Si mer med mindre

Si mer med mindre

Har du hørt om klarspråk? Mange bruker unødvendig mange ord for å komme til poenget. I dette blogginnlegget skal jeg komme med noen tips til hvordan du kan skrive kort og godt, uten å bruke tomme ord og kronglete formuleringer.

Se opptaket av Inbound-dagen 2023

Hva er klarspråk?

Klarspråk defineres som korrekt, klar og brukertilpasset kommunikasjon. Du kan si at en tekst er skrevet i klarspråk hvis mottakeren:

  1. Finner den informasjonen de trenger
  2. Forstår det de finner
  3. Kan bruke det de finner til å gjøre det de skal

Klarspråk er lovfestet for offentlig sektor, som betyr at all kommunikasjon fra og i offentlig sektor må oppfylle disse kravene. Det er fordi det er en viktig form for universell utforming og tilgjengeliggjøring av informasjon. Det er likevel ingen grunn til å ligge på latsiden hvis du jobber i privat sektor. Sjansen er enorm for at det vil komme høyere krav for oss også.

Les også: Enkle grep for et mer lesbart språk

 

Ha klart for deg hvem du skriver for og hvorfor

Mitt første tips er å se for deg et menneske, og prøve å forklare hva du vil si på en måte de hadde forstått. I en Inbound-strategi utarbeider vi ofte personas, som er en fiktiv representasjon av en målgruppe du ønsker å nå. Hvorfor skal denne personen lese det du har skrevet? Hva vil du at de skal sitte igjen med av informasjon og hva vil du at de skal gjøre? Tenk også gjennom hvor mye kunnskap mottakeren har om temaet fra før. Vil mottakeren forstå forkortelser og faguttrykk, eller bør du forklare det?

Les også: Innholdsstrategi: Slik lager du personas til markedsføring og salg

Når du har dette klart for deg, er det enklere å gjøre en vurdering av hva som er relevant for leseren. Jeg vet at det er vanskelig å luke ut informasjon du syns er spennende, men husk at mennesker fort mister fokus. Så fort leseren føler at teksten ikke er relevant for dem, er sjansen stor for at de går over til noe annet. Konsekvensen kan være at de ikke får med seg kritisk informasjon, eller at du mister salg, for å være litt kynisk.

Har du for eksempel en blogg vil jeg heller anbefale å skrive flere korte artikler, enn én lang. Da kan du legge inn interne lenker og gi leseren muligheten til å lese videre hvis de er spesielt interessert i emnet.

Hold orden i teksten

Lag en hovedoverskrift som forteller hva teksten handler om, og sørg for å svare på det. Click bait-overskrifter vil ikke gjøre deg eller troverdigheten til bedriften din noen tjenester.

Sett det viktigste tidlig i teksten. Menneskehjernen er lat, og vil alltid prøve å bruke så lite energi som mulig for å finne det den trenger. Ikke gå i det jeg liker å kalle "matbloggerfella". Mange har kanskje opplevd å søke opp en oppskrift på en relativt enkel rett og klikke seg inn på en av de første lenkene. Der må man gjerne scrolle forbi noen hundre ord om skribentens barndom og minner om retten, før man endelig kommer til det de fleste er ute etter: ingrediensliste og fremgangsmåte.

Noen saker kan man naturligvis ikke forklare like lett som en pannekakeoppskrift. Noen artikler må være lange og krever mye tekst for å forklare. I de tilfellene gjelder det å ha forklarende underoverskrifter så leseren lett kan finne frem til den informasjonen som er mest relevant. Eventuelt kan det hjelpe å sette opp informasjonen i en punktliste. Da blir det lettere for hjernen å ta én ting av gangen.

Les også: Content marketing: 5 kjennetegn på kvalitetsinnhold

Hold språket enkelt

Min viktigste kjepphest her i livet, er at jo enklere du klarer å forklare noe, jo bedre kan du det. I denne delen kommer jeg til å være litt streng. Ingen blir imponert av lange setninger og vanskelige ord, og ingen oppsøker innholdet ditt for å lese formuleringer de ikke forstår.

Så:

  • Hold setningene dine korte. Har du skrevet en setning med mer enn ett komma, se på muligheten for å dele den opp med punktum i stedet.
  • Ikke bruk unødvendig vanskelige ord. Du trenger ikke si "i forkant av", du kan bare si "før". Du trenger ikke si "på nåværende tidspunkt", du kan bare si "nå".
  • Mange bruker også engelske ord, og tror de betyr noe på norsk. For eksempel kan du ikke bli "promotert" til en høyere stilling på jobb, men du kan bli forfremmet.
  • Unngå fyllord og unødvendige presiseringer. Det er mange småord som veldig ofte kan kuttes ut, for eksempel “så” og “at”.

Noen siste hjertesukk

Korrekturles alt, alltid. Hvis du kan, la teksten ligge over natta og les den igjen med friske øyne. Da er det lettere å se unødvendige ord og kronglete formuleringer. Få helst noen andre til å lese over. Er det et avansert tema, få gjerne noen som ikke kan noe særlig om det til å lese. Da får du testet om teksten er forståelig.

Øv deg på å forklare noe med færrest mulig ord. Prøv å forklare det på 10 sekunder muntlig, eller på én setning skriftlig.

Bruk tid på tekstene dine og vær trofast mot Tone of voice. Spesielt nå som hvem som helst kan spy ut nærmest ubegrenset med tekster ved hjelp av AI, er det viktig å skille seg ut med godt bearbeidede tekster.

Les også: Har du et bevisst forhold til tone of voice?

Google er din beste venn når du skriver. Er du litt usikker på et uttrykk eller stavemåte? Google it. Trenger du synonymer eller klarer du ikke finne den norske versjonen av et engelsk ord? Google it. Vil du ha Språkrådets Sjekkliste for Skribenter foran deg mens du skriver? Google it, eller så finner du den på sprakradet.no/klarsprak

 

Her kan du se meg snakke mer om dette temaet på Inbound-dagen 2023: 

 

Og her kan du se opptak av hele Inbound-dagen hvis du ønsker det: 

Se opptaket av Inbound-dagen 2023

 

Ofte stilte spørsmål

Klarspråk er en kommunikasjonsform som er klar, korrekt og tilpasset mottakerens behov. I offentlig sektor er klarspråk lovpålagt for å sikre at informasjonen er tilgjengelig og forståelig for alle. Dette bidrar til universell utforming og effektiv kommunikasjon.

For å skrive mer effektivt, start med å ha klart for deg hvem du skriver for og hvorfor. Bruk korte setninger, unngå unødvendig komplekse ord og prioriter det viktigste innholdet tidlig i teksten. Dette hjelper leseren å raskt finne og forstå det de trenger.

Komplekse formuleringer kan gjøre teksten vanskelig å forstå og kan avskrekke leseren. Ved å bruke enklere språk og direkte setninger blir teksten mer tilgjengelig og engasjerende, noe som øker sjansen for at budskapet blir mottatt som ønsket.

For å holde leserens oppmerksomhet, unngå lange avsnitt om irrelevante emner og bruk strukturerte overskrifter og punktlister for å organisere informasjonen. Dette gjør det enklere for leseren å navigere i teksten og finne det som er mest relevant for dem.

Temaer:

klarspråk
Siri Hofstad Ruud's photo

Av: Siri Hofstad Ruud

Siri er innholdsrådgiver i Markedspartner. Hun opptatt av å skape innhold folk vil se mer av. Både i bloggform, på sosiale medier og i tradisjonelle medier. Siri har en bachelor i PR og samfunnspåvirkning fra Høyskolen Kristiania og kom til oss fra jobben som kommunikasjonsrådgiver for Venstre.