

Spesielt i en higen etter å lage innhold som fremstår som unikt, intellektuelt eller innovativt er det lett å gå seg vill. Min viktigste kjepphest her i livet, er at jo enklere du klarer å forklare noe, jo bedre kan du det.

Les også: Si mer med mindre

Så, over til et spørsmål vi som jobber med markedsføring og innholdsproduksjon bør stille oss: Hva er godt innhold?

Jeg tror mange av oss har godt av å tenke litt som Rema 1000 når vi setter oss ned med teksten vår: Det enkle er ofte det beste. Og kanskje det viktigste!  

Tre punkter som er lurt å ha klart for deg før du starter å skrive: 

 1. Hvorfor du skriver det du skriver (for eksempel: Jeg ønsker å dele min kunnskap om ...) 
 2. Hvem du skriver til (er det Alba på 27 eller Kjell på 45?) 
 3. Hva du ønsker å oppnå (eksempel: jeg ønsker å dele kunnskap om XXX for å få flere til å bli interessert i hva bedriften min kan tilby).

Etablerer du disse tre spørsmålene som en fast sjekk du kan bruke både før og gjennom skriveprosessen er du nesten garantert å få et bedre og mer gjennomtenkt resultat.

Tips: Ha disse spørsmålene og svarene veldig lett tilgjengelig/synlig i samme dokument som du jobber i, slik at du med jevne mellomrom kan sjekke om du holder den røde tråden. Du kan også slenge inn teksten din og spørsmålene inn i ChatGPT, og be den sjekke om den syns teksten når målene.

Hva mer er det lurt å tenke på? 

Sjekkliste for å skrive gode tekster til blogg:  

  • Velg et tema som styrker din/bedriftens posisjon i markedet. Er innholdet relevant for bedriften og kunder/potensielle kunder?  
  • Skriv enkelt og engasjerende – husk at vi alle blir bombardert av innhold hver eneste dag. Du gjør både deg selv og leseren en tjeneste ved å ikke komplisere mer enn nødvendig.
  • Tenk på flyten i teksten og les den gjerne høyt for deg selv som en lakmustest. Unngå for lange og/eller tunge setninger som bidrar til en slitsom leseropplevelse. Sjekk om det du skriver kan sies på en enklere måte. Følg gjerne prinsippene om klarspråk.
  • Vær en troverdig avsender av teksten – vis at du har peiling på det du skriver om. Dokumenter påstandene dine. 
  • Skriv til én bestemt persona. Vet du ikke hvem målgruppen din er, fungerer det ikke som innholdsmarkedsføring. Husk at du må vite hvem du snakker til!  
  • Flere hoder tenker bedre enn ett, sies det. Derfor er det viktig at teksten din blir lest over av en annen, og helst skrivekyndig, person. Det er ofte lettere å plukke opp skrivefeil for en som ikke har skrevet teksten selv.

Les også: Enkle grep for et mer lesbart språk

Hvordan skape innhold som konverterer?

Når vi jobber med inbound marketing ønsker vi som kjent å tiltrekke oss og beholde kunder ved å skape verdifullt innhold. Når vi sprer innholdet gir vi bort attraktiv informasjon eller smarte verktøy til de som viser interesse for våre tjenester eller produkter, i form av CTA-er hvor potensielle kunder registrerer e-postadressen sin for å få tilgang til dette «VIP-innholdet».

HubSpot-English-Inbound-Methodology-Simple (1)

Ved å jobbe på denne måten er det viktig å sørge for at innholdet du lager skaper nok interesse og troverdighet til at mottakeren blir overbevist om å legge igjen e-postadressen sin for å få «rosinen i pølsa» - nemlig det du frister med i andre enden i form av premium innhold. Når du har klart å få mottakeren inn på bloggartikkelen din har du kommet over første hinder.

Så gjelder det å beholde interessen til leseren. Er innholdet interessant nok? Spiller du kortene dine riktig slik at den som leser blir nysgjerrig på å vite mer?

Les også: Hva er det du ønsker å si? Skriv målrettet innhold som konverterer

Med en god, lettfattelig og hvis mulig – gjerne underholdende – måte å kommunisere på kan du deretter lede mottakeren elegant inn dit du vil at de skal, nemlig mot ditt konverteringspunkt.

Uansett hva slags tema du skriver om og uansett hvor erfaren du er med tekst og content marketing, er det særlig ett stikkord som kan være bra å ha i bakhodet: Tydelighet. Ikke gjør det vanskeligere enn nødvendig for deg selv – og ikke minst - mottakeren din.  

Lykke til!  

 


 

 

Siri Hofstad Ruud's photo

Av: Siri Hofstad Ruud

Siri er innholdsrådgiver i Markedspartner. Hun opptatt av å skape innhold folk vil se mer av. Både i bloggform, på sosiale medier og i tradisjonelle medier. Siri har en bachelor i PR og samfunnspåvirkning fra Høyskolen Kristiania og kom til oss fra jobben som kommunikasjonsrådgiver for Venstre.