Hvordan re-engasjere målgrupper uten tredjepartscookies?

Av Christian Nordhelle 15. juni 2021 | 4 minutter lesetid

Hvordan_re-engasjere_maalgrupper_som_har_vist_interesse_for_din_bedrift_i_sosiale_medier_uten_tredjeparts-cookies

Vi digitalmarkedsførere elsker retargeting-strategier. Å følge opp brukere som har vist interesse for våre tjenester har vært en effektiv konverteringsstrategi i mange år. Men hva skjer nå når både Apple og Google går bort fra å støtte tredjepartscookies, som er teknologien som tradisjonelt har vært brukt til dette? Her er noen konkrete tips.

Tredjepartscookies og digital annonsering

Tredjepartscookies er en form for digital sporingsteknologi som brukes til å spore digital brukeradferd og målretting av digital annonsering. Dette er sporing tilknyttet en tredjepart. Et eksempel er hvis man plasserer en sporingskode fra Facebook på nettstedet sitt. Da er Facebook tredjeparten som sporingen er knyttet til. Dette gjør man for å samle informasjon om besøkende på nettstedet for å bruke den taktisk til oppfølging av personer som har vist interesse for ditt produkt eller tjenester.

Webinar med advokat Vebjørn Søndersrød: Tredjepartscookies - Hva skjer når  Google spiser opp småkakene?

Tredjepartscookies har gjort det mulig for mange aktører å samle data uten å måtte få eksplisitt samtykke fra brukerne de samler data om. Av den grunn har støtten for teknologien gradvis blitt faset ut av de ulike teknologiaktørene for å optimalisere personvernet til brukerne deres. I 2021 har både Google og Apple varslet at de kommer til å fase ut støtten for tredjepartscookies til den bruken vi er kjent med, og stiller strengere krav til personvern. Dette er bra for brukerne, men gjør at vi som markedsførere må tenke annerledes når vi ønsker å re-engasjere målgrupper i digitale kanaler. Jeg har derfor skrevet dette innlegget for å gi deg noen konkrete tips om hva du kan gjøre på sosiale medier.

Retargeting inne i annonseplattformen

I sosiale medier legger brukerne igjen spor overalt, og basert på denne adferden kan vi tilpasse kommunikasjonen vår med brukerne. La oss se på noen eksempler fra Facebook. Der kan du bygge målgrupper blant annet basert på følgende interaksjoner:

  1. Videovisninger
    • Personer som har sett videoinnholdet til din bedrift.
  2. Arrangementer
    • Personer som har vist interesse eller deltatt på et arrangement.
  3. Lead skjemaer
    • Personer som har fylt ut eller åpnet et lead-skjema fra din bedrift.
  4. Facebook-siden
    • Følgere og interagerte brukere med Facebook-siden til din bedrift.
  5. Facebook-shopping
    • Personer som har sett på produktene dine i Facebook shopping.

Alt er selvfølgelig begrenset til egenpublisert innhold fra din Facebook-side.

Hvis du tilbyr en tjeneste som du har promotert via videoannonser tidligere, vil det være svært effektivt å følge opp de som har sett disse videoene allerede. Dette kan du gjøre med for eksempel en kjøpsfokusert annonse som sender brukerne til nettstedet ditt eller til en lead annonse. Slik er det også mulig å jobbe kundereisebasert med de andre kildene som er listet opp.

Benytte kundedata

Hvis du har et CRM-system med kontakter som har gitt nødvendig samtykke, har du en stor fordel. Hvis systemet i tillegg har en god integrasjon til sosiale medier eller andre digitale kanaler, slik som for eksempel HubSpot har, gir det mange gode muligheter. Da kan du nemlig følge opp disse kontaktene ved bruk av data som for eksempel e-postadresse eller telefonnummer og kommunisere strategisk mot disse. Da bruker du førstepartscookies i stedet for tredjepartscookies til målretting.

Et eksempel på bruk av førstepartscookies er hvis du sender ut en e-post med relevant informasjon til en gruppe med kontakter, deretter kan du følge opp de som ikke har åpnet e-posten med for eksempel en annonse på LinkedIn med samme budskap. Budskapet kan fortsatt være personalisert til listen du sender e-poster til, da det er kun de man målretter annonsen mot.
 

Gode muligheter for å re-engasjere og støtte opp i kundereisen

Selv om tredjepartscookies skal fases ut er det mange effektive taktikker via digital annonsering for å jobbe spisset med optimalisering av kundereiser og re-engasjering av målgrupper som har vist interesse for innholdet ditt. Mulighetene for å jobbe spisset mot mindre målgrupper er per i dag størst på sosiale medier, men det er også mange spennende taktikker man kan utforske via andre digitale annonsekanaler. 

Webinar om utfasingen av tredjepartscookies

Sammen med advokat Vebjørn Søndersrød har vi holdt et webinar om utfasingen av tredjepartscookies. Webinaret kan du se her:

Temaer: digital markedsføring, annonsering, betalt annonsering, økt engasjement, tredjepartscookies


Christian Nordhelle's photo

Av: Christian Nordhelle

Christian er leder for performance marketing i MarkedsPartner. Han har ansvar for at vi generer høyest mulig verdi via betalt og organisk synlighet på nett for våre kunde og har flere års erfaring med søkemotoroptimalisering, programmatiske annonsekjøp og Facebook- og Instagram-annonsering for store norske og internasjonale merkevarer.

Følg på LinkedIn

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle