Hvordan fungerer Google RankBrain, og hva betyr det for din SEO?

Hvordan fungerer Google RankBrain

 

Er du opptatt å øke trafikken fra Google til ditt nettsted, bør du kjenne til Google RankBrain. I dette innlegget får du vite mer om Googles algoritmer, hvorfor gamle SEO-teknikker ikke fungerer lenger, og ikke minst, hvilket innhold Google og publikummet ditt egentlig vil ha.  

Teknologi for tolkning og utnyttelse av big data blir stadig viktigere å forholde seg til, både for digtale markedsførere og ledere av virksomheter. Er ikke din virksomhet synlig på førstesiden når målgruppen søker, er det den fremoverlente konkurrenten din som ser verdien av sine investeringer i søkemotormarkedsføring. De som allerede kjenner til Google RankBrain, og har en markedsføringsstrategi som tar hensyn til hvordan Google serverer sine brukere.

Last ned gratis e-bok: 10 vekstoppskrifter til din digitale markedsføring

Les også: Hvilke nettsider vises på førstesiden av Google?

Hva er Google RankBrain?

RankBrain er en komponent i Googles kjernealgoritme, der maskinlæring benyttes for å prosessere og levere mest mulig relevante søkeresultater i forhold til historikken og bruksmønsteret til brukeren som skrev inn søkeordene i søkefeltet. Ved lansering av algoritmeendringen tidlig i 2015, ble det annonsert som Googles tredje viktigste rangeringssignal (de to viktigste er for øvrig innhold og lenker fra andre nettsteder som peker til nettstedet ditt).

Det spesielle ved denne Google-oppdateringen er nivået av kunstig intelligens som er involvert i søkeprosessen. Du kan se på det slik:

Googles servere mates med store mengder data fra mange ulike kilder. Algoritmen settes i funksjon slik at maskinene lærer seg selv å relatere søkene til de mest optimale søkeresultatene for hver enkelt bruker over tid. Beregningene som utføres ved hjelp av algoritmen avgjør hvilke søkeresultater brukeren får se på Google.

Gamle SEO-taktikker fungerer ikke lenger

For få år siden hadde ikke Google noen effektiv måte å adressere den store mengden med nye søk som kom inn fra brukere hver dag – de søkeordene som aldri tidligere var blitt tastet inn i søkefeltet.

Søkemotoren var dermed nødt til å se på søkene, ord for ord, for å kunne presentere de mest relevante treffene. I dag har RankBrain ført til en omveltning av denne prosessen ved å ta hensyn til søkeforespørslene litt på samme måte som en menneskelig hjerne ville ha gjort.

Et av de viktigste aspektene ved Google RankBrain er at man  eliminerer overfloden av søkeord. Forsøk på å manipulere Google ved å overdrive repetisjonen av enkelte søkeord på en nettside vil ikke ha samme effekt for rangeringer som det hadde før. I dag vil slike taktikker tvert imot føre til risiko om å straffes med dårligere rangeringer og dermed tap av organisk trafikk.

Publiser innhold for mennesker, ikke for maskiner

Google RankBrain er utviklet for å ta hensyn til naturlig språk, med alt det måtte innebære av varierte setninger, entall, flertall, synonymer og kontekst. Dette er noe jeg og innholdsprodusentene i MarkedsPartner er skjønt enige om: Skriv for mennesker, ikke for søkemotorene!

Fornøyde brukere er Googles viktigste mål. Brukerne (deg og meg) foretrekker godt kvalitetsinnhold, mest mulig tilpasset akkurat det de er ute etter i sin fase av kjøpsreisen. (Dette er noe som uansett er svært viktig dersom du ønsker å dra nytte av en inbound marketing-strategi.)

Forstå hva målgruppen din er opptatt av i de ulike fasene av kjøpsprosessen, produser artikler og videoer som svarer på deres spørsmål og utfordringer og publiser relevant kvalitetsinnhold på bedriftens blogg, nettsted og andre eide kanaler.

SEO + inbound marketing = organisk trafikkvekst

La oss ta et eksempel: Dersom du selger biler, bør innholdet ditt omhandle ulike temaer relatert til bil. Ikke bare kjøp av bil, men også temaer som målgruppen er opptatt av i tiden før og etter bilkjøpet. Det kan eksempelvis være artikler rundt bilpleie, og hvordan en velger den beste familiebilen dersom en har tre barn og sliter med plass til barneseter.

Innholdet du publiserer må gå langt nok ned i dybden til å gi brukeren verdi, samtidig som det også kobles til relevante temaer som er naturlig for brukeren å ønske å lese mer om. Dette står i kontrast til gamle SEO-strategier der innholdet fort kunne bli endimensjonalt og for smalt i omfanget.

En mer helhetlig SEO-strategi, som er integrert i din inbound marketing-strategi, vil styrke brukeropplevelsen for målgruppen din og øke volumet av organisk trafikk fra søkemotorene.

Jeg har sett svært positive utslag i organisk trafikkvekst over tid for virksomheter som har forstått og implementert dette.

Hva slags innhold vil Google og målgruppen din ha?

En av de viktigste faktorene ved Google RankBrain er brukernes respons på lenkene som dukker opp i søkeresultatene ved hvert søk. Dersom du foretar et søk på Google og får presentert diverse lenker på førstesiden, er det mest sannsynlig at du klikker på det søkeresultatet som

  • Er mest relevant i forhold til ditt søk
  • Inneholder informasjon om det du har bedt om, med minst mulig unødvendig fyllinnhold

Google RankBrain måler brukernes respons til de ulike lenkene og tilpasser over tid hvilke søkeresultater som fortjener å vises først.

Der har du det! Nøkkelen til høyere rangeringer på Google er å publisere innhold som målgruppen din opplever som relevant og tilstrekkelig dekkende.

Lykke til!Gratis ebok:  Growth hackerens kokebok  10 vekstoppskrifter til din markedsføring

Temaer:

SEO innhold Google
Elin Schjelderup's photo

Av: Elin Schjelderup

Elin Schjelderup har lang erfaring med både strategisk, praktisk og rådgivende arbeid innen digital markedsføring- og forreningsvirksomhet. Hennes dybdespesialisering er innen synlighet på Google (SEO/SEM) og målgruppers søkeadferd på Google gjennom ulike stadier av kundereisen. Elin jobbet tidligere som Leder Search Marketing i Markedspartner og er i dag Fagsjef Search Marketing hos Gjensidige Forsikring ASA.